2011 - I luv evrything about ..... I luv evrything about .....: 2011
Pregnancy week 26

Pregnancy week 26

~length
14 in | 35.5 cm
~weight
1.7 lbs | 770 g

At long last your little swimmer can see!

For the first time ever, your wee babe's eyelids have finally opened (remember: they were fused shut previously) and they’re probably having their first moments of sight as you read this (or maybe it already happened while you were brushing your teeth or browsing the internet or something).

In addition to taking in their first visual impressions of their comfy amniotic-filled studio, your little human-bean recently acquired the ability to move their head around.

That's right, if your child were clever enough (which they're not - yet), they could engage in that most basic of non-verbal communication - the head shake/nod. Not to mention, gawking!

In further anti-alien developments: your little super star’s head hair is starting to grow in!

Who knows, maybe a cute little cowlick or two is springing into position right now - the first of years of cute-but-stubborn bed-head.

Your wee piggy's toenails have recently grown in and they're still slowly piling up fat beneath their still-loose-n-wrinkly skin.

Most importantly, their brain tissue and neurons are all developing at a rapid pace, increasing their (genius-level?) brain activity, which will continue to function at accelerated levels for the first eight years of childhood!


25 weeks pregnant

25 weeks pregnant

Berat bayi anda sekarang hampir 1.5 paun / 660 gram dan panjangnya dari mercu kepala ke tumit lebih kurang 13.5 inci / 35 sentimeter. Dia membuat pergerakan bernafas tetapi tidak terdapat udara dalam paru-parunya setakat ini. Pada 26 minggu, skan otak fetus menunjukkan bayi memberi respon terhadap sentuhan. Jika anda menyuluh lampu ke arah abdomen anda, bayi anda akan memalingkan kepalanya, dan mengikut penyelidik, ini bermakna saraf optiknya sudah berfungsi.

Semasa setiap lawatan antenatal, doktor anda akan mengambil tekanan darah anda dan melakukan ujian-ujian tertentu ke atas sampel air kencing anda. Dengan ini, keadaan-keadaan yang berkaitan dengan kehamilan seperti pra-eklampsia dan kencing manis dapat dikesan dan dirawat.

Jari tangan anda, pergelangan tangan dan lengan mungkin terasa sakit-sakit dan kebas. Terowong karpus pada pergelangan tangan telah menjadi bengkak, sama seperti lain-lain tisu dalam badan anda. Saraf-saraf yang merentasi terowong itu sudah tersepit, menyebabkan tekanan yang dimanifestasikan sebagai sakit menyucuk atau membakar. Memakai pendakap boleh melegakan, begitu juga mengambil vitamin B6. Berbincanglah dengan doktor anda tentang lain-lain cara untuk menahan sakit.

Sumber : www.babycenter.com.my

Minggu lepas ; minggu ni baru update info 25 weeks....

Jangan bunuh matahariku......

Jangan bunuh matahariku......

Smile is not always a sign of happiness, sometimes smile is a mask to cover up the pain.......


Start everyday with a new hope, leave bad memories behind and have faith for a better tomorrow.......

* Org lain bsuka ria. Sbaliknya...


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.
24 weeks pregnant

24 weeks pregnant


Berat bayi anda lebih dari 1.3 paun / 600 gram. Walaupun dia mempunyai hanya sedikit lemak badan dan kulitnya nipis dan mudah pecah, dia sekarang sudah mempunyai bentuk badan yang sempurna. Otaknya tumbuh dengan pantas, dan dia semakin memenuhi ruang dalam rahim anda. Dari mercu kepala ke tumit dia berukuran 11.8 inci / 30 sentimeter. Sekiranya pelahiran anda nampak seakan-akan hendak bermula, sudah pasti pakar obstetrik dan doktor akan melakukan segala-galanya untuk menghentikan perjalanan kelahiran pramatang supaya bayi anda boleh terus-menerus matang.

Anda mungkin kelihatan jalur-jalur merah atau coklat yang malap yang merupakan tanda perut meregang, bergelar stria kehamilan yang terdapat di abdomen, punggung dan payudara anda. Krim tidak boleh menghilangkannya, tetapi, memakai bra yang menyokong boleh menghindarkan atau mengurangkan jalur-jalur ini di payudara anda. Jalur-jalur ini memang terjadi di tahap kehamilan ini - lebih kurang 90 peratus wanita mendapatnya. Sesudah anda melahirkan, pigmen kemerahan atau kecoklatan pada jalur-jalur itu akan mula hilang, dan menjadi lebih pudar dari di kulit kelilingnya.

Juga, mata anda akan menjadi sensitif kepada cahaya dan akan terasa kering dan seakan-akan berpasir. Ini merupakan simptom kehamilan yang biasa bergelar "mata kering". Untuk meredakan ketidakselesaan anda, gunakanlah larutan "airmata tiruan" untuk menambahkan kelembapan.

~length
11.8 in | 30 cm
~weight
1.3 lbs | 590 g

It's another week full of exciting developments for your magical growing baby!

Just take a look at the checklist for this week: 1) ears: done; 2) fingernails: done; 3) (if you have a boy) testicles: taking their 3-4 day trip from the abdominal wall to the scrotum; and 4) lungs walls: secreting “surfactant”.

What’s surfactant? It's basically what it sounds like: a surface-activated fat that helps your baby's little lungs inflate (where inflate = fill with air not get more expensive for no understandable reason).

In the meantime, your submerged baby is still breathing in their amniotic fluid (and a bit of pee), preparing and rehearsing their lungs for an oxygen-filled life outside the womb.

By the end of this week, your wee womb-squatter will be weighing in at a whopping 2 lbs and 14 inches long.

All this new weight means your tiny baby is actually starting to fill out their skin, but they're not anywhere near their adorable fat-baby potential.

Most of the fetal “filling out” is coming up in that long awaited (and slightly dreaded?) third trimester. Woo-hoo! Get ready!

Sumber : http://pregnancy.baby-gaga.com

Coming soon to the best network on 16 December 2011

Coming soon to the best network on 16 December 2011

iPhone 4S is launching in Malaysia at 12AM tomorrow (or actually Friday 16th Dec to be exact)
Adeshhh Incik Suami mula tketar2 tangan dah. opss teketar ketar org tgatal2 nk membelinya.? Kalau ada rezki lebih, cepat lambat insyaALLAH dapat la incik suami merasai kcanggehan Iphone 4S baru neh. heeeeeeeeee.. Sabar ye yunk, dahulukan apa yang spatutnya dulu oke! lalalallaaa...

For the 12 and 24months contract plan, let s check out on this link

iPhone 4S

iPhone 4S is the most amazing iPhone yet, packed with incredible new features including Apple's dual-core A5 chip for blazing fast performance and stunning graphics; an all new camera with advanced optics and full 1080p HD resolution video recording.
The iPhone 4S also comes with iOS 5, the world's most advanced mobile operating system with over 200 new features; and iCloud,
a breakthrough set of free cloud services that work with your iPhone, iPad, iPod touch, Mac or PC to automatically and wirelessly store your content in iCloud and push it to all your devices.

The most amazing iPhone, Available colour hitam & putih

Beberapa kelebihan iPhone 4S dari generasi iPhone 4 sebelumnya adalah
  • Processor yang lebih cepat dengan Dual Core A5 Chip.
  • Sokongan sistem operasi baru iaitu iOS 5.
  • Daya tahan bateri yang mampu shingga 8 jam.
  • Kamera 8 MP dengan 1080p HD untuk merakam video.
  • Akses internet hingga 14,4 Mbps.
been sick all week ..

been sick all week ..

Kesibukan menyebabkan masa agak terbatas utk menjenguk blog ini..
Ketidak sehatan mnyebabkan masa agak terhad.
Alhamdullilah ksihatan ku baik2 shj, jgn pulak korang2 salah paham yerp cuma my big boss kurang sehat buat masa ini..
Harus lebih manyak tumpuan ke big boss tcinta.
Sminggu sudah blalu smoga sehat&kuat spt biasa. InsyaALLAH.
May get well soon as possible. Kesian kt big boss ksakitan. Hurm..

V.A.C.A.T.I.O.N..!!?

V.A.C.A.T.I.O.N..!!?

Not sure if it is to be called a babymoon, but d purpose of this trip is for us to have a getaway by ourselves sementara tuan empunya badan masih larat.

Bila dah almost 6 bulan nih la masa yang sesuai nak jalan2 and still mampu nak usung baby bump yang makin nak membesar nih.hehe

Can't wait this weekend lorr..
Weekend? Bukan kah esok? Heeeee.... ke weekend bila yang Ann maksudkan ini. lalallala.... Kami hanya mampu merancangkan. kikiki. (bunyi cam jadi jerk) Tunggu...!!

* 24 minggu dh ek! loll..kiki
Hafiz - Untuk Kamu (Ombak Rindu OST)

Hafiz - Untuk Kamu (Ombak Rindu OST)

Raut wajah...Mendamaikan...
Dan sesuci..Selembut hatimu..
Sinar mata...Mempersona...
Bagai gugur seluruh jantungku...

Aku Ingin engkau tahu...
Cinta aku satu...
Tercipta buat dirimu..
Hanya... Untuk kamu...

Huuu....Huuu...Huuu....
Huuu....Huuu...Huuu...

Aku ingin engkau tahu..
Cinta aku satu.....
Tercipta buat dirimu...
Hanya untuk kamu....

* Suka dgr suara Hafiz neh..

BAYI BESAR DARI USIA KANDUNGAN

BAYI BESAR DARI USIA KANDUNGAN

Besar Dari Usia Kandungan (LGA)

Apakah itu bayi besar dari usia kandungan?

Kebiasaan bayi normal mempunyai berat badan dalam lingkungan 3.4 kg hingga 3.5 kg. Bayi besar dari usia kandungan adalah lebih besar daripada bayi normal. Bayi besar dari usia kandungan adalah bayi yang mempunyai

* Berat lahir adalah melebihi 90th percentile untuk usia kandungannya (umur kandungan dalam kiraan minggu).
* Bayi-bayi ini mempunyai berat lebih daripada 90% dari semua bayi didalam lingkungan usia kandungan yang sama.
* Bayi-bayi yang mana beratnya berada didalam kawasan melebihi garisan 90% di dalam carta pertumbuhan bayi dalam kandungan - sila lihat gambarajah.
* Secara amnya, bayi yang cukup bulan dan berat badannya melebihi 4 kg adalah dianggap bayi besar dari usia kandungan.

besar dari usia kandungan

Apakah penyebab bayi besar dari usia kandungan?

Beberapa sebab-sebab telah dikenal pasti, ianya termasuk :

* Keturunan - ibubapa yang besar melahirkan bayi yang besar.
* Terlalu banyak kenaikan berat badan ibu semasa mengandung.
* Ibu dengan paras gula tinggi di dalam darah semasa mengandung - contoh: ibu yang mengidap kencing manis semasa mengandung.

Apakah ciri-ciri bayi besar dari usia kandungan?

Bayi besar dari usia kandungan mungkin normal atau mungkin mempunyai ciri-ciri seperti di bawah:

* Macrosomia (bayi dengan badan yang besar)
* Warna kulit sangat merah (plethora).
* Kecacatan masa lahir - bayi yang ibunya mengidap kencing manis berisiko tinggi mendapat penyakit jantung dari lahir, kecacatan saraf tunjang dan kecacatan anggota kaki dan tangan.
* Kesukaran bernafas.
* Keletihan - disebabkan oleh kekurangan gula dalam darah.

Apakah masalah-masalah lain yang berkait dengan bayi besar dari usia kandungan?

* Kadar kelahiran secara pembedahan adalah tinggi.
* Kesukaran kelahiran yang menyebabkan kecederaan semasa lahir. Ini termasuk pendarahan di bawah kulit kepala, patah tulang dan lemah/lumpuh anggota tangan (Erb's palsy - yang berkait dengan kecederaan saraf flexus berhampiran dengan bahu).
* Proses bersalin yang lama boleh menyebabkan kurangnya oksigen dibekalkan kepada bayi dan kemungkinan menyebabkan kecacatan fizikal dan mental dalam jangkamasa yang panjang.

Bagaimana bayi besar dari usia kandungan perlu dirawat?

Rawatan spesifik adalah berasaskan kepada keperluan dan keadaan bayi.
Pada asasnya, bayi besar dari usia kandungan perlu

* Diperiksa untuk sebarang kecacatan / kecederaan semasa lahir.
* Memeriksa kandungan gula dalam darah.
* Penyusuan bayi dimulakan awal dan kerap.

Sesetengah bayi mungkin perlu di masukkan ke wad neonat untuk:

* Rawatan cecair intravena / dextrose (cecair yang di beri ke dalam salur darah)
* Sokongan pernafasan.
* Penukaran darah
* Fototerapi
* Fisioterapi

Bolehkah kita mengelakkan bayi dari menjadi besar dari usia kandungan?

Penjagaan semasa mengandung adalah sangat penting :

* Memantau kesihatan ibu-ibu.
* Merawat sebarang penyakit yang dihidapi oleh ibu-ibu - contoh : kencing manis.
* Memantau pertumbesaran bayi.
* Periksa sebarang kecacatan bayi semasa di dalam kandungan.
* Rancang kelahiran yang selamat.

Langkah-langkah ini mungkin dapat menolong di dalam mengelakkan bayi menjadi besar dari usia kandungan atau dalam menangani masalah bayi yang besar dari usia kandungan secara berkesan.

Pemulihan
Bayi-bayi yang mengalami kecederaan semasa lahir perlu terapi yang khusus.
Contohnya: fisioterapi adalah perlu kepada bayi dengan kelumpuhan Erb's.


* Skadar berkongsi!
Pagi & Malam dgn susu Anmum Materna!

Pagi & Malam dgn susu Anmum Materna!

Anda masih ingat akan entry sebelum ini mgenai susu untuk ibu hamil kan.
Buat kali ptama nya membelinya/meminumnya. Pasti soalan ptama bagi ibu2 hamil akan menanyakan. Macam mana ek rasanya, shedap ker? Heeeeeeee. as for me ok shj, shedap. x de masalah dari segi minum2 susu neh. hehe. Sikalang Ann mngamalkan 2x shari iaitu pagi dan juga malam.

ANMUM memberikan zat-zat gizi penting yang dibutuhkan bayi dalam kandungan untuk pembentukan otak dan tubuh yang sempurna.

ANMUM adalah susu khusus yang diformulasikan untuk wanita yang sedang merencanakan kehamilan, ibu hamil dan juga ibu menyusui. ANMUM tinggi akan Folat dan mengandung EFA.

Dua gelas (200 ml per gelas) susu ANMUM memberikan:
Kebutuhan harian Anda akan tambahan Folat untuk merencanakan kehamilan.
Kebutuhan harian Folat selama kehamilan,
Tambahan EFA untuk memenuhi kebutuhan yang lebih tinggi selama kehamilan

Susu ANMUM juga mengandung:

Kalsium tinggi
2 gelas ANMUM memberikan 100% kebutuhan Kalsium harian Anda selama kehamilan. Agar ibu dan bayi memiliki tulang dan gigi yang sehat dan kuat

Kaya Zat besi
2 gelas ANMUM memberikan 50% kebutuhan zat besi harian selama kehamilan. Membantu menurunkan resiko anemia pada ibu hamil

Lemak lebih rendah
kandungan lemak pada susu ANMUM setengah dari kandungan lemak susu full cream

Rendah laktosa
Lebih mudah untuk dicerna dan membantu mengurangi kemungkinan ketidaknyamanan lambung

Apa itu Folate dan EFA?
Folat yang disebut juga Asam Folat adalah sejenis Vitamin B. Dengan banyak mengkonsumsi Folat sebelum dan selama kehamilan, maka akan menurunkan resiko bayi terkena Neural Tube Defects (NTD) atau cacat lahir yang serius pada otak atau sumsum tulang belakang.
EFA atau Essential Fatty Acids (Asam Lemak Esensial) adalah suatu kelompok asam lemak yang juga dikenal sebagai "Omega".

EFA sangat berguna bagi ibu dan janin:
Selama kehamilan, terutama dalam trimester terakhir, ibu hamil dan janin yang sedang berkembang memiliki kebutuhan EFA yang tinggi
Makanan ibu hamil harus mengandung jumlah EFA yag cukup untuk memenuhi kebutuhannya sendiri serta untuk pertumbuhan dan perkembangan keseluruhan dari bayi yang akan dilahirkannya.

Arahannya : 4 sudu. Tapi an juz buat 3 sudu shj. hehe.
Travel.

Travel.

aeroplane
Taking a holiday when you are pregnant is a great idea, especially if this is your first baby. It's likely to be a while before you will get another chance to lie on beach and really relax. But there are things you need to consider before you go, particularly if you are planning to fly. We've got the information you need to help you travel safely and have the stress-free break you deserve.

Is it safe to fly during pregnancy?

Yes, in your first and second trimesters, although if your pregnancy is complicated by medical problems such as vaginal spotting, diabetes, high blood pressure or a previous early delivery, check with your doctor before travelling. Also check with your doctor if you are going abroad so that you can discuss any possible problems.

You may find that your second trimester - weeks 14 to 27 - is a perfect time to travel. With morning sickness behind you, your energy levels high and chances of miscarriage low, you can enjoy the luxury of relaxing, sleeping in and dining late with your husband. You can also take advantage of travelling light - with no car seat, pushchair, nappies or toys in tow.

Airlines are sometimes unwilling to carry women who are past their 28th week of pregnancy because of the risk of premature labour. Ticket agents won't ask if you're pregnant when you book a seat, but you could be questioned about your due date at the gate. In fact, an airline can bar you from travel if they are worried about how pregnant you are. To avoid delays -- and more importantly, to confirm it's safe for you to fly -- get written permission to fly from your doctor. The letter should state that you have been examined and are not likely to go into labour in the next 72 hours and that you are fit to fly.

Travel policies vary with each airline, so ask about restrictions when you book your flight. Don't forget to take into account how far along you'll be on the return trip, too. In addition, pregnant women should not fly on small planes that don't have pressurised cabins.

Of course, airline policies aren't the only restrictions you should consider. It never takes long to get uncomfortable in an aeroplane seat, and it takes even less time when you're pregnant. Be realistic about the possibility of a medical emergency, too. Do you really want to risk having early contractions during a safari in the middle of the African savannah? Whenever possible, you should avoid travelling to places where emergency services are not readily available.

Flying during pregnancy can slightly increase your risk of thrombosis (blood clots) and varicose veins. Wearing support stockings (not tights, which increase your risk of developing thrush) when you fly will help keep your circulation flowing and relieve swollen veins. Scholl also make knee-high socks which are specially designed for flying called Flightsocks (find them at www.schollflightsocks.co.uk). For maximum protection, put the stockings or socks on before you get out of bed in the morning and keep them on all day.

You should try and get up to walk around during the longer journeys. Thankfully, thrombosis is very uncommon amongst Malaysian women.

You may also have heard that exposure to natural radiation while flying can increase the risk of miscarriage and/or abnormalities in unborn babies. In fact, doctors agree that, while flight attendants and business travellers who fly hundreds of times a year may have a slightly higher risk of both, the risk is negligible for women who only fly a few times a year.


* Trasa nk babymoon shj, bila&dimana? disetujui kah. heeeeeeee.... ;P Kita merancang Allah yg tentukan.

23 weeks pregnant

23 weeks pregnant

Berat bayi anda sekarang lebih sedikit dari satu paun / 500 gram dan dia berukuran lebih kurang 11.4 inci / 29 sentimeter dari mercu kepala ke tumit. Pendengarannya telah mantap sepenuhnya dan dia boleh mengecam satu versi suara anda yang pincang, selain bunyi denyutan jantung anda dan bunyi deram-derum perut anda. Bunyi-bunyi kuat yang boleh didengarinya dari dalam rahim, seperti bunyi anjing sebelah rumah menyalak atau bunyi tempikan pembersih vakum, mungkin tidak akan mengganggu anak anda apabila dia mendengarnya semasa dia di luar rahim. Kajian tertentu seakan-akan menyatakan yang bayi belum lahir lebih gemarkan muzik klasik.

Selain kemajuan-kemajuan dalam pendengaran, paru-parunya sedang melalui perubahan-perubahan untuk menyediakannya untuk bernafas. Dia sentiasa menelan tetapi dia tidak akan membuang air besar (digelarkan mekonium) sehingga selepas dilahirkan.

Jika bayi anda dilahirkan sekarang, dia mempunyai kemungkinan kecil (lebih kurang 16 peratus) untuk meneruskan hidup dengan penjagaan yang sesuai. Setiap hari dia berada dalam rahim memberinya peluang yang lebih baik untuk meneruskan hidup. Jika dia dilahirkan pada 24 minggu kehamilan, peluangnya untuk terus hidup akan meningkat kepada 44 peratus.

Anda pula akan merasa pergerakan anda canggung sebab pusat graviti anda telah berganjak. Gusi anda mungkin berdarah apabila anda menggosok gigi dan pusat anda yang dahulunya "tenggelam", sekarang sudah membonjol. Jangan bimbang. Ia akan kembali kepada keadaan asal sebaik sahaja anda melahirkan.

Bulan-bulan pertengahan adalah masa yang baik untuk memikirkan tentang pelancongan.


Highly recommended !

Highly recommended !

le-mond.png

LE-MOND PUFF CHEDDAR CHEESE SANDWICH
Korang sukakan biscuit...? Korang cuba la biscuit ini oke!!! ;P
InsyaALLAH mana2 pasaraya mesti ada jualnya. alahai bkn produk apa pun, stakat julie's shj. Confirm la ada kan/mudah dicari kan. kikiki.. Bagi an so yummy!! Skali makan mau aja mkn 2 packet oke. hehe.. shedappp sgt!! mcm nk abis jek, harus ke mall neh!

Pregnancy week 23

Pregnancy week 23

~length
11.4 in | 29 cm
~weight
1 lb | 450 g

Your little womb hi-jacker is starting to kick their break-dance party up a notch now that his/her ears are registering sounds from the outside world!

The sound of a phone ringing (or that catchy ring tone), a thunder clap, or a car honking will actually jar their little ears enough to elicit a kick or violent bout of squirming.

More importantly, this means that their little ears are picking up the sounds of your voice and others around you.

So, if you've been yelling a lot (and really, who doesn't get cranky when they're pregnant?) it's time to reign that in and practice a little self restraint for the sake of your little eavesdropper, who is becoming more exquisitely sensitive to all of your behaviors every day.

The equation is simple: happy healthy mama = happy healthy baby.

Stress during pregnancy is quite literally BAD for your baby's developing brain. It's time to clean out the toxic relationships and situations in your life for your sake and your child's sake.

Take the time to center and be quiet - to reflect on the growing life inside of you and the future you will share together. Read up on infant development and attachment to start preparing yourself for the first time you meet your child.

Sumber : http://pregnancy.baby-gaga.com


Minggu ke-23. Pada masa ini tangan dan kaki bayi telah terbentuk dengan baik. Jari-jemarinya juga terbentuk dengan baik. Perubahan yang berlaku pada puan untuk minggu ini amat baik. Antaranya ialah rambut, tekstur kulit, kuku da warna kulit. Rambut kita akan menjadi lebat dan berkilauan. Kulit pula akan menjadi bertambah gebu, licin dan lembut.

Sumber : http://mengandung.com
* Baby suka sangat nak kick-kick tau.. Kadang-kadang kick 3-4 kali pastu stop.. suka sgt letak tgn di perut ketika baby tgh kick. tgn kita bgerak. hehe.
* Seronok bila ada baby dlm perut neh! love u sayang!

Siapa kentut Busuk!!???

Siapa kentut Busuk!!???

Kentut adalah proses penting untuk kesihatan. Justeru, jangan malu kerana kentut. Setiap orang kentut. Tanpa kentut, anda sebenarnya mungkin berhadapan dengan masalah kesihatan.
Bagaimanapun, kentut yang berbau dan ‘dilepaskan’ dengan bunyi yang kuat memang memalukan. Bau dan daya kekuatan kentut dilepaskan bergantung pada makanan yang kita ambil, berapa lama kentut itu ‘disimpan’ dan daya kepantasannya dikeluarkan dari anus.

Dari mana asal kentut?
Dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yg kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia dan gas dari bakteria dalam perut.

Apakah komposisi kentut?
Pelbagai. Makin banyak udara anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut (oksigen dari udara diserap oleh tubuh sebelum sampai di usus). Adanya bakteria serta reaksi kimia antara asid perut dan cairan usus menghasilkan karbon dioksida. Bakteria juga menghasilkan metana dan hidrogen.

Komposisi gas tergantung apa yang anda makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteria dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut, makin besar kandungan nitrogen, kerana gas-gas lain terserap oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makannya tergesa-gesa kadar oksigen dalam kentut lebih banyak kerana tubuhnya tidak sempat menyerap oksigen.

Kenapa kentut berbau busuk?
Bau kentut busuk kerana kandungan hidrogen sulfida yang mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida dihasilkan oleh bakteria dalam perut dan makin busuklah kentut anda.
Telur dan daging mempunyai peranan besar dalam menghasilkan bau busuk kentut. Kacang-kacang berperanan dalam menghasilkan isipadu kentut, bukan dalam kebusukannya.

Kenapa kentut menimbulkan bunyi?
Kerana adanya getaran lubang dubur pada masa kentut dikeluarkan. Kekuatan bunyi bergantung pada kelajuan gas.

Berapa banyak kentut dihasilkan sehari?
Lebih kurang setengah liter sehari dalam 14 kali kentut.

Mengapa kentut keluar melalui lubang dubur?
Bukankah sepatutnya gas kentut bergerak ke atas disebabkan ketumpatannya lebih ringan? Tidak demikian. Gerakan peristaltik usus mendorong isinya ke arah bawah. Tekanan di sekitar lubang dubur lebih rendah. Gerakan peristaltik usus menjadikan ruang mempunyai tekanan, sehingga memaksa isi usus, termasuk gasnya untuk bergerak ke kawasan yang bertekanan lebih rendah, iaitu sekitar lubang dubur.

Dalam perjalanan ke arah lubang dubur, gelembung-gelembung kecil bergabung jadi gelembung besar. Kalau tidak ada gerakan peristaltik, gelembung gas akan menerobos ke atas lagi, tapi tidak terlalu jauh, kerana bentuk usus yg rumit dan berbelit-belit.
Makanan apa yang menyebabkan kentut?
  • Kacang
  • Sayuran seperti brokoli, kubis, tauge, asparagus
  • Buah-buahan seperti pear, epal dan pic
  • Minuman bergas dan ada kalanya jus buah-buahan
  • Produk tenusu seperti keju, ais krim, bijirin
Mengapa makan kekacang menyebabkan banyak kentut?
Kekacang mengandung zat gula yang tidak boleh dicerna tubuh. Gula tersebut (raffinose, stachiose, verbascose) jika sampai di usus, bakteria di usus akan ‘berpesta’ dan membuat banyak gas. Jagung, kubis, susu juga penyebab banyak kentut (bukan baunya!).

Ke mana perginya gas kentut kalau ditahan/tidak dikeluarkan?
Ia akan diserap oleh darah, berpindah ke bahagian atas menuju usus. Namun pada akhirnya akan keluar juga. Jadi ia bukan lenyap, tapi hanya mengalami penangguhan.

* jgn x ngaku!! confirm anda pernah kentut yg baunya perhhh x leh nk tahan. hehe.

RAHSIA PEMAKANAN ANAK PINTAR, insyaALLAH.

RAHSIA PEMAKANAN ANAK PINTAR, insyaALLAH.

* 1) Madu - Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.

* 2) Kismis - Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.

* 3) Susu segar - Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.

* 4) Telur - Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.

* 5) Halia - Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.

* 6) Buah Delima - Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

* Mmg mgamalkan memakan buah delima everyday. shedapp!! ;P

Hurmm...“Life is too short to waste my time hating my body this way.”

Hurmm...“Life is too short to waste my time hating my body this way.”

Selalu je ada rasa insecure dalam diri contohnya aku dah tak cantik, punggung smakin besar (yg smemangnya dh besar smakin besar, bayangkan!!) nasib muat lg nk msuk pintu bilik tuuu, perut makin buncit, tapi suami sayang ke tak. Kalau dulu suami selalu puji kita cantik tapi sekarang ni cantik lagi ke tak? Semua tu bisikan syaitan nak hasut manusia ni. hurm..

* Badan semakin berisi, Rupaku sbijik belon yang sedang mengembang. hehe.



Sblm2 ni ada dipuji cantek ker? pk jap.. ada ker? huhu.......

YES! Prosperity Burger is back!  So delicious! So Sedap!

YES! Prosperity Burger is back! So delicious! So Sedap!


Juicy beef patty dipped in black pepper sauce and topped with slivered onions. Deliciously seasoned twister fries, pleasingly fresh. Prosperity McFizz, a mix of Minute Maid, 100% Orange Juice & Sprite!!

YES! Prosperity Burger is back! Come and satisfy your craving for a McDonald’s Beef Prosperity Meal with your loved ones today! Let your weekend be peppered with joy!

MENGENAL GERAKKAN JANIN !!

MENGENAL GERAKKAN JANIN !!

Waktu terbaik untuk mengamati gerakan janin adalah pada malam hari saat Anda berbaring santai. Atau, pagi hari ketika bangun tidur bila usia kandungan Anda sudah masuk trimester ketiga.

Jika Anda dapat merasakan janin bergerak, baik gerakan halus dan kuat, ertinya bayi baik-baik saja. Namun, bila Anda merasa bayi tidak aktif seperti biasanya, kemungkinan besar ia sedang malas bergerak, dan Anda harus cuba bangkitkan semangat geraknya. Kerana bila janin tidak merespon rangsangan anda lebih dari 1 hari segera berjumpa doktor, untuk memantau kondisi janin. Mari, kenali gerakan janin sesuai dengan usianya, supaya Anda boleh memantau perkembangannya.

* Minggu ke-16 sampai 20. Di minggu ke-16 Anda mulai dapat merasakan gerakan janin seperti tendangan dan bonjokan. Disebut sebagai fase quickening.

* Minggu ke-21 sampai 24. Aktiviti bayi makin meningkat. Dia banyak menendang kerana volume air ketuban masih sering memungkinkan untuk bergerak leluasa.

* Minggu ke-25 sampai 28. Bayi mulai terkejut. Inilah yang menyebabkan Anda merasakan sensasi seperti tersentak-sentak. Dia juga akan bergerak merespon suara dari luar kerana pendengarannya makin baik. Kadang-kadang janin ‘takut’ mendengar suara keras.
* Minggu ke-29 sampai 31. Gerakan bayi makin kuat, teratur dan terkendali. Kadang Anda sampai merasakan rahim kontraksi.

* Minggu ke-32 sampai 34. Inilah masa puncak aktiviti bayi. Dalam minggu-minggu ini, Anda akan merasakan peningkatan frekuensi dan tipe gerakan bayi, kerana dia semakin besar dan kuat.

* Minggu ke-36 sampai 40. Ukuran bayi yang semakin besar dan keterbatasan ruang dalam rahim membuat gerakan memutar janin makin berkurang frekuensinya. Bila dia menghisap jari dan tiba-tiba lepas, Anda akan merasakan gerakan dengan lebih cepat. Itu tanda bayi memutar kepalanya untuk mencari jari kembali. Jika perut Anda kecil, kemungkinan besar dapat memegang kaki bayi. Gerakan utama yang Anda rasakan adalah bonjolan tangan atau tendangan kaki bayi yang mungkin menyakitkan tulang rusuk Anda
Say bye to SMS because WHATSAPP is so addictive and best of all it is free.

Say bye to SMS because WHATSAPP is so addictive and best of all it is free.


App ni pun best. Kalau Blackberry user kepada Blackberry user kita panggil BBM kan untuk chat? Tapi kalau Blackberry user dengan iPhone user, kita boleh guna WhatsApp je tau, serious best. Boleh send voice note, send file, send picture, send location, phewww.

Buat pengguna Android, iPhone and Blackberry, let’s stay connected by few applications yang kita boleh guna sekarang secara percuma. As long as you’re connected to the internet la kan.

Sejak akhir2 ni suka sgt guna whatsapp. sbb apa yerp? sbb icon-icon nya yg sangat manyak dan comel2 tau. manyak giler pilihan icon... hehehe. Jadi KAMI,suami isteri mmg gunakan whatsapp la utk bebual. heeeee.. Kalau sblm2 ni layan BBM ;P

Apa yang x besh nya pulak. Whatsapp ni perlu dibayar slepas stahun kita guna/install kat phone kita tu. alahai.... tapi x pe lah, slagi blh guna scara percuma kita guna je lah. kan,kan. Aplikasi ini free untuk 1 tahun, selanjutnya berbayar $1.99 USD per tahun.


Whatsapp ini tidak memerlukan num pin spt BBM tp ia perlukan num phone. Kalau sesiapa antara kwn korang yg menggunakan whatsapp ni, dgn automatiknya whatsapp ni boleh detect kt phonebook tau. hehe.

Buat msa skg neh, Ann juz berbual2 dgn incik suami je lah ;P mmg kami bdua neh stiasa bhubung satu sama lain. heeeeeeeeee.. Padahal duk satu rumah dh pun. kikiki. Tapi walau duk srumah, malam je la incik suami ada kan...

Mengada-ngada ;P haha..


Parenting..Which one taste better and which one is better for u?

Parenting..Which one taste better and which one is better for u?

Do u prefer Anmum or Enfamama? Which one taste better and which one is better for u? (I saw Enfamama got vanilla n chocolate flavour.)

Hurm x de flavour pun insyaALLAH, Ann tetap leh minum. heeee.. (skg ni amik anlene utk skali/dua kali shari)
My Mum la sarankan me utk minum susu stiap hari utk tambahkan kalsium, baik utk tulang.
Now my kalsium dh bkongsi dgn baby kan..

So, according to the nutritional panels on both milks. Here's the list:
I'm not really sure what this all means but I'm sure it's all important.So whether it be Anmum or Enfamama I'm sure they're both beneficial for me and the baby.

* Sesetengah yg mgatakan anmun lg best, sesetengah plak sukakan enfamama. Atas citarasa memasing la kan. Hurm..

* Sesetengah b'kata susu anmum ni menggemokkan & baby membesar.

Ataupun susu terbaru dr dumex iaitu dumil mama ;P


Tips untuk kulit berminyak:

Tips untuk kulit berminyak:

Tips untuk kulit berminyak:

Bagi mereka yang mengalami kulit berminyak, haruslah sentiasa membersihkan solekan sebelum tidur. Meninggalkan solekan pada muka akan membuatkan kulit tidak dapat bernafas dengan betul serta menyekat liang roma yang boleh membawa kepada pembentukan jerawat dan jeragat. Tidak kira berapa lewat anda sampai di rumah atau bagaimana letihnya anda, jadikan membersih solekan satu rutin yang sihat!

Kulit sihat bermaya, anda kelihatan muda menawan!

Tanggungjawab Mana?? Dimana hak saya!!?

Tanggungjawab Mana?? Dimana hak saya!!?

Tension betul kalau memikirkan masalah yang bpanjangan x diselesaikan. aishh! naik gilerrr.
Org kata jgn kasi ibu hamil/mgandung neh tension/stress tapi hurm............ x de kesudahan shingga hari ini.

Mcm mana neh...? x de amik sbarang tindakan pun. usaha la beb. Cari jalan bkn wt derk aja. kalau kasi masa shari dua sbln dua x per. inikan berbulan bulan. lu pk la sndiri brapa bln. x kn x reti mgira atau wt2 lupa baper bln kut beb. Di mana hak saya. Sudah lama saya menuntutnya, tp shingga hari ini. kosong!!

Tak leh nk settle, bebincang & mintak tolong la pd yang sudi. pada yang sudi? pada yang btanggungjawab. tempat mgadu masih ada kan. huhu.

* Bsabar la wahai hati. Manusia mmg sukar menunaikan janji. walau siapa pun mereka. tetap manusia. yang manyak kekurangan. manyak chantekkkkkkkkkkk!!! sabar2 tu ada limit weh, aku neh bkn nya malaikat.

* Esk esk asyik aku jerk menunggu entah2 smpai aku mati esok pun x de jgk!

* Kalau x de rasa bsalah, x de sbarang tindakan. aku x de dapat apa2 yang aku tunggu slama neh, mmg ko neh jahat! btopengkan manusia? wah jahat nya ayat aku neh. tapi aku puas & bosan dgn sbarang alasan. yang asyik myalahkan pihak lain/ketiga. Dr awal2 aku kasi tau. ko jerk wt x kesah/amik mudah.

* Asyik2 aku jerk kena cover ko!! heeee........ x pasal2 aku kena. ko syiokk la kan. aku tension,aku luah ko wt kalut la kejap. then aku senyap ko wt x tahu dah, wat lupa dh.... Bila aku bising ko mula la nk buat2 ko nk settlekan. tapi??? thenti mcm tu jerk.


Pregnancy week 22

Pregnancy week 22

~length
11 in | 28 cm
~weight
15 oz | 425 g

Congratulations! You’re now housing a human who weighs nearly a pound and measures nearly a foot in length!

Your wee babe's perfect little pancreas (a super-duper organ that produces hormones and aids in digestion) is now making its own hormones for your baby's body and brain!

If you were worried, you can finally stop that: your baby's future in the circus as a world-famous tight-rope-walker is secure now that their inner ear is developed to the point that they have their own sense of balance.

Luckily for your little womb-explorer, this new balance promotes physical dexterity, which has them actively feeling out their surroundings where skin, body parts, and the resident umbilical cord are the big sensory experiences.

Your sweet babe is sort of looking like an oversized red prune right now as more and more skin (and therefore wrinkles) are showing up each week.

Not to worry, all those wrinkles are just your baby's way of planning ahead for the time when they’ll start piling on all of that irresistible baby chub.


Sumber : http://pregnancy.baby-gaga.com

Berat bayi sekarang hampir satu paun / 430 gram, dan dia berukuran hampir 11 inci / lebih sedikit dari 27 sentimeter dari mercu kepala ke tumit, dan sudah terbentuk seperti bayi baru lahir, tetapi kurus, sebab lemak bayinya belum datang lagi. Walaupun beratnya semakin meningkat setiap hari, kulitnya masih kelihatan berkedut-kedut dan dia masih perlu menambahkan berat badannya. Bibir sudah jelas kelihatan dan mata telah terbentuk, walaupun iris (bahagian mata yang berwarna) masih kurang gelap. Pankreas, yang sangat perlu bagi pengeluaran hormon, sedang berkembang dengan baik.

Pada peringkat yang seawal inipun, tanda-tanda pertama gigi telah tumbuh dalam bentuk kudup-kudup di belakang garisan gusi. Tak lama nanti, bayi anda akan lahir, dan tak lama selepas itu, gigi pertama akan muncul.

Anda mungkin telah bertambah berat badan antara 12 hingga 15 paun / 5.4 dan 6.8 kilogram. Bermula dari sekarang, anda akan menambahkan berat badan secara konsisten, dengan purata lebih kurang setengah paun / 225 gram setiap minggu. Anda mungkin mengidamkan makanan tertentu dan anda mungkin menyedari yang lelehan vagina anda berlebihan (tapi tidak berdarah). Kedua ini adalah perkara normal dalam kehamilan.


* Alhamdullilah, di minggu 22 sudah. Smoga semuanya bjalan dgn lancar..

Mood Stress!!!!!!

Mood Stress!!!!!!

Memetik kata-kata Dr. Fadzilah Kamsah dalam ceramah motivasinya..stress adalah suatu yang normal dalam kehidupan..orang yang tak pernah stress dalam hidupnya adalah abnormal..orang gila je kot tak stress hehehe..

Kalau kita merasakan hidup di dunia ni suatu yang sangat stress..belajar stress..tak ada duit stress..cari duit stress..orang buat hal stress..kereta rosak stress..barang hilang stress..segalanya stress..huhuhu

Kita kena ingat jugak hidup di alam kubur nanti lagila bertambah-tambah stress. Stress sebab apa? stress nak melayan dan nak menjawab soalan mungkar nangkir tuh.. tak termasuk kena dera lagi..tak kena gaya lagi ada penyiksaan2nya lagi ( kalau kena la..)..boleh rasa aman hormani ke?? nauzubillah minzalik..tambah-tambah lagi di Hari Pembalasan kelak..semua orang dok sibuk mundar mandir..mengigil2 dan berpeluh2 tubuh kita nak tunggu giliran untuk kita dihisab dan dihitung amalannya..penentuan ke syurga atau neraka..stress jugak tau kalo difikirkan atau dibayangkan..mudah-mudahan Allah menetapkan iman kita dan memberikan kekuatan dan pertunjuk dari-Nya untuk meneruskan hidup di atas landasanNya...

Cerita bab stress ni..saya juga tidak ketinggalan turut mengalaminya..bila kita stress ia memberikan kesan kepada mood kiter..dari mood gembira bertukar menjadi muram durja..dari byk cakap terus jadi pendiam..dari rasa cool terus rasa nak marah-marah je..itu kesan emosi.

Hati umpama akar dan tapak utama dalam tubuh kita. Hati ini sangat penting. Cuba bersihkan dan sucikan hati itu. Jauhi segala prasangka-prasangka buruk dan prejudis. Cuba amalkan sikap untuk berlapang dada dan redha. Kalau rasa susah sgt2..mohon lah doa kepada Allah..doa agar hati kita ni bersih..bersihkanlah hati ku ni ya Allah...Hindarilah rasa resah gelisah..duka.

* Terus terang sy katakan disini, sy tgh stress gara2 duet ku ilang.. hilang?????? mustahil sy cuai!! seingat sy duet tu baru jerk dapat, terus aja masukkan dalam purse neh. hurm...

Get More Out of your day with MILO UHT

Get More Out of your day with MILO UHT

MILO UHT

MILO with the same energy-packed, rich & chocolatety taste also comes in handy ready to drink packs. Just right for your little ones whenever and wherever.
MILO UHT
More reasons to drink MILO UHT:

Reasons to drink MILO UHT
Nestlé Nutritional Compass

* Manyak kan beli. heeee borong manyak2 ketika murah. pehhh shedap la. ini la akibatnya kalau tpengaruh dgn seorang kawan. Pengaruh yg baik neh, utk mjadi sehat dan kuat. haha. btambah2 sehat tubuh bdn, mengembang bkn nya meninggi. heeeeeeee... ;P bwekk!!

Kuih for the flood season!

Kuih for the flood season!

That warming sensation, that sweet taste, that rich flavour – they were irresistible!

“Macam inilah bila hujan, makin ramai, kuih musim bah ini memang sedap makan masa hujan, makin lebat makin sedap.”

Kuih yang dimaksudkannya adalah putu halba iaitu sejenis kuih istimewa yang mungkin hanya muncul pada musim hujan, di antara bulan November dan Disember.

Diperbuat daripada ubi kayu yang kini tidak lagi menjadi pilihan utama sajian zaman moden, keenakan putu halba masih boleh mengecurkan liur sesetengah individu terutama ketika musim tengkujuh.
Tapi kenapa kuih ini hanya muncul pada musim tengkujuh?

Jawapannya ialah pada bekalan ubi. Lazimnya pada musim tengkujuh, ramai yang mula menuai ubi kayu bagi mengelakkannya rosak kerana tempat tanaman digenangi air.

* Trasa nk mkn putu halba la pulak.. tp cuaca panas x trasa pun bila hujan je... mau je beli! hihi

Bebel petang hari...

Bebel petang hari...

Skg neh musim hujan. siang malam hujan. siang hari pun bagaikan malam hari jerk.
Tak kemana mana. smakin byk abiskan masa di rumah. Smenjak kawen ni mmg byk abiskan masa di rumah je lah. kuar malam? heeee jejarang aja.
Tyme hujan ni nk kuar pun heeee trasa malas. Dalam kemalasan tu ada keinginan utk mau kuar jejalan. Tgk dunia luar. Apa lah yg blaku di luar kawasan rumah neh. heeeee.. Trasa tkurung je skg ni.
Kalau dulu2 aktiviti mkn2 di luar tp skg ni manyak mkn di rumah.
Kalau dulu slalu abiskan masa di luar tp skg neh manyak abiskan masa di ruang tamu.
Kalau dulu ari2 ke kedai sana sini, skg ni skali sminggu.
Patah kaki utk kuar bsiar siar walaupun hakikatnya bsyukur mempunyai spasang kaki dariNYA.
Keadaan sudah mnyak bebeza sblm & slepas kawen.
Apa pun kawen ini syiokk!! haha. tetiba ;P hihihi..
Bosann ini petang....!!


RM65 instead of RM130 for One 12" x 12" Personalised Photo Canvas + Frame at MiniCanverse [50% OFF]

RM65 instead of RM130 for One 12" x 12" Personalised Photo Canvas + Frame at MiniCanverse [50% OFF]

DSC07627

What You'll Get

  • 1 Piece of 12" x 12" Personalised Photo Canvas Print + Frame


Highlights
  • Digital photos are printed onto canvas with wooden frame
  • Photo editing to optimize color, brightness, contrast & special effects like sephia, black & white
  • Nationwide delivery available
  • Great wall features for living room, restaurants & offices
  • A great option other than regular photo printing on glossy papers
  • Durable, artsy & unique
Conditions
  • Redemption Period: 30 November 2011 - 29 February 2012
  • Unlimited Purchase & Unlimited Redemption per Person
  • Pick-ups valid at One Utama or Subang (Only on Sundays)
  • Delivery charges of RM10 per canvas is applicable. Nationwide courier charges may depend on weight of the canvas
  • Voucher value cannot be used for delivery costs
  • Montage/pop art editing is not provided. Customers may design their own
  • Digital pictures should be 2MB minimum in size
  • Appointment for pick-up should be made 2 days prior
  • Inquiries to be made directly to mad@minicanverse.com
  • For delivery, RM10 will be paid directly to minicanverse.com
652597_orig

How to redeem this deal:
1) Buy this voucher
2) Get your voucher in your account ie "My Stuff" on MilkADeal
3) Email your picture to mad@minicanverse.com 2 weeks prior, including your name, contact details, pickup location or shipping information
4) Wait for email reply within 3 working days for confirmation and finalizing editing of picture
5) You will receive your canvas picture approximately 7 working days after confirmation!
See the rules that apply to all deals.

3748884_orig

"Like" their Facebook page here.


I luv evrything about ..... © . Designed by MaisarahSidi.com