8/1/10 - 9/1/10 - I luv evrything about ..... I luv evrything about .....: 8/1/10 - 9/1/10

♥Genap Sebulan♥

Nik Nurehan | Tuesday, August 31, 2010 | 2 Komen
30 August 2010
genap sebulan Ann menjadi tunangan Kery.
i love my fiancers!
Sangat2 bermakna tau angka 30hb neh. hehe.Ia jgk merupakan tarikh lahir Cik An tau! Wweeee..... mesti korang dh tau kan. ye lah sblm ni dh ada entry ttg besday! :) Apa pun bulan ini sangat menggembirakan!

*Date tunang, 30 July 2010

SALAM KEMERDEKAAN

Nik Nurehan | Tuesday, August 31, 2010 | 0 Komen
SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KEMERDEKAAN BUAT SEMUA....
Harap2 tahun2 mendatang Malaysia akan terus aman dan makmur
dan membangun pesat setanding dengan negara2 lain.

Celebrate Birthday August 2010

Nik Nurehan | Tuesday, August 31, 2010 | 0 Komen
Thanks to everyone who has sent me some birthday wishes already!

Trima kaseh pd parents ku yang cukup sporting!!
Trima kaseh pd incik tunangan! Wwweee tahun ni lah yang sgt best okeh.
Bak kata my aunty, cik yah! Bila dah tunangan neh bemakna sudah mdapat lesen scara sah!
Sangat best oke. Pada sesiapa lum tunang tu, an syorkan korang btunang lah yerk!
Menda yang baik gini x elok dipertangguhkan. kekeke.

Hurm tahun neh sangat bebeza dari tahun2 lepas. Kenapa Cik An kata gitu ekk?
yeap2 sangatt berbeza! kalau sblm2 neh birthday mesti disambut dengan kami btiga shj.
Tapi kalau tahun ni berempat ok. kang nampak ada beza tu! tambah seorang oke. keke.
Yeah!! sapa lagik kalau tak bukan incik tunangan saya, mohd khairi! Weeee. Suka!!

Pada awalnya, incik khairi merancang utk berbuka/myambut besday besday kami neh di luar.
Tapi disbbkan my parents kemalasan utk berbuka di luar, jadinya kami hanya buat mkn2 di rumah la. keke.
Bila dipikirkan bestt oke dari mkn2 di kedai neh. iya2 lah kalau mkn2 di luar hanya utk bebuka tapi bila mkn2 di rumah neh lain ok. siap boleh mkn 2 kali. pas dinner aka bebuka tu, then ada plak second round aka supper! weee..! hehehe...

Thanks dear utk Besday cake, 2 pizza utk supreme & hawaiian chiccken, garlic bread & cokelap ferrero rocher. Nyam nyam!! mmg boleh naik bdan neh! hahaha...
ku mula gomukk kembali! haha..

My parents la telah mnempah set bebuka utk 5 lauk di New Horizon Garden. (take away)
- Ayam lemon
- Tomyam campur
- Butter prawn
- Daging msk halia
- Ikan siakap stim nyoya.

disertakan dengan nsik puteh, kuih muih yang pelbagai (buah tanjung,cekmek,akok,agar2) & buah kurma n air rossele. Penuh meja beb!! hahaha.

Mesti korang2 semua nanyakan kemenda la adiah utk tahun neh. hehe. kalau last year dengan locket&rantai dari tomei.. kalau tahun ni? auwww terus terang yerk Cik An cakap, lum dpt apa2 lagik prezent dari si dia tapi insyaALLAH dlm msa tdekat nanti. katanya sblm raya neh dpt! haha.. apa la yerk! tunggu jer! x kesah mana janji kamu celebrate besday bsama pun dh mcukupi ye2 ker??? leh caya ker dengan Cik An neh. hahahhaa.

Tharu jgk la bila melihat status incik khairi di mukabuku pg neh!
Mohd Khairi It was super fun, and a night to remember for sure kan,kanNik Nurehan. Love You!!
Berbuka puasa bersama² dgn parents tunangan. Sgt Myeronokkan! ;)

Love you to shayang!!! Weeeee..

Status ku yang telebih awal di update smalam.

Nik Nurehan

Oh tahun nie sgt gembire..and semoga dipanjangkan umur lagi..seronok sgt biler org wish besday!..ahahha..yup2..and i will make sure thn depan i will celebrate again with my parents & my dear Mohd Khairi when im turning to lalala...ala..tua pulak rase... insyaALLAH. Yang tepenting hari neh bebuka+supper bsama ibu bapa & incik tunangan! :)

My Birthday Cakes from Secret Recipe

Nik Nurehan | Tuesday, August 31, 2010 | 0 Komen

Choc Mud Cake

Filled with semi-sweet and smooth creamy chocolate fudge

Oh tahun nie sgt gembire..and semoga dipanjangkan umur lagi..seronok sgt biler org wish besday!..ahahha..yup2..and i will make sure thn depan i will celebrate again with my parents & my dear Mohd Khairi when im turning to lalala...ala..tua pulak rase... insyaALLAH. Yang tepenting hari neh bebuka+supper bsama ibu bapa & incik tunangan! :)

I'm celebrating ..

Nik Nurehan | Tuesday, August 31, 2010 | 0 Komen
Happy Birthday Me :) I hope I do it better, more mature, more patient and best for me. Terima Kasih Allah swt untuk segalanya..untuk setiap nafas nyawa ini. In other exciting news, today is our one-month anniversary!
yayy Mohd Khairi :P
Honestly, it doesn’t even seem like a month. The days have gone by so quickly.
Everyday is a gift that’s why it’s called the present! So being alive today is my gift for waking up this morning to have this glorious day to enjoy.

Today is totally my birthday!

Nik Nurehan | Sunday, August 29, 2010 | 6 Komen
Happy Birthday to me!
Happy Birthday to me!
Happy Birthday Dear An.
Happy Birthday to me!

Today is my birthday. Yeayy!!
30th August 2010
Terima Kasih Allah swt untuk segalanya..untuk setiap nafas nyawa ini..:)

Yea, Its My Birthday Tomorrow!!! HoHoHO!

Nik Nurehan | Sunday, August 29, 2010 | 2 Komen
Muhohohoh, It my birthday tomorrow! I didn't know i getting old again. haih! Time goes faster than I think. Today turns 26 years old. Happy Birthday to me! hahaaha..tamalu wish sendiri...

For you’re a special person ;)

Nik Nurehan | Sunday, August 29, 2010 | 0 Komen

Guess what!!!
I
t’s your birthday today!!
So what I have to say?
Is happy happy birthday!!!!!

I hope I can make your dreams come true!
But. Part of me says I already do.
My dreams have come true
That dream is filled with you
Filled with love and happiness
But, mostly you!!!

What can I say
I love you
Knowing you love me to
I try to find the courage to say I love you.
Yet it seems, when I’m near you..

When I’m near you..
I seem to not know what to say.
It’s overwhelming. Knowing that you?re mine
All mine. Not another girl can have you.

You’re the only one I need
When I dream I dream of you
Dreaming someday I’ll be with you
Now that I have you..
All I can dream is?
Dream you will be mine forever.

All I can say is I love you!!!
I love you!!

Happy birthday!
For you the person I love!

29 August 2010

Nik Nurehan | Saturday, August 28, 2010 | 0 Komen
Dearest fiance (I love that word),
HAPPY BIRTHDAY!!!
Semoga Panjang Umur dan Dimurahkan Rezeki. Aminn..
Love you so much!!
I can't wait to start our lives together. hehe. insyaaLLAH bila dh smpai masa, insyaALLAH bsama la kiter ;)


29 August 2010.

Oh Yes, My Birthday is Coming! Real Soon!

Nik Nurehan | Saturday, August 28, 2010 | 0 Komen
It is a good thing or a bad thing?
I am getting 26yo!!! OMG!!!
My birthday is coming up August, 30th 2010
I reali cannot believe this!! konon2 jerk! haha
I am so old!!! erk!! tidakkkkkkkk!!
For me 26yo.. I am still so young in heart! kuikui.

10 PETANDA DIA JODOH KITA.

Nik Nurehan | Saturday, August 28, 2010 | 0 Komen
Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?
Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

My Birthday is coming soon! ops!!

Nik Nurehan | Friday, August 27, 2010 | 0 Komen
Opsss!! Opsss!!
Apa opss opsss neh. haha. my birthday? heyyy!!! jangan wat2 luper okeh!
Besday incik tunangan sama oke. haha.
yeahh! si dia 29 hb & saya pulak 30hb august. haaa boleh save budget tau! haha.
kiranya akan dicelebrate kan pd hari jd saya la. x kn saya nk celebrate awal shari plak kan! aish!
Celebrate?? nk celebrate cam mana yerk. no candle lite dinner. tarak kuar2 mkn pun!
Yes! I will be another year older at the end of the month, and I don't have any plans on how to celebrate it yet.
iya2 la cayunk2 ku semua... Besday kami bdua jatuh pd bulan puasa yang penuh bemakna ini! :)

Apa pun menunggu dengan penuh shabar.. hehe. ;) Love you!!

Kek Lapis Sarawak

Nik Nurehan | Friday, August 27, 2010 | 0 Komen
Salam. Alhamdullilah, akhirnya selesai sudah pmbayaran utk ksemua kek lapis.
aik bkn ke sblm2 ni cik an ada bcerita ttg kek lapis dr afifi..
yeah!! itu tempahan utk rumah saya, tapi kalau utk incik khairi, tempahan nya di buat di website lain plak. hehehe.. lain dari tahun sblm2 ini.
kalau tahun sblm2 ni, cik an beli di tempat yang sama tapi tahun ni ada pebezaan skit.
Bkn apa, saja nk lain2 rasa. walaupun cik an x akan merasa kek lapis di rumahnya tapi x salah kan kalau order yang lain. nanti si dia dtg ke rumah tak kan nk mjamu nya dengan kek yang sama ataupun dari kedai yang sama. x best tu!! hehe.

yang pasti kek lapis yang cik an tempah ni datangnya dari sarawak sana lah ;)

-100% Dari sarawak
-100% buatan bumiputera
-100% halal
-100% bersih
-100% sedap dan lazat
-100% anda berpuashati
kualiti dijaga

diterbangkan terus ke destinasi anda ;) gitu lah moto nya. keke

Semoga kek lapis pd tahun ini rasanya shedap ok. eh bkn kata tahun2 sblm ni x sedap. sedap & chantek ok. cumaa smestinya kita doakan yang baik2 kan.. keke. sapa x mo yang x sedap, yg chantek & smpai dlm keadaan baik. x gitu? :P

KETAHANAN KEK - KEK LAPIS BOLEH BERTAHAN SEHINGGA 1 BULAN JIKA DISIMPAN DI DALAM PETI AIS, NAMUN JIKA IA TERDEDAH, IA BOLEH TAHAN SEHINGGA 7 HARI SAHAJA. KEK YANG DIPERBUAT DARIPADA BUTTER GOLDEN CHURN ADALAH LEBIH TAHAN BERBANDING KEK DARIPADA MARJERIN. KEK LAPIS DIPERBUAT DARIPADA MARJERIN TAHAN 7 HARI JIKA DISIMPAN DI DALAM PETI AIS, MANAKALA 1 BULAN BAGI KEK DIPERBUAT DARI BUTTER.

BEZA KEK BUTTER & MARJERIN - KEK YANG DIPERBUAT DARIPADA BUTTER, RASANYA LEBIH BERLEMAK, TEKSTUR KEK TIDAK KERING DAN LEBIH ENAK MANAKALA KEK YANG DIPERBUAT DARIPADA JENIS MARJERIN RASANYA SEDAP NAMUN IA LEBIH KERING SEDIKIT DAN KURANG KETAHANAN.

KEK TRADISIONAL -ANTARA PELBAGAI KEK YANG POPULAR DI SARAWAK, KEK HATI PARI ADALAH KEK YANG PALING LAMA DI BUAT (SELAMA 8 JAM) DAN ISTIMEWANYA IA MASIH MENGUNAKAN KAEDAH LAMA DALAM MEMBUAT KEK YAKNI KEK DIKUKUS BUKANNYA MENGGUNAKAN KETUHAR SEPERTIMANA KEK LAIN. KEK INI TAHAN BERBULAN BULAN LAMANYA.

Kurma Safia Bertangkai Yusuf Taiyoob

Nik Nurehan | Friday, August 27, 2010 | 1 Komen

KHASIAT
BUAH KURMA

Kurma adalah sejenis tumbuhan (Palma) atau dikenali dalam bahasa saintifiknya sebagai Phonex dactylifera yang berbuah dan boleh dimakan sama ada yang masak atau yang mentah. Kebanyakan pokok kurma tumbuh di negara-negara Arab dan mempunyai berbagai-bagai jenis. Antara kurma yang terkenal ialah kurma Mekkah dan Madinah yang dikatakan mempunyai berpuluh-puluh jenis. Dikalangan penduduk di negara-negara Arab kurma adalah makanan utama mereka, malah dikalangan orang kita juga kurma sudah menjadi bahan makanan yang digemari. Selain rasanya yang manis dan tahan lama serta tidak perlu dimasak, kurma juga mempunyai khasiat yang banyak dan menjadi makanan utama Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Jaafar katanya : "Aku melihat Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam memakan buah-buahan dengan kurma masak.

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menyebutkan tentang khasiat sejenis kurma yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang bermaksud :

"Diceritakan oleh Jumaah bin Abdullah yang disampaikan oleh Marwan yang mendapat berita daripada Ibnu Hashim bahawa Amir bin Saad mendengar bapanya meriwayatkan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : "Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’ dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu".

Khasiat kurma "Ajwah" sebagaimana yang tersebut di dalam hadis di atas merupakan satu kelebihan yang dikurniakan Allah Subhanahu Wataala sesuai dengan kemuliannya sebagai jenis kurma pertama yang ditanam sendiri oleh Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Terdapat juga di dalam al-Qur’an ayat yang menyatakan tentang kelebihan buah kurma ini, yang dialami oleh Sayydatuna Maryam ketika beliau mengandung Nabi Isa ‘Alaihi Salam sebagaimana tersebut di dalam surah Maryam ayat 25 :

Tafsirnya : "Dan gocangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak.

Menjelaskan tentang khasiat buah kurma kepada kaum wanita yang sedang dalam nifas, bila mana Allah memerintahkan Maryam memakannya sedang beliau dalam keadaan lemah selepas bersalin. Penemuan kajian sains tentang khasiat buah kurma yang kaya dengan unzur zat besi dan kalsium telah membuktikan bahawa perubatan cara Islam yang terkandung di dalam al-Qur’an dan hadis Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bukanlah jenis perubatan yang semata-mata sesuai dengan keadaan iklim masyarakat Arab sahaja atau sudah ketinggalan zaman, tetapi ia adalah perubatan yang diiktiraf oleh dunia antarabangsa. Malah ia lebih baik daripada ubat-ubatan moden yang menggunakan berbagai campuran dadah yang boleh mengakibatkan kesan sampingan yang lain.

Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu. Bagi Ibu-ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu. Ianya juga berperanan dalam pertumbuhan kanak-kanak damit dan pembentukan darah dan sumsum tulang. Antara kajian lain yang dijalankan membuktikan bahawa kurma antara makanan yang paling pantas diproses sebagai bekalan tenaga. Kurma tersebut akan segera dibakar dan ia akan disalurkan ke bahagian anggota lain dan otak.

Berdasarkan ini juga Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menganjurkan kita supaya berbuka puasa dengan buah kurma sebagaimana sabdanya daripada Anas bermaksud :

"Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terpadat kurma, maka Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa terguk air.

(Hadis riwayat Ahmad)

Sehubungan dengan hadis ini ada beberapa hadis lain yang menganjurkan agar kita berbuka puasa dengan kurma. Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, beliau berkata : "Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasalla berbuka dengan kurma dan barangsiapa yang tidak mendapatkannya maka hendaklah ia berbuka dengan air kerana sesungguhnya air itu pembersih.

Antara hadis lain yang menyatakan kelebihan buah kurma :

Daripada Adiy bin Hatim, ia berkata : "Saya mendengar Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : "Hindarilah api neraka walaupun (dengan memberi sedekah) sebelah buah kurma.

Hadis ini menerangkan kemuliaan buah kurma, iaitu walaupun dengan hanya kita bersedekah sebelah buah kurma kita terhindar daripada api neraka.

Jadi bagi orang-orang yang mementingkan kesihatan mereka agar sentiasa dapat dijaga dengan baik, buah kurma adalah amat sesuai dijadikan sebagai salah satu makanan harian mereka khususnya di waktu pagi sebelum memulakan sebarang tugas harian. Khasiat kurma juga adalah sesuai dan baik bagi pertumbuhan kanak-kanak.

Mudah-mudahan dengan amalan memakan kurma yang berterusan, kita terhindar daripada berbagai kemungkinan dan dapat meneruskan tugas harian serta beribadat kepada Allah Subhanahu Wata’ala.
KURMA WASEM
KURMA SAFINA
KURMA MADU YUTA
KURMA SAFIA TIDAK BERTANGKAI

Jenis Kek Lapis Sarawak Afifi

Nik Nurehan | Thursday, August 26, 2010 | 2 Komen
Kek Lapis Anyaman

Saiz kek ini mengikut standard metrik (panjang x lebar x tinggi)mm dan beratnya ialah dalam saiz mengikut jenis iaitu (203 x 68 x 76)mm-3.0kg. Produk Kek Lapis Sarawak Afifi yang dihasilkan di antaranya ialah Kek Lapis Anyaman Pua Kumbu (3.0kg), Marina (3.0kg), Citrawarna (3.0kg), Lola (3.0kg) & Terendak (3.0kg). Terdapat juga di dalam saiz satu pertiga daripada saiz yang telah dinyatakan.
Kek Lapis Tradisi

Kek Lapis Sisik Ikan, Kek Lapis Chunky Cadbury, Kek Lapis Masam Manis, Kek Lapis Perodua, Kek Lapis Manjalara, Kek Lapis-X dan Kek Lapis Rintik Hujan antara produk keluaran Kek Lapis Sarawak Afifi. Saiz kek mengikut standard metrik ialah (203 x 68 x 64)mm yang mempunyai berat 2.0 kilogram. Kek ini juga terdapat dalam di dalam saiz satu pertiga dan separuh daripada saiz penuh yang telah dinyatakan.
Kek Lapis Roll

Antara keluaran Kek Lapis Sarawak Afifi bagi kek lapis roll ialah Roll Sonia, Roll Windmill, Roll Chona, Roll Strawberi, Roll Kipas, Roll Viva, Roll SpiderWeb & Roll Gadjet. Terdapat dalam satu saiz mengikut saiz metrik iaitu (203 x 35 x 35)mm (450gram).

Tentang Kek Lapis Sarawak Afifi

Nik Nurehan | Thursday, August 26, 2010 | 0 Komen
Afifi Kek Lapis Sarawak
2006 merupakan tahun lahirnya idea & penghasilan produk Kek Lapis Sarawak jenama Afifi. Bermottokan label Ada Rasa, Ada Rupa, tidak syak lagi Kek Lapis Sarawak Afifi yang kami tawarkan mementingkan kepuasan baik dari segi rupabentuk & rekaannya serta pastinya memenuhi selera anda. Dibuat dalam pelbagai saiz yang pastinya pada harga yang berpatutan, Kek Lapis Sarawak Afifi amat sesuai dijadikan sebagai hidangan untuk hari perayaan & jamuan majlis, sebagai hantaran untuk majlis pertunangan mahupun perkahwinan & juga boleh dijadikan sebagai ole-ole istimewa dari Sarawak.

Diadun menggunakan tepung bermutu & mentega import 100% serta bahan-bahan terpilih, pastikan pilihan anda yang terbaik dari kelasnya, semestinya…. KEK LAPIS SARAWAK AFIFI

Bual2 hal Raya ;)

Nik Nurehan | Thursday, August 26, 2010 | 0 Komen
I'm so happy today, alhamdulillah.
Happy Eid-ul-Fitr Raya is just round the corner.
Korang camner..? x sehappy sayerp ker? haha... Jangan kata bebudak jek excited, saya pun. tapi excited kenapa pulak?? haha. padahal x de apa2 pun. tiada keistimewaan pun dari sblm2 ini tapi ye lah nama lagik raya. sapa x suka kan :)

So camne dengan persiapan hari raya yerk?
Jangan tanya ok! haha. x de buat apa2 pun. dari segi pakaian? pakai jerk yang mana ada. keke. msih ada yang belum dipakai. kalau dipakai pun skali dua aja. msih klihatan baru. wat apa membazir kan.. sayangggg!!! msih chantek. acceccee..

Dari segi kasut2/tudung2 raya? hahaha. mmg x de yang baru pun.
Kalau kasut tu. pehhhhhhhhh! bkn nk kata ok. muga nk bermegah atau menunjuk. tapi ya ampunnnnnnnnnnnn!!!!!!!!!!!! manyak gilerr kasut2 yang belum di pakai. ni lah perempuan. bila ke mall pantang nengok kasut kan.. konfem nk beli. bila x beli jadi x senang duduk ok. skali beli manyak giler plak, smpai x tpakai.. ye lah nk pakai bila sgt. kalau pakai konfem la bg rusak dulu kan. br pakai yang lain lak. keke.

Dari kemas rumah? haaaaaaaaaaa ni keje last minutes!! tiap tahun cam gitu lah.
last minit nk dekat raya baru la kalut nk kemas itu ini. lap itu ini. haha.
sudah jadi tabiat kut kalau dh slalu cam gitu. kira mood raya dh hampir mjelang tiba mula la rajin smpai tgh malam. non stop. hingga kan pagik raya, mood nk mop lantai still ada lagik. jangan kata sblm raya x mop. pagi tu pun nk mop lagik. nk kasiiiii bersihhhhhh time tetamu dtg ke rumah ;)

Dari segi biscut & cakes. kekeke. slalunya cik an wt sndiri jerk. tapi ada gak yang di beli ok. ye lah kalau dtg ke rumah konfem korang tepegun pelbagi jenis biskut & cakes okes. apa lagik jemput la datang ke rumah ek ;)

Kalau cakap ttg kek. cakes buah mjadi kawajipan okeh. mmg wajib buatt ;) resepi nya pun mudah saja ;) yang pastiiii bukan di bakar tp di kukus slama 3/4 jam..
Kek buah ni adalah peberet my mum n adik bradik nyer!! mmgggg mjadi kegemeran kek buah ni. kalau cik an mesti la suka kek cokelap kan. x perlu fudge pun skadar kek cokelap sudah mcukupi ;)
kalau fudge2 ni lagik mggemukkan. hahaha. diet! diett!!! mcm2 nk mkn time raya kan ;)

Haaa korang jangan x tahu ek...
Kalau musim raya jerk kek lapiss sangat2 femes okeh. cik an pun x ketinggalan tau.
Staip tahu cik an akan menempah 2 biji kek lapis yang blaianan rasa. tapi slalunya cik an akan menukar nukar tokey kek lapis tau. entah kenapa, mukin nak tahu mana sedap kan. lg pun lebeh ok kut betukar2 tokeh. lg kita leh rasa mcm2 kek lapis kan.

so tahun ni cik an telah m'order di http://keklapisafifi.blogspot.com
mereka ni mmg dari srawak tau. kek lapis sarawak sapa x tahu kan. mmg femes giler ah.
bagi korang2 yang x penah merasa dan ingin mcuba, apa lagik terjah2 la memana website atau ke website keklapisafifi tu....

Slamat Mcuba ye!!!

hurm, psiapan korang mcm mana plak. x mo bkosi cerita ker. keke

Gamba Tunang!

Nik Nurehan | Monday, August 23, 2010 | 0 Komen
Hello everyone. how u all doin? hoping that every bit of happines are with you :)
as for me, i'm doing fine.
Hurm, Camne puasa korang ek hari ni?
Slama 13 hari kita bpuasa, harap2 ok la ek~~ bagi yang dah tinggal tu, jangan x gnti plak ok!
Alhamdullilah, shingga hari ini, kami bpuas penuh lg.
Kami?? My parents + me + Incik kery lah. hehehe. Kira kami la tus. alhamdullilah. syukur dengan ksihatan tubuh bdan yang sehat dapat menyempurnakan puasa shinggalah msa berbuka.

Slama blansungnya hari pertunangan, 30 july 2010 shingga hari ini, msih kuat lagik mood tunang ok.
entah kenapa. mukin sesiapa yg dh btunang akan merasai pkara yang sama kuttt!!! sangat beshh tau di alam tunang. walaupun takde apa sangat yang beza tp entah la. sangat2 bsyukur krn pihak kluarga merestui hubungan kami.
eh bkn nya bmaksud sblm tunang x restu tapiiiiiii x scara rasmi lagik kan.. kaum krabat pun x tahu sangat hal kami neh. mana tak nya kalau sesapa tahu akan blog neh mmg tahu la hal kami. kalau tidakk mmg mjadi rahsia lah. takde skeping pun gamba kami bsama di fb ;) kcualiiiiiiiii relationship dengan si dia.
tapi skg tidakkk lagik. smestinya profile itu dengan wajah kami bdua dh. keke. kira rasmi kam. br la best ;)
knapa saya kata mood tunang msihhh kuatttttttt yerk. keke. ini krn, saya telah ke capital studio kota bharu utk 'print' kan gamba tyme tunang hari tu tau.. kalau sblm ni dh print, kali ni print lagik ok. tapii blainan dari yang dulu la. kekeke.. kali neh ada wat 8r lak. kekeke.. kalau nk besar lagik tunggu kawen nanti ok ;) hehhee...

alhamdullilah, slesai sudahh.. tunggu nk beli album chantek skit jerk. maklum saja lah kalau kedai gamba. bagi camne sangat kan. kekeke.
Hoyeahh! x sabar nk bg ke kluarga kery utk menilik/menengok/mempamirkan di ruang tamu rumah mereka! haha.

kalau di rumah an, smestinya ada gamba bsama ibu bapa. gamba bsama si dia ;)
dlm bilik aja sudah ada beberapa keping. x kira lagik yang ada dlm album nanti. hahahaha..
Gini lah jadi org yang gilakan gamba/bgamba ;) gamba sndiri lak tu! hehe.

I ♥ My Fiance! (♥‿♥)

Nik Nurehan | Saturday, August 21, 2010 | 2 Komen
My Fiance's birthday is coming up as well.
Pikiran ku buntu.!! Trasa masa tengah mengejar saya dgn lajunya. hehe.
Ku godek2 di on9 takde pulak yang bkenan di mata.
Terus mcari shingga dapat lah ;) Apa yang dicari? sesuatu.. Tapi...
I want to get something special.

Got any suggestions?

* Rasa nak nanges. hihihi

Hargailah isteri anda

Nik Nurehan | Friday, August 20, 2010 | 1 Komen
Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri
ini pada keluarga, suami dan anak-anak
Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri
mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat
kelak.
Biarlah buruk mana isteri anda,
sayangilah mereka.....

Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja
dengan Tuhan... jadi 'kilang ' manusia.
Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...
7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang
tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.
Cuti bersalin juga sehingga 60 hari.
Cuti ini bukan cuti suka hati
tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah.
Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. .
sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis
nyawanya.

Satu lagi berita gembira untuk wanita,
Sepanjang dia mengandung
Allah sentiasa mengampunkan dosanya,
Lahir saja bayi seluruh dosanya habis.
Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,
jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah.
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga.
Untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapi
Allah beri kelonggaran siksa kubur.
Untuk peringatan semua wanita yang bersuami
seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala
tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan
terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia
terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.
Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid
atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Allah keatasnya jua..

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian
Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya,
jadi dia pun memberi pahalanya kepada
suami untuk lepas masuk syurga.
Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan
isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.
Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung
terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan
diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik
dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..
Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat
Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.
Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak
kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir
kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan
wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be closed to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.

"Wahai Tuhan...
ku tak layak ke syurgamu ...
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu...
kamilah hamba yang mengharap belas darimu ...

"Ya Allah...
jadikanlah kami hamba2 mu yang
bertaqwa ..
ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami,
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah
meninggal dunia"......


Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah.
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini
di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah
'LaailaahaillalLah' ini.
Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya):
"Wahai manusia! Ucaplah 'LaailaahaillalLah', kamu pasti berjaya!"

Marilah kita ucapkan kalimah ini:
"Laa ilaaha illallah!" x 10
Supaya kalimah ini tetap di Hati…InsyaAllah.

3 Weeks now...

Nik Nurehan | Friday, August 20, 2010 | 0 Komen
engaged Pictures, Images and Photos

We've been officially engaged for 3 weeks now.

engaged Pictures, Images and Photos

TART UNIK

Nik Nurehan | Thursday, August 19, 2010 | 2 Komen
Terdapat 12 Jenis Bentuk Iaitu 5 Jenis Bentuk Sayuran Yang Terdiri Daripada Lobak Merah, Cili Merah, Terung, Jagung Muda Dan Labu & 7 Jenis Bentuk Buahan Yang Terdiri Daripada Buah Epal (Hijau & Merah), Buah Jambu Air (Merah Jambu & Hijau), Buah Manggis, Buah Strawberi, Buah Ciku, Buah Oren Dan Buah Mangga.

Kombinasi Bentuk Buahan & Sayuran Dengan Warna Yang Berbeza Dalam 1 Bekas Memberikan Keunikan & Keistimewaan Kepada Tart Unik Keluaran HZ House Of Unique Cookies.

Terdapat 3 Pakej Iaitu Pakej Bekas 20 Biji, Pakej Bekas 30 Biji & Pakej Bekas 50 Biji Pada Harga Yang Amat Berpatutan. Terdapat Beberapa Pilihan Inti:-

1) Inti Jem Nenas
2) Inti Durian (Edisi Terhad)
3) Inti Kurma (Akan Datang)
Gambar Close Up Tart Unik Bentuk Buahan & Sayuran

* Promote2 jgk, mesti la an an turut order jgk ;) hehe. siap order 100 biji okeh. kekeke.. Korang bila lagik?
ppsstt! mesti la stengah utk saya, stengah utk incik tunangan.

Kuih Tart Special Berukiran Sayuran Dan buah-buahan

Nik Nurehan | Thursday, August 19, 2010 | 0 Komen
Pertama Kali Tengok Tart Nenas Unik Bentuk Buahan & Sayuran Ini, Dalam Hati Berkata.."Aduh, Cantik Bentuknya..Rasa Sayang Nak Makan." Bila Makan 1 Biji, Rasa Tak Cukup...Makan Lagi 1 Biji, 1 Biji Demi 1 Biji Sambil Mata Mencari Bentuk Buah Pilihan. Sungguh Tak Sangka Rasa Tart Nenas Ini AMAT Sedap. Jangan Percaya Cakap Saya Tau. U All Kena Order & Rasa Sendiri Dulu..Baru Tahu Nikmat Sedapnya Yang Tak Terkata-Kata!

Betullah Kata Orang..Tak Kenal Maka Tak Cinta! Tak Rasa Maka Tak Dapatlah Rasa. Nak Rasa Kenalah Order.

Tart Nenas Unik Bentuk Buahan & Sayuran ini adalah merupakan produk ‘homemade’ dimana ia menggunakan bahan mentah yang halal dan pewarna yang dibenarkan. Ia amat sedap untuk dijadikan snek seperti biskut-biskut yang lain. Di dalam tart tersebut, ia diisi dengan jem nenas yang sangat berkualiti dalam sukatan yang amat mencukupi untuk membuatkan ia betul-betul dirasai sebagai tart nenas dan bukan seperti kebanyakan tart atau biskut berinti yang hanya mempunyai inti yang sedikit yang tidak dapat dinikmati sepenuhnya.

Tart Nenas Unik ini amat sesuai dijadikan sebagai hantaran perkahwinan, hantaran pertunangan, hamper untuk semua jenis perayaan, hadiah, cenderahati atau pun sebagai door-gift untuk diberikan kepada para tetamu sebagai tanda terima kasih yang pastinya amat UNIK & memberi satu KELAINAN.
Ia boleh didapati dalam pelbagai bentuk yang menarik seperti Tart Nenas Unik Bentuk Baby Carrot , Nenas , Jagung , Manggis , Strawberi , Mangga, Orange, Jambu Air dan sebagainya.
Dalam bekas berbentuk hati - 50 biji - RM38 sahaja

Tempahan siap dalam 3-7 hari..

Bergembiralah Wahai Wanita

Nik Nurehan | Monday, August 16, 2010 | 0 Komen

Walaupun secara santai tetapi berkesan dan menarik minat utk mendengar seterusnya...best.Alhamdulillah.

What a girl want's to hear?

Nik Nurehan | Sunday, August 15, 2010 | 2 Komen
I luv evrything about ..... © . Designed by MaisarahSidi.com