3/1/11 - 4/1/11 - I luv evrything about ..... I luv evrything about .....: 3/1/11 - 4/1/11

Bad Makeup No More. Get in Touch with Zana and for only RM75, get a Makeover + Makeup +Hair Do + much much more!

Nik Nurehan | Wednesday, March 30, 2011 | 2 Komen
Zana De Touch


RM 75

Value Discount Savings
RM300 75% RM225

inside2A

We cringe when we see a badly applied makeup especially on a bride to be who is supposed to look their best on that special day as a result of choosing the wrong makeup artist. To make matters worse, the badly applied make up now melts under the scorching sun while the mascara starts to run turning the bride into Priscilla Presley during a crying scene.

Avoid such calamity by choosing a professional makeup artist that’s been in the business for quite some time, knows the tricks of the trade and by that we mean she uses professional products by stage, MAC, Bobbi Brown and Kryolan. Her passion started with a makeover she did for herself and since then has received lots of encouraging responses by those touched by her magical, makeup wand.

Zana De Touch is offering Door to door makeover + 1 Makeup Session + Hairdo + Eyebrow Trimming + 1 Pair Professional False Eyelashes at only RM75. As part of this deal, she’s willing to travel anywhere throughout the Klang Valley area that covers Kepong, Shah Alam, Petaling Jaya, Kuala Lumpur & Kajang. Should these areas do not cover yours, do give her a call so she can confirm whether she’d be able to visit, at no extra cost.

Book her services for that coming photo shoot, dinner parties, engagement and of course weddings. Oh, did we mention that she conducts make up classes too? Well, she does. Visit her blog for more detailed information.


Let's Cheechah!

Nik Nurehan | Tuesday, March 29, 2011 | 4 Komen
RM 19.90

Value Discount Savings
RM46.40 57% RM26.50


Cheechah Cafe

Let's Cheechah!

Definitely not your average ‘makan’ place, Kafe Cheechah offers delightful finger food that’s so delicious that people can’t get enough of and would come back for more!

Determined to offer feel good food, Chef Asri , Cheechah’s co-owner, decided on the name Cheechah or ‘Colek’ in Malay, (meaning to dip in sauce) to let customers enjoy food while taking in the ambiance of the cozy café and while at it, embark on business deals on a fully satisfied tummy!

Serving Malaysian Tapas such as Charlie’s Boxing Chicken (RM6.25- small), Kuala Sepetang Prawn Fritters (RM7.75) and Fish Finger with Szechuan Plum Sauce (RM9.75), no one can dispute the joy one gets dipping these in different types of sauces. Coupled that with side dishes such as Fried Wedges, served with choice of sambal or sauce (RM5.75), Toast with Kaya, served with butter and Cheechah Kaya (RM2.80) or get the infamous Omega 3 Half Boil Egg (RM2.75).
Due to the popularity after being featured in Metro Ahad and TV3’s ‘Jalan-Jalan Cari Makan’, customers swarmed the café wanting to drink Cheechah’s very own Mojito (lime,brown sugar, mint leaves and soda water) , Cheechah Cooler (fresh orange juice shaken, cream and a dash of pomegranate syrup) and Cheechah Colada (pineapple juice and coconut milk shake) all at RM8.90 each. Not just that, customers need not travel as far as Kemaman and Muar for that sinful sip of the famous Hai Peng Coffee or the Muar 434 Coffee!
inside4

We say, with this deal, let’s Cheechah with Two Tapas + Two Beverages + Two Side Dishes at only RM19.90!

Scrumptious Pielicious Deal from Just Pie, RM13.90 for 4 Regular Pies or Lunch Set for 2.

Nik Nurehan | Monday, March 28, 2011 | 1 Komen

inside7
RM 13.90

Value Discount Savings
RM28 50% RM14.10

inside3

RM13.90 instead of RM28 for 4 Regular Pies or Lunch Set for 2 Pax: 2 Pies + 2 Mash Potatoes + 2 Salads + 2 Soup of the day + 2 Coffee/Tea at Just Pie, Aman Suria. Collections also at Centrepoint BU [50% OFF]
inside
The clock strikes twelve and once again your mind is plagued with the same question. What to eat? The stomach starts beating profusely and gets louder and louder every second you contemplate on whether to rush to the normal Nasi Campur stall or order a take in. You can’t stomach another packet of Nasi campur anymore but what else is there to eat within one hour before the boss flips?

It’s obvious you’ve not heard of Just Pie, the new pie maestros with several outlets in the Klang Valley and one that’s opening soon at MidValley Megamall come 1st June, 2011. They offer recipes from the land down under for an assortment of pies from beef, chicken, lamb, tuna, ham as well as vegetarian pies. The popular ones are Just Gourmet, Chicken Ham ‘N’ Mash, Beef Steak ‘N’ Cheese, Lamb ‘N’ Parmesan, Lamb ‘N’ Curry and more!

Extraordinary magical powers.. hihi

Nik Nurehan | Sunday, March 27, 2011 | 4 Komen
I absolutly love this series!

Persahabatan, kesetiaan dan kisah cinta kesemuanya diuji dalam drama bersiri menarik ini.

Stiap ahad pd jam 10.30 malam. Slamat Menonton!!

Let ur kids bend d stress out! Kids Yoga at #CocoonYoga for only RM30, 2 sessions. More details at #MilkADeal

Nik Nurehan | Sunday, March 27, 2011 | 2 Komen

MAD Deal of the Day: RM30 instead of RM100 for Two Children's Yoga Classes at Cocoon Yoga, Solaris Mont Kiara.

Allow your kids to de-stress in a very different manner - Yoga! Help them to manage stress with Yoga from a young age at Cocoon Yoga.

Let your kids bend it out!

Get 2 Children Yoga classes for only RM30.

Nik Nurehan | Sunday, March 27, 2011 | 0 Komen
Cocoon Yoga
Phone: + 603 6203 0112 / +6016 666 8665

No 11-2,
Jalan Solaris 2,
Solaris Mont Kiara,
Kuala Lumpu
Cocoon Yoga children
RM30 instead of RM100 for Two Children's Yoga Classes at Cocoon Yoga, Solaris Mont Kiara [70% OFF]
insidecocoonyoga
RM 30

Value Discount Savings
RM100

Let Children be Children!

Children nowadays go through life with a lot of baggage on them; physically and emotionally. The heavy baggage they carry to school, day in and day out, literally causes physical stress on their backbones and their posture. Emotionally, the rush for excellence and expectations on our little ones do stress them out.

This shouldn’t be the case at all. As children, life should be stress free and full of fun!
insideyogabettercolor
We can’t change the way of the world but we certainly can contain it by helping them manage stress better even from a very young age; as young as 6 months old.

Cocoon Yoga is giving children the life skills necessary to cope in a more hectic world. They focus on teaching yoga in small classes, the traditional way.
Cocoon Yoga’s Kid’s Yoga are divided into 3 groups of a maximum of 10 kids to a class;
inside1
Baby Yoga (6-18 months)
Toddler Yoga (18-36 months)
Kids Yoga (3-11 years)
insidelagi

This program helps children handle their daily hectic schooling lifestyle and prepare them early. Here are just a few of the many benefits and skills they will get from Cocoon Yoga classes:
Releases anxieties, learn to relax & manages stress
Develops self-discipline
Improves concentration & memory retention
Learn in a non-competitive environment
Enhances creativity
Improve balance & coordination
Improves posture & weight control
Develop core muscles
For this deal, get 2 Children Yoga classes for only RM30. If you don't have children, no worries, get them as gifts for the children in your life ; nephews, nieces, sister, brother and cousins! It's a great gift and one that's really postural!

Diet?? Tolak ketepi skit boleh??

Nik Nurehan | Sunday, March 27, 2011 | 0 Komen
Selamat Bhari Minggu!!! Jumaat, 25 march 2011.
Kluar tanpa sbarang tujuan. kalau kebiasaan kami bdua akan ke tesco tapi jumaat lepas tidak ok. jadi kami bkesempatan makan di kubang kerian kalau tidak mkn bdeketaan tesco2 saja. keke. slesai mkn kami singgah ke billion utk membeli sdikit kperluan. dah tu balik ah beb. hehe. ari minggu anda, bagaimana ya?
Suasana pizza hut dikubang kerian bhadapan USM
yang ni kami x order pun, dia rang tsalah buat. mesti la complain mintak dia rang tukarkan ;)
Cheesy lava + Extra Cheese! Mmg sedap gilerrrrr ahh!!!
Mmg bpuas hati sedap & lembut! yummmyy!!!
Haa ini yg sbetulnya kami order ek, bukan spaggethi olio tu. hehe.
erkkk my comment tlalu masin, kami bdua x dapat abiskannya!

Belajar untuk bersyukur......

Nik Nurehan | Saturday, March 26, 2011 | 0 Komen
Jangan tinggalkan orang yang kita SAYANG untuk orang yang kita suka, karena orang yang kita SUKA akan tinggalkan kita untuk orang yang mereka sayang...
Jangan cuba dapatkan apa yang kita sayang tapi SAYANGILH dengan apa yang kita ada!
Hidup tak perlu terlalu sempurna, tak perlu terlalu kaya, tak perlu terlalu terkenal, tetapi selagi masih ada INSAN yang mengingati, ia sudah lebih dari mencukupi.
Persahabatan yang sejati akan membawa KERINDUAN yang abadi. Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dari percintaan, tanpa persahabatan PERCINTAAN akan berakhir tetapi tanpa percintaan PERSAHABATAN boleh kekal.
Oleh itu hargailah persahabatan yang terjalin..SELALUNYA kita tdk menyedari bahawa ada insan yg lebih MENCINTAI diri kita...oleh itu hargailah ia
“Katakanlah, marilah kubacakan apa yang diharamkan atas kamu oleh Tuhanmu, yaitu janganlah mempersekutukan dengan Dia, berbuat baiklah pada kedua orang ibu dan bapak dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu karena takut kemiskinan. Kami akan memberi rizki kepadamu dan kepada mereka, dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nampak maupun tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan suatu sebab yang benar”. Demikian itu yang diperintahkan oleh Tuhanmu kepadamu supaya kamu memahaminya. (151) Dan janganlah kamu dekati harta anak yatim, kecuali dengan cara yang lebih bermanfaat, hingga sampai ia dewasa. Dan sempurnakanlah takaran dan timbangan dengan adil. Kami tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan sekedar kesanggupannya. Dan apabila kamu berkata, maka hendaklah kamu berlaku adil kendatipun dia adalah kerabatmu dan penuhilah janji Allah. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu ingat. (152) Dan bahwa Yang kami perintahkan ini adalah jalan Ku yang lurus, maka ikutilah dia; janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalan Nya. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertakwa. (153)
(Al- An’aam :151-153)

"Hai orang-orang ya ng beriman, belanjakanlah(di jalan Allah)sebagian dari rizki yang telah kami berikan kepadamu sebelum datang hari dimana tidak ada lagi jual-beli,tidak ada lagi persahabatan yang akrab,dan tidak ada lagi syafaat.dan orang-orang kafir itulah orang-orang yang zhalim."
(QS.Al-Baqarah:254)

"Dan peliharalah dirimu dari(adzab yang terjadi pada)hari dimana kamu semua
sekalian dikembalikan kepada Allah.kemudian masing-masing diri diberi balasan yang sempurna atas apa yang telah dikerjakan,sedang mereka sedikit pun tidak dianiaya"
(QS.Al-Baqarah:281)
Bersyukurlah....!
Bersyukurlah bahwa kamu belum siap memiliki segala sesuatu yang kamu inginkan... Seandainya sudah, apalagi yang harus diinginkan?
Bersyukurlah apabila kamu tidak tahu sesuatu, karena itu memberimu kesempatan untuk belajar.
Bersyukurlah untuk masa-masa sulit, di masa itulah kamu bertumbuh.
Bersyukurlah untuk keterbatasanmu, karena itu memberimu kesempatan untuk berkembang...
Bersyukurlah untuk setiap tantangan baru, karena itu akan membangun kekuatan dan karaktermu.
Bersyukurlah untuk kesalahan yang kamu buat, itu akan mengajarkan pelajaran yang berharga.
Bersyukurlah bila kamu lelah dan letih, karena itu berarti kamu telah membuat suatu perbedaan.

Mungkin mudah untuk kita bersyukur akan hal-hal yang baik...
Hidup yang berkelimpahan datang pada mereka yang juga bersyukur akan masa yang surut.
Rasa syukur dapat mengubahkan hal yang negatif menjadi positif.
Maka temukan cara untuk bersyukur akan masalah-masalahmu.

Semoga kita semua bisa menjadi insan yang selalu dalam hal apapun juga dalam hidup. amiiiin.

Mari kita Menjala ;P

Nik Nurehan | Saturday, March 26, 2011 | 2 Komen
Slamat Pagi. Selamat bhari minggu kpd semua yerp..

Pepagi ni x mo ckp memanjang cuma nk bkosi resepi shj. Saya tahu semua org dh expert membuat 'ini' tetapi saya bdk baru belaja ok. tak salah kan kalau nk bkosi tetapi kalau korang punya resepi lg shedap apa salahnya bkosi dengan saya jgk. keke

alamakkk nama lagik bdk baru belaja kan. jawapannnya mmg x mjadi la 'roti jala' buatan cik an. muaahahha. sedey okies. at least ada jgk rasa nk belaja. kata mak cik an x per ada jgk keinginan utk mempelajari nya. beruasa mjadi alat roti jala ni di kedai. merata wooo pegi cari. keke.

takpe2 ini kali ptama kan. insyaALLAH kali kdua ktiga nanti, hasilnya memuaskan.

resepinya :
1 cawan tepung
1 cawan air
sedikit garam

korang blend jerk bahan2 ni ;)

* kalau korang nk bg nampak lebih chantek masukkan sdikit kunyit. tapi kali ni cik an x masukkan so agak pucat la yerppp!! Slamat Mcuba!!

Smother yourself with GOLD at Skin Affairs, Kota Damansara for only RM58 and get the extra : Waxing + Neck Treatment + Eye Treatmet. Excellent deal!

Nik Nurehan | Saturday, March 26, 2011 | 0 Komen
Skin Affairs

RM 58

Value Discount Savings
RM376 85% RM318
insideskinaffairs
RM58 instead of RM376 for Gold Facial + Waxing + Neck & Eye Treatment for 2.5 HOURS at Skin Affairs, Kota Damansara [85% OFF]

The first thing that comes to the mind when we think of gold are bangles, rings and even chains. Perhaps even the infamous local movie 'Anak Mami', where womenfolk of Penang origin wear large, chunky gold bangles and necklaces as a symbol of wealth.

But had you any idea that that 24 carat object can be used as part of your beauty regime?
Fortunately for us, the skin experts at Skin Affairs, Kota Damansara realized this and came up with the gold facial.
The gold facial is basically a clinical treatment that uses special methods of massage. The treatment encourages lymphatic drainage and removal of toxins. The main ingredients involved in this treatment are gold cream and gold gel that consists of 24 carat gold, Aloe Vera, wheat germ oil and sandalwood. Gold facials help to improve blood circulation, skin elasticity, rejuvenation of the skin and helps delay the formation of wrinkles.
Now’s your chance to beautify yourself with Gold. Skin Affairs is now offering a Gold Facial & Waxing Treatment worth RM376 for RM58 only! Choose underarm and upper lip or chin and upper lip or bikini line waxing for this deal. Not only are you getting a glitzy facial treatment which prevents aging and provides you with better looking skin but you also get a waxing treatment, neck and eye treatment too! Four times the pampering and beautification for the price of one!

Topic yg sgt mnarik oke!!! MENGAPA ALLAH SEBUT MATI DAHULU SEBELUM HIDUP?

Nik Nurehan | Friday, March 25, 2011 | 1 Komen
Dalam Al-Quran Allah berfirman:
Maksudnya:
"Tuhan yang menjadikan mati dan hidup supaya menguji manusia siapa di kalangan mereka itu yang baik amalannya." (Mulk: 2)

Di sini ada dua perkara yang akan dihuraikan:
1.Tuhan jadikan mati dan hidup
2.Tuhan jadikan manusia di dunia untuk diuji, siapakah yang baik amalannya.

Kalaulah kita yang sebut ayat ini, bukan Tuhan yang menyebutnya tentu kita berfikir secara lojik akal, kita akan sebut hidup dahulu baru mati. Memang kenyataannya kita hidup dahulu baru mati. Tapi Tuhan sebut mati dahulu baru sebut hidup. Tuhan tidak sebarangan menyebutnya, walau pun satu huruf ada maksud dan hikmah, ada nilai yang besar di sisi Tuhan. Secara lojik akal tentu kita berfikir, tidak kisahlah yang mana dahulu, hidup atau mati. Menurut lojik akal, kita tidak kira yang mana dahulu tapi Tuhan tidak begitu. Satu huruf pun yang Tuhan sebut ada maksud, tidak secara suka-suka.

Mengapakah Tuhan menyebut mati dahulu dan tidak memilih hidup dahulu baru mati. Ini menunjukkan Tuhan hendak tarik perhatian manusia supaya kita memandang besar perkara mati, lebih daripada soal hidup. Mengapa? Sebab hidup di dunia hanya sementara. Hidup di Akhirat selama-lamanya kekal abadi. Hidup di dunia, sudahlah tidak lama, masa yang ada pun hanya sekejap sangat.

Cuba kita analisa tempoh hidup kita di dunia. Kita tidak usah fikirlah masa dalam kandungan, bayi, kanak-kanak dan sebelum baligh, itu tidak ada erti apa-apa. Kehidupan seorang manusia itu sejak lahir sahaja hingga menjelang baligh, tidak ada erti apa-apa. Sebab masa itu manusia tidak ada kebebasan, hidupnya betul-betul bergantung pada ibu dan ayahnya. Sebahagian masa kita sedar, sebahagiannya tidak. Sejak waktu bayi sampai usia lima tahun kita tidak sedar. Dari lima tahun hingga baligh baru sedar, itupun tidak indah, keadaannya terkongkong oleh ibu dan ayah. Masa yang kita hendak ambil kira ialah sejak mula baligh, secara puratanya umur 12 tahun.

Kita akan kira dari umur kita 12 tahun. Paling lama berapa tahun manusia hidup? Katalah hidupnya 100 tahun. Jadi hidup prime time kita kira 100 kurang 12 tahun, iaitu 88 tahun. Tapi katalah dari umur 80 hingga 100 tahun sudah nyanyuk, jadi 20 tahun itu sudah tidak di kira. Kita tolak lagi 88 dengan 20, jadi tinggal 68 tahun sahaja. Hidup selama 68 tahun itu pun jarang dapat, mungkin dalam 1000 orang, seorang sahaja. Tapi pada umumnya, panjang masa manusia dapat hidup adalah sekitar 40 hingga 50 tahun sahaja masa primanya, setelah itu mati. Jadi kita hendak bahaskan masa yang 50 tahun

Di sini Tuhan hendak mengambil perhatian kita supaya besarkan Akhirat. Walaupun kita hidup istimewa, sejak lahir sahaja sudah berada dalam kekayaan, 50 tahun hidup dalam kekayaan. Nampak hebatlah, rumah besar, makan besar, pangkat besar dan di besar-besarkan orang sampai ke mati. Kalau dalam masa 50 tahun ini, kita tidak ikut disiplin Tuhan, dalam masa itu diuji oleh Tuhan 50 tahun hidup istimewa, lepas itu kena hidup dalam Neraka selama-lamanya. Bila kita gagal berhadapan dengan ujian Tuhan walaupun hidup istimewa, tapi kita akan berhadapan dengan 4 penderitaan.

1. Penderitaan sewaktu mati
Mati ini kita tidak boleh ukur pada pandangan lahir semata-mata. Kalau di ukur secara lahir, kadang-kala orang berkata, "Si Polan itu nampaknya senang matinya, bagus matinya, nampak elok sahaja, mudah sahaja," itu kata kita yang menilai lahirnya sahaja sedangkan di waktu itu dia sudah berada di alam lain, bukan di alam kita. Kita tidak boleh mengukur alam syahadah dengan alam lain. Penderitaan yang dihadapi oleh orang yang hendak mati bukan kita tahu.

Rasulullah SAW pernah berkata bahawa orang yang mati dalam penderitaan itu ada tanda-tandanya, di antaranya ialah:
- mata terbeliak
- telinga kembang
- berbunyi macam kerbau berdengkur

Itulah di antara ciri-ciri orang yang mati di dalam azab. Jadi orang yang gagal ujian Tuhan walau dia kaya sekalipun, hidup senang, dilayan istimewa, tidak pernah susah hanya sekitar 50 tahun, tapi selepas itu tetap tidak akan terlepas daripada penderitaan mati. Itu nisbah seorang yang kaya raya, kita tidak cakap tentang orang biasa, yang kadangkala susah, kadangkala senang hidupnya. Ini kita cakap tentang orang yang 50 tahun hidup dengan penuh istimewa sungguh, dunianya syurga, tidak pernah sakit, tidak pernah susah tidak pernah orang kata, tidak pernah orang hasad dengki. Tapi bila gagal menjalani ujian Tuhan, selepas itu yang pertama dihadapi adalah penderitaan mati.

Hadis juga ada menceritakan sakit mati itu bagaikan 300 tetakan pedang. Bayangkan kalau sekali orang sembelih kita, walaupun kita tidak pernah alami, tentu terasa sakitnya, sedangkan sakit mati itu ialah 300 kali ganda. Walaupun nampak macam sekejap sahaja hilang nyawa tapi sebenarnya macam dapat 300 tetakan.

2. Penderitaan di alam kubur
Sewaktu di tanam, Hadis mengatakan, apabila orang yang mengiringi jenazah sudah balik, setelah tujuh langkah bermulalah penderitaan kubur. Pertama kejahatan kita itu dilembagakan. Kerana busuknya kalaulah tercium, orang di dunia boleh mati, bahkan akan mati makhluk seluruh dunia. Kemudian orang yang mati itu akan bertanya, "Kau siapa?" Lembaga itu akan menjawab, "Aku ini kejahatan engkau." Lepas itu barulah malaikat datang, bertanya pula, bila tidak dapat jawab, disebat hingga terperosok ke dalam tanah 70 hasta, setiap kali ditanya dan tidak boleh jawab malaikat akan sebat dan terperosok lagi sampailah kiamat, apakah mampu menanggung azab itu?

3. Penderitaan Padang Mahsyar
Antara penderitaan Padang Mahsyar, bagi orang jahat, matahari berada di atas ubun-ubun. Kerana banyaknya manusia di Padang Mahsyar, dalam Quran diceritakan betis-betis bertindih macam rokok dalam kotaknya, rapat, padat, ketat. Tuhan biarkan beratus tahun dalam keadaan begitu hingga peluh keluar dan manusia tenggelam dalam peluhnya. Sanggupkah?

4. Penderitaan Neraka
Penderitaan paling dahsyat adalah Neraka. Manusia nanti kena meniti Siratal Mustaqim. Orang yang jahat akan jatuh ke Neraka. Penderitaan Neraka di antaranya; kaki dengan tangan diikat, dicantum pada tengkok dan dibelenggu. Api membakar, menyala, panasnya 90 kali ganda api yang ada di dunia. Api yang paling kuat di dunia dianggap satu, di Neraka ditambah power 90 kali ganda lagi panas, apakah larat? Disebat setiap hari oleh malaikat, bila lapar diberi makan zakum, iaitu bara api Neraka. Apakah larat? Bagi orang kafir, kekal selamanya dalam Neraka, bagi orang Islam yang buat dosa, tidak kekal, tapi mungkin sejuta tahun, 3000 tahun, seribu tahun. Apakah larat?

Jadi orang yang waktu hidup di dunia tidak ikut disiplin Tuhan kemudian dia tidak tahan diuji Tuhan, maka ada empat penderitaan tadi yang akan ditempuh. Oleh itu kalaulah orang tahu hakikat ini, maka kerana Tuhan, susah di dunia pun tidak mengapa. Kesusahan 50 tahun di dunia tidak sama dengan susah yang empat jenis tadi itu. Di dunia ujian paling susah mungkin kena langgar kereta dan mati, jatuh ke laut, mati lemas, sakit kuat lalu mati. Tapi tidaklah tersiksa sangat berbanding dengan kesusahan di Akhirat nanti. Sebab itulah tidak pelik mengapa Tuhan sebut tentang Akhirat dahulu baru dunia.

Cuba kita lihat realiti yang berlaku hari ini, bila disebut antara dunia dan Akhirat, manusia lebih cenderung untuk memikirkan tentang yang dekat iaitu dunia berbanding Akhirat yang jauh. Lebih mengambil berat tentang dunia berbanding Akhirat. Ertinya kalau nisbah dunia dan Akhirat kita fikir yang dekat iaitu dunia. Tapi kalau di antara dunia dengan dunia kita tidak fikir yang dekat, kita fikir jauh. Di dunia seseorang itu akan fikir untuk masa depannya, sanggup belajar jauh di luar negara, jual tanah, jual aset, dan berfikir biar susah dahulu asalkan senang kemudian.

Nisbah kehidupan di dunia, manusia cenderung untuk fikir yang jauh, tidak fikir yang dekat, tapi nisbah Akhirat dia tidak fikir yang jauh, padahal itu lagi berat. Akhirat lagi utama kerana ia kekal selama-lamanya. Untuk masa depan di dunia orang sanggup susah payah belajar, ambil PhD di Amerika, pinjam duit merata-rata, tapi tidak mengapa susah dahulu, nanti senang kemudian. Pandai pula berfikir susah dahulu senang kemudian. Mengapa tidak buat untuk Akhirat begitu?

Penderitaan dunia dan Akhirat itu jauh bezanya. Nisbah penderitaan dunia dengan Akhirat, susah di dunia ini macam digigit nyamuk, manakala di Akhirat macam dibaham singa. Walaupun sebenarnya kadarnya bukan sebegitu tapi itu sahaja yang boleh kita cuba bandingkan. Yang kita takut sangat nyamuk gigit sampai sanggup ambil risiko dibaham singa mengapa? Sebenarnya bandingannya entah berapa ribu kali ganda.

Nikmat dunia ini apalah sangat? Nisbah makan, apa yang paling sedap? Katalah durian. Lepas makan durian ke mana? Tak ke istana tapi ke tandas. Tapi nisbah makanan di Akhirat, katalah kita makan epal, kita gigit kali pertama, lain rasanya, gigit lagi kali ke dua sudah lain pula rasa, bertambah sedap, bertambah sedap lagi, sudahlah bertambah sedap, tidak sakit perut, tidak ke tandas selepas itu. Tapi orang tidak nampak itu semua, orang nampak durian di dunia, tidak nampak durian di Akhirat. Katalah ada 100 jenis buah, dalam sekelip mata boleh makan 100 jenis itu. Tidak sakit perut, tidak ke tandas! Betapa indahnya Akhirat!

Di Syurga, orang yang paling lemah iman dapat 50 bandar, bukan bandar macam Kuala Lumpur atau New York, tapi tidak dapat digambarkan keindahannya. Kalau di dunia, katalah orang hadiah kita 50 bandar macam Kuala Lumpur, itu malah menyusahkan. Yang kedua, bolehkah lawat semua? Hari ini secara detail kita tidak boleh melawat semua. Tidak mampu. Kalau mampu pun tentu letih, jemu, fed-up, apa indahnya lagi? Sedangkan di Akhirat, teringat sahaja sesuatu, tidak sampai seminit semua dapat lihat. Yang imannya lebih tinggi lagi banyak dapat bandar. Bila mahu melawat dalam sekelip mata boleh lawat semua. Ingat sahaja, katalah kita ingat sesuatu di New York, niat sahaja sudah sampai. Teringat sesuatu di Kuala Lumpur, niat sahaja sudah sampai. Katalah hendak lawat dengan kapal terbang, kapal terbang tidak jatuh. Kalau kita minta dijatuhkan sedap pula dijatuhkannya. Tak takut.

Kalau isteri, ada seribu, 2000, 3000, di antaranya bidadari. Walaupun bidadari istimewa, isteri kita besok ketua isteri-isteri, kalau isteri kita masuk Syurga sama. Kalau tidak masuk Syurga sama, habislah. Jadi ketua isteri itu isteri kita yang solehah. Di Syurga kehidupannya tidak pernah bergaduh, berkasih sayang sepanjang masa. Teringat gaduh pun tak. Tenggelam dalam nikmat dan tidak jemu.

Di Akhirat penderitaannya dahsyat, nikmatnya pun dahsyat, sebab itu Tuhan sebut mati dahulu. Sebab is besar, sedangkan dunia kecil tidak ada harga. Sebab itu di sisi Tuhan dunia ini kalau ada nilai setakat sebelah sayap nyamuk, dan orang jahat tidak akan dapat apa-apa.

Kerana dunia ini tiada nilai di sisi Tuhan, maka orang jahat diberi banyak, siapa paling jahat dapat lebih banyak, yang baik-baik, makin tidak dapat. Macam Rasul-rasul, Tuhan tidak bagi kekasih-Nya perkara yang tidak ada nilai. Dunia ini untuk orang jahat, sila ambil. Untuk para kekasih Tuhan, Tuhan berkata: "Engkau kekasih-Ku, Aku hendak simpan di Syurga."

Setelah kita buat perbandingan dunia Akhirat, munasabahlah Tuhan sebut mati dahulu sebelum Akhirat supaya kita bagi tumpuan pada Akhirat daripada dunia.

Come and join WheeGroup! Stand a chance to win iPad 2 ;P

Nik Nurehan | Friday, March 25, 2011 | 3 Komen
Get The Latest Apple iPad2 16Gb +WiFi at RM0!  RM0 for a Chance to Win an iPad2 Worth $499!

Get The Latest Apple iPad2 16Gb +WiFi at RM0! RM0 for a Chance to Win an iPad2 Worth $499!

  • Lucky draw will only start once 4000 people bought the deal. Get your friends to join today!
  • If you've not bought the RM0 iPad2 yet, buy the deal for free and stand a chance to win an iPad2!
  • If you've already, tell all your friends about it!
  • Limited to only 1 purchase per person
  • The prize may not be exchanged for cash and is not transferable.
  • Winner will be based on a random draw and judges’ decision is final.
  • The lucky winner will need to produce his or her Identity card/Passport together with the voucher to claim the prize
  • The name of the winner must match his or her valid identification card
  • Only valid for Malaysians and PRs, anyone on a Work Pass or Student Pass
  • WheeGroup will randomly pick 1 lucky WheeGroup member who have registered, “liked” WheeGroup Facebook fan page and purchased this deal
  • The winner will be notified via email
  • This promotion is not a joint collaboration with Apple
  • Prize to be picked up at WheeGroup’s main office

DESCRIPTION

Here's how it works:

  1. Participants have to "Like” Facebook.com/WheeGroup
  2. Participants to register their email address with WheeGroup.com
  3. Participants have to “Buy” this product at only RM0

iPad2 Specifications

  • 16GB +WiFi
  • 8.8mm width
  • Front facing camera for FaceTime
  • HD Camera at the back for shooting video in 720p HD quality
  • Incredible Multi-Touch display
  • Dual core A5 CPU
  • HDMI 1080 Video Out

Apa tunggu lagik sertai http://www.wheegroup.com/ sekarang jgk!!! realisasikan impian anda utk memilki ipad 2 yang baru jerk dilancarkan oleh Apple! siapa x mahu bukan!!! smoga impian anda mjadi knyataan ek. insyaALLAH. * kalau ada rezki,x kemana. ada la tu utk anda!!




Immortalise yourself. Only RM64 at #UPrint for Window/Diecut Hardcover Photobook. Check out #MilkADeal today!

Nik Nurehan | Friday, March 25, 2011 | 0 Komen
MAD Deal of the Day: RM64 instead of RM95 for Window/Diecut Hardcover Photobook from UPrint, Shah Alam. Scene: Angeline: Hey, could I see some pictures of yours? Mark: Sure, of course! Let me get my computer out. What happen to good old photo albums? Print your photos on photobooks the way you want it. Showcase your photography skills at one go! Grab this MAD deal today! Immortalise yourself and spread this news to your friends and be rewarded with every purchase!


I luv evrything about ..... © . Designed by MaisarahSidi.com