I luv evrything about ..... I luv evrything about .....
Jangan Malu Dengan Diri sendiri, Pekerjaan Sendiri

Jangan Malu Dengan Diri sendiri, Pekerjaan Sendiri


Takut orang kata, takut malu, takut untuk berubah, takut gagal..

Mungkin pada kita pangkat itu amat penting, tapi dari pandangan Allah itu kita sama sahaja tak berbeza yang berbeza hanyalah amalan kita. Kaya dan miskin itu juga adalah ujian dalam hidup kita. Jika kita kaya bagaimana jika bawa ke jalan kebaikan ? Jika kita miskin bagaimana kita mahu bersyukur dengan rezeki Allah ?


ALLAH tidak memandang pekerjaan kita dari sudut tarafnya (atas atau bawah).Tetapi ALLAH memandang bagaimana kita mengerjakannya?Halal atau Haram?Reda atau dendam?Ikhlas atau terpaksa. Dari situ,ALLAH Kurniakan rezeki mengikut ketulusan kita. Jika kita rajin, Insya allah, ALLAH berikan lebih.Bukankah ALLAH sudah berjanji,jika kamu bersyukur,Allah akan lipat gandakan rezeki kamu.


Kita juga pendosa. Pendosa yang inginkan syurga. Jangan ungkit lagi kisah di masa lalu. Biarkan ianya berlalu. Sekarang fokus pada masa depan, takdir Tuhan itu indah. Jangan berhenti untuk berubah kerana pengakhirannya pasti indah. Insyaallah

PDPR selepas Raya Aidilfitri

PDPR selepas Raya Aidilfitri

Positif Covid-19 semakin meningkat, sekali gus tidak memungkinkan sesi persekolahan secara bersemuka.

Sesi pembelajaran itu bakal dilalui kemungkin tempohnya lagi lama memandangkan kes Covid-19 semakin meningkat selepas Aidilfitri.

PdPR bukanlah perkara baharu. Sudah lebih setahun kita laksanakan PdPR apabila sekolah secara bersemuka terpaksa ditutup akibat pandemik Covid-19.

Ada beberapa masalah mereka hadapi seperti capaian internet yang lemah, tiada gadget dan keka-ngan masa ibu bapa bekerja tidak dapat memantau kehadiran anak-anak untuk mengikuti kelas secara dalam talian.

Marilah jadikan tahun 2021 sebagai tahun berakhirnya PdPR walaupun ada yang mendakwa ia adalah sukar.

Marilah bersama-sama patuhi prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

Kadar zakat fitrah di Kelantan RM7, RM14 & RM21

Kadar zakat fitrah di Kelantan RM7, RM14 & RM21

Alhamdullilah, baru lepas bayar zakat fitrah utk tahun 1442H/2021M di Masjid Langgar. 

Bayar ikut harga Beras Yang kita Makan. 

Sekali kita dapat resit banyak2 macam ni. Nasib baik org rumah ada sekali.

Note: 
Lepas ni MAIK kena cetak resit RM14 dan RM21. Bagi mengelakkan org rumah banyak tanya.

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) menetapkan zakat fitrah pada kadar RM7 tahun ini.

Yang Dipertua MAIK, Tengku Tan Sri Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz, berkata mana-mana individu yang ingin membuat bayaran RM14 atau RM21 berdasarkan keselesaan mengikut harga beras yang dimakan adalah digalakkan.

pembayaran zakat boleh dilaksanakan melalui perkhidmatan Kaunter Baitulmal di masjid bandar, jajahan atau menerusi MAIK e-Zakat Payment di www.e-maik.my.

"Selain itu, bayaran juga boleh dibuat menerusi institusi perbankan yang dilantik oleh MAIK sebagai ejen kutipan zakat termasuk Bank Islam Malaysia Berhad, CIMB, RHB, AmBank, Maybank dan Bank Rakyat.

Bersama-sama kita menghidupkan Ramadan dengan amalan soleh dan tanggungjawab berzakat sebagaimana difardukan.


Ayam Percik Kak Jah Lemal

Ayam Percik Kak Jah Lemal

Second time beli ayam percik Kak Jah Lemal.

Punya la panjang beratur. Haha. Demi ayam percik sedap sanggup deh beratur. Habuan untuk anak anak kerana berpuasa penuh. Apa salahnya memenuhi permintaan mereka kan. Alhamdullilah tahun ini ayam percik lemal ni lebih “kena” dengan selera kami sekeluarga bebanding tempat “sohor” di kota bharu. Situ sedap juga, bkn kata tak sedap tapi alang alang dah ada kerja di pasir mas jadi singgah di sini lah.


Harganya berpatutan dan ayamnya pun bersize besar. Nak beli peha/tight sahaja tak dapat deh, wajib beli pasangan nya ayam dada. Baru la adil dengan pelanggan lain.

Jom beli.

BAHAN-BAHAN:

  • 1 ekor ayam (biasa org potong 4)

 

BAHAN PERAP:

  • 5 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • Garam secukupnya

 

BAHAN KUAH:

  • 2 pek santan pekat
  • 7 ulas bawang merah
  • 1 inci halia
  • 1 batang serai
  • 3 tangkai cili kering ( kalau nak pedas bleh tambah lg)
  • Garam secukupnya
  • Gula - kena ada rasa manis
  • 1/4 keping asam keping - letak sekejap dan dikeluarkan takut terlebih masam

 

CARA MEMASAK:

1.  Kisar bahan perap sehingga halus dan perap pada ayam dalam 30 minit. Lepastu bolehlah dibakar.

2.  Cara saya buat lain, ayam yang diperap tadi saya susun dalam rice cooker pastu tekan suis. Biarkan ayam masak dalam tue.. senang dan ayam pun juicy.

3.  Bila ayam masak, boleh la bakar sekejap. Nampak garing-garing sikit bahagian luar dan siram dengan kuah percik.  

4.  Jika nak tebal salutan kuah tu kena ulang siram dalam dua tiga kali. Siram, bakar, siram, bakar sampai salutan nampak tebal. Baru sedap.

5.  Untuk sediakan kuah percik, kisar bawang merah, halia, serai serta cili kering dan masak di atas dapur bersama santan dengan api perlahan sambil terus dikacau.

6.  Masak sehingga kuah pekat. Masukkan asam keping, garam dan gula secukupnya. Bolehlah diangkat.

Tarawih di musim PKP di Kelantan.

Tarawih di musim PKP di Kelantan.

Teraweh di masjid dibenarkan dengan kehadiran 50 peratus mengikut kapasiti sebenar dengan penjarakan fizikal satu meter dan boleh dilaksanakan lapan rakaat dengan tidak lebih 45 minit, tidak termasuk solat Isyak.

Bersama-samalah kita istiqamah dan yakin bahawa Allah S.W.T pasti membantu dan memperkenankan doa serta harapan kita semua

Masjid mukim, surau dan musolla di seluruh negeri Kelantan ditutup sehingga suatu tarikh yang dimaklumkan.

Jemaah hendaklah berada dalam saf dengan penjarakan dua meter. Bagi semua masjid mukim, surau dan musolla ditutup untuk semua aktiviti.

Tips : Sila pastikan anda sampai awal di masjid. Sapa cepat dia dapat masuk, ruangan terhad. Kalau lambat masjid dah full, dah ditutupi pagarnya. ( terhad musim pkp )

Senarai masjid bandar dan jajahan yang dibenarkan beroperasi

1: Masjid Muhammadi, Kota Bharu

2: Masjid Al-Sultan Ismail Petra, Kubang Kerian

3: Masjid Al-Ismaili Bandar Baru Pasir Pekan

4: Masjid Sultan Muhammad II, Telipot

5: Masjid Sultan Mansor, Kampung Sireh

6: Masjid D'raja Long Yunus, Langgar

7: Masjid Bandar As-Salam, Pengkalan Chepa

8: Majlis Ismaili, Tumpat

9: Masjid Mahmoodi, Bachok

10: Masjid Ibrahimi, Pasir Puteh

11: Masjid Sultan Yahya Petra, Machang

12: Masjid Tengku Muhammad Faris Petra, Kuala Krai

13: Masjid Tengku Muhammad Faiz Petra, Gua Musang

14: Masjid Sultan Muhammad 1, Jeli

15: Masjid Sultan Muhammad III, Pasir Mas

16: Masjid Ismail Petra, Tanah Merah

17: Masjid Bandar An-Nur, Kuala Krai.

Melaksanakan penjarakan sosial (social distancing) di dalam dan luar masjid;

• Jarak antara ahli jemaah adalah sejauh 1 meter antara satu sama lain dan jemaah wajib memakai face mask;

• Cara masuk dan keluar masjid mesti mengikut giliran dengan beratur serta menjaga penjarakan yang terkawal;

• Jemaah yang mengidap penyakit kronik, warga emas yang berumur 70 tahun ke atas dan kanak-kanak di bawah umur 15 tahun tidak dibenarkan hadir berjemaah di masjid;

• Semua ahli Jemaah yang hadir hendaklah mengambil wuduk dan membawa sejadah masing- masing sebelum hadir ke masjid;

• Jemaah dipastikan terus bersurai dalam keadaan tenang;

• Tiada perkumpulan dibenarkan selesai solat Jumaat samada di

dalam atau di luar masjid; dan

• Hanya jemaah lelaki sahaja digalakkan hadir.


Tahun Pertama Berpuasa

Tahun Pertama Berpuasa

Tahniah anak anak mama&papa.

Selamat Berbuka Hadif Hassani & Irdina Maisarah.

🤲🏻Abang berjaya berpuasa 2hari turut turut walau hari pertamanya keadaan nya lembik giler. Haha.. nampak gaya mcm nak pengsan.

🤲🏻Sara pulak tewas di hari pertama tapi alhamdullilah hari kedua berjaya berpuasa penuh.

Hari ke3 bangun bersahur macam biasa. Semoga hari ini dan seterusnya kedua dua mereka boleh bertahan lapar & dahaga sehingga waktu berbuka. Goodluck!
* Alhamdullilah sehingga hari ini, masih berpuasa penuh. Syabas sayang sayang semua.
* Bila kita janjikan “duit raya” kalau berpuasa penuh semakin bersemangat lah anak anak.
* Setiap petang ada sahaja permintaan anak anak untuk membeli juadah berbuka. Apa la sangat kuih, jelly ataupun air. 
Puding Raja hok paling terbaik di Kota Bharu

Puding Raja hok paling terbaik di Kota Bharu

Napok sedak des. Memey pung.

Tak nawok, tak gura.

Banyak banyak puding rajo hok ni jah keno nga tekok. Sedapp dok oh.

Dey sedap mesti la repeat beli.

Bare padu & bare jadi.

Bukan ramadhan ni, packaging Rm20 sebekas. Size kecik, Rm10.

Tapi cayo lah, size kecik tok genak untuk sekeluarga. 


Nak? Kalu orge orge kota bharu tahuu belako doh rasonya.

Whatsapp selalu @dutakelantan

Sohor ni!

#pudingraja #pudingrajakelantan #dutakelantan #desserts


 

 “Citarasa Timur Tengah” Di Holiday Villa Hotel & Suites Kota Bharu

“Citarasa Timur Tengah” Di Holiday Villa Hotel & Suites Kota Bharu


Jom ramai ramai berbuka puasa di Holiday Villa Hotel & Suites Kota Bharu yang bertemakan Pakej Ramadhan “Citarasa Timur Tengah” meliputi pelbagai juadah berbuka puasa yang sangat menyelerakan!

Menu utama SET TALAM NASI ARAB terdiri Nasi Arab Ayam, Nasi Arab Kambing atau Nasi Arab Mix.

Setiap nasi ada 3 pilihan set talam iaitu 3pax, 5pax dan 9pax. Sesuai sangat untuk yang berkeluarga besar.

Bagi berkumpulan minima 40pax dengan memilih Pakej Ramadhan Banquet.








Kepelbagaian IKAN BAKAR Holiday Villa pun banyak pilihan deh seperti Ikan Siakap, Talapia, Bawal Emas, Cencaru, Kembung, Tuko, Keli, Patin dan Kerapu.


Jangan risau pihak hotel tidak mengetepikan nasi putih, sup tulang atau sup perut, telur dadar, kailan ikan masin, ulam ulaman serta budu, sambal belacan, kuih muih & air kordial.

Haaaaaa tu dia, banyak nya cuma berharga RM35 untuk 2 orang. 


Bagi peminat KAMBING GOLEK dijual serendah RM990 seekor atau KAMBING BAKAR RM15 sepinggan.


Sinonim bulan ramadhan pastinya ada makan makan BUFFET COLEK CAMPUR dengan bertemakan “Makan sapa Kenyang” serendah RM15 seorang (dewasa) dan RM12 seorang(kanak-kanak)


Jualan “Colek Campur” bermula jam 8malam sehinga 10.30malam.


Makanan yang dihidangkan di atas meja membuatkan rambang mata. 


Mana nak cari weh, muroh berdok ohh ni. Makan sebanyak yang mampu, jangan membazir.


Untuk pengetahuan semua, pakej pakej ini boleh didapati secara “Pandu Laju”. Mudoh kan. Bermula 3petang sehingga 7malam.


📱www.wasap.my/60189033446/DRIVETHRURamadhanMenuHVKB


Bunyi makanan hotel tapi rego mampu beli.

Memang berbaloi dengan tawaran harga cukup murah.


Paling penting, setiap hotel mematuhi garis panduan yang ditetapkan sepanjang tempoh PKP.

Tetamu diminta mendaftarkan kehadiran mereka melalui aplikasi MySejahtera, memeriksa suhu badan dan gejala Covid-19 serta membersihkan tangan menggunakan pencuci sanitasi tangan.


Selamat Berpuasa & semoga dipermudahkan perjalanan ramadhan kita.


Korang share lah artikel ni dengan kawan-kawan atau sedara-mara.


Mohd Khairi MegaTransformasi Timur


☎️ 097474004


📱 www.wasap.my/60172806884/DRIVETHRURamadhanMenuHVKB


#HVKB 

#HVKBStall

#IkanBakar

#Sup

#NasiArab

#RamadhanPromo

#RamadhanPackage

#DriveThru

#TakeAway

#Delivery

PENGAGIHAN BUBUR LAMBUK SECARA EKSKLUSIF KEPADA RIDERS ODA MAKAN, GRAB FOOD & FOOD PANDA !!!

PENGAGIHAN BUBUR LAMBUK SECARA EKSKLUSIF KEPADA RIDERS ODA MAKAN, GRAB FOOD & FOOD PANDA !!!

INFAK SEMPENA RAMADHAN Holiday Villa Hotel & Suites Kota Bharu kerjasama dengan Klinik Adilla


PENGAGIHAN BUBUR LAMBUK SECARA EKSKLUSIF KEPADA RIDERS ODA MAKAN, GRAB FOOD & FOOD PANDA !!!

Tarikh: 14 April 2021 (Rabu)
Masa: 4 petang

Petang kelmarin pada lebih kurang jam 4ptg di Holiday Villa Hotel & Suites, Wakaf Che Yeh, Kota Bharu, Kelantan,Pihak Hotel Holiday Villa melaksanakan Program Pembahagian 800pax Bubur Lambuk kepada Penghantar Makanan bermotor dan juga berkereta. 

Program pembahagian Bubur Lambuk ini akan di adakan pada setiap hari Khamis di sepanjang Bulan Ramadhan ini. Pihak hotel akan membuat sesi pembahagian bubur lambuk kepada para pengunjung yang melalui hadapan mahupun sekitar hotel.

Dengan harapan boleh berkongsi rezeki dengan masyarakat.

Popular Posts

I luv evrything about ..... © . Designed by MaisarahSidi.com