10/1/11 - 11/1/11 - I luv evrything about ..... I luv evrything about .....: 10/1/11 - 11/1/11
Nggak Stabil!

Nggak Stabil!

Mood kurang stabil. Harap maklum!!! uuuaaarrrrrrggggggggggggghhhhhhhh!!!! nak kata Ann tgh period takk pun, kata stress keje lagi la tak. huhu. bila masa Ann kejenya.

Tapi apa sebabnya neh...? huhu.
Biasa la Ann, kalau ada yang x puas hati mula la mood ilang.
Slagi sesuatu menda x tcapai. x leh nk ceria spt biasa.
Slalu teringat akannya, eeeem mula la hati neh sakit!!! Tapi kalau dah bebulan sabar, tunggu tapi x tcapai jgk mula la nk membekeng!!! huhu.. Mula la nk memberontakk!!! Mencik tau..
JOm!! JOm..!!

JOm!! JOm..!!

Suasana untuk menuju ke tapak jom heboh yg brada di stadium, pd jam 9 pg. Mula sesak ok.

Jom2 kita bheboh heboh ini petang di Stadium Sultan Mohammed Ke-IV. Heeeee..
Agak2 boleh ke nk g neh, hujan x henti2 dari pg lg lorrr... Hurm x leh x pegi, wajib pegi oke! Wajib? Ammmboiii...!!!! ye la, esk incik suami kena keje ler, hurm ari minggu pun kena g keje, nasib la beb. Bkn pgawai atasan katakan. heeee... Jumpa anda di sana oke..!! Daaaa....

Perlukan Hairdresser dgn sgera!!

Perlukan Hairdresser dgn sgera!!


Bila la nk jumpa hairdresser yg gorjess!! yg pandai berikan pendapat on my hair.. yg tahu camne nak handle rambut kembang mcm nie.. bagaikan singa pun ado okey! heeeeeee... mencik!!

Andai korang2 semua tahu yg terbaek sekitar kota bharu, kasi tau yerp!!! Kalau luar kb tu, trima kaseh shj la ek.. hehe.


18 weeks pregnant

18 weeks pregnant

Pada minggu ke-18. Walaupun matanya masih lagi tertutup, bayi dalam kandungan kita sudah dapat mengenalpasti cahaya terang menerusi dinding rahim. Bayi kita dapat mendengar degupan jantung kita pada masa ini. Bayi dalam kandungan juga telah mula berbaring pada lelemak yang boleh memanaskan badannya.

Pengaliran oestrogen dan progesterone semakin meningkat dalam badan semasa kehamilan puan masuk minggu ke-18 ini. Ia bertujuan untuk melembutkan serta membesarkan serviks untuk proses bersalin. Kesan yang sama pada selaput mukus dihidung juga berlaku yang boleh menyebabkan berdarah.


Panjang bayi anda sekarang sekitar 6 inci / 14.2 sentimeter dari mercu kepala ke punggung dan berat sekitar 7 auns / 190 gram. Dadanya bergerak turun naik seakan-akan bernafas tetapi dia tidak menyedut udara, hanya cecair amnion.

Skan ultrasound semasa trimester kedua menilai pertumbuhan dan perkembangan fetus, selain menapis beberapa kecacatan kelahiran, memeriksa plasenta dan tali pusat, dan menentukan samada jangkaan umur gestasi adalah tepat. Semasa skan ini, anda mungkin dapat melihat bayi anda membuat pergerakan menendang, membengkokluruskan badan, mencapai, bergolek atau menghisap jari. Bawalah suami bersama, tetapi samada dia turut bersama atau tidak, pastikan anda mendapatkan salinan gambar bayi dalam pelbagai gaya.

Jika bayi anda perempuan, vagina, uterus dan tiub falopio sudahpun berada di tempatnya. Jika ia lelaki, genitalnya adalah jelas dan boleh dicamkan.


Smoga ank mommy sempurna, cukup sifatnya. Amin.

Karnival Jom Heboh Kota Bharu 2011

Karnival Jom Heboh Kota Bharu 2011



Dtglah beramai-ramai ke Karnival Jom Heboh,Stadium Sultan Muhammad Ke-IV,Kota Bharu pd 28/10-29/10! iaitu bermula esk jumaat dan lusa,sabtu! heeee..

* confirm la kami bdua akan ke sana. dekat sgt dgn rumah. heeee..

Perlukan Hair Vitamin skg juga!!

Perlukan Hair Vitamin skg juga!!

hai :)

.ops! entry utk gegurl je ni :p
hurm skg ni mencik sgt dgn penampilan rambut. jenis kembang oke!
dari rambut panjang skg sudah cut separas baru. mau aja potong rambut ini kasi pendek. heeee..
agak2 ok gak brambut pendek x mcecah bahu yerp??

Incik suami pun mengesyorkan utk sayerp memakai vitamin utk rmbut. disbbkan rambut kering. hurm.. okies2.s ervey2 di internet trasa mahukan sesuatu oke.
"ellips vitamin for hair". dari pemahaman/komen2 dari para blogger yang penah memakainya. ianya sgt best! krn tidak berminyak & rambut jadi cam senang sikit nak diuruskan, smooth & shiny2 ... wah !

Get to know ellips , there are 4 colour with different uses =)

Yellow - Smooth &Shiny
The combination of Aloe Vera Oil, UV Protection, Pro Vitamin B5 and
Vitamin A&E to moisturize, to provide nutrition and to make your hair
smooth, manageable and shiny.

Pink - Hair Treatment
The combination of Jojoba Oil, UV Protection, Pro Vitamin B5 and
Vitamin A,C,E helps heal damaged hair structure & reduce split end
caused by hair blow-drying, curling, coloring, rebonding. Hair looks
healthier, manageable and shiny.

Purple - Nutri Colour
Nutri Colour with triple care formulation helps to nourish your
colored hair, treat dull hair caused by sunray, and preserve healthy
shine of colored hair.

Black - Black, Soft & Shiny
Shiny Black for your black hair. Formulated with the combination of
Candle Nut & Aloe Vera Oil, UV Protectant, Vitamin A&E Pro Vitamin B5
nourishes, protect hair from sun ray & helps nurture the healthy shine
of your black hair.

After your hair wash, kasi kering sikit, then apply ellips kat rambut, kasi rata rata sikit done! easy kan !



* jaga rambut pon penting gak walaupun bertudung ~ untuk suami tercinta ;D ( wah ! gatal ! )

Mummy To Be ~ Sharing Is Caring

Mummy To Be ~ Sharing Is Caring


Amalkanlah bacaan doa ni buat ibu2 mengandung di luar sana ;P

Seorang isteri dan Bakal ibu.

Seorang isteri dan Bakal ibu.

Ya Allah ,

peliharalah anakku selama ia berada di dalam kandunganku dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan , tidak ada penawar melainkan penawar-Mu , penawar yang tidak meninggalkan penyakit.

Ya Allah ,

Engkau perelokkanlah kejadiannya yang sempurna dan tetapkanlah hatinya agar beriman kepada-Mu dan kepada Rasul-Mu.

Ya Allah , zahirkanlah dia ke dunia dengan mudah dan selamat .

Ya Allah anugerahkanlah dia kesihatan yang sempurna , berakal dan bijaksana , alim dan beramal .

Ya Allah ,

panjangkanlah umurnya dalam ketaatan , sihatkanlah tubuh badannya ,dan indahkanlah akhlaknya , fasihkanlah lidahnya , perelokkanlah suaranya untuk membaca al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhamad s.a.w. dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam .

Hari Konvokesyen, Tahniah.

Hari Konvokesyen, Tahniah.

Location : Universiti Teknologi Mara, Shah Alam
Day : Sunday
Date : 23 Nov 2011

Congratulations Na!
Complete bachelor of QS.
Tak lupa jugak kepada blogger-blogger lain yang turut meng-gradkan diri masing-masing.

Short Vacation with family..

Short Vacation with family..

I will be going to Shah Alam Seksyen by tomorrow morning. Takde la pepagi, slagi blum jam 12 tgh hari kira pagi jgk la kan. kikiki. Bkn seorang bknnya bdua tapi beramai2 oke, bsama fmily incik suami.Kami ke sana utk 3 hari 2 malam, insyaALLAH dan akan singgah ke cameron highland utk smalaman, insyaALLAH.


Knapa ke Shah alam yerp?
Attend convocation my sister-in-law at UITM SHAH ALAM.
Untuk mghadiri konvokesyen uitm ke 75 Tahniah di atas kejayaan anda menamatkan pengajian di UiTM. Semoga semuanye berjalan lancar & smpai dgn slamatnya, insyaALLAH.
Konvo itu belansungnya ari ahad pagi tapi sengaja je g awal skit boleh ler jejalan skit kan. keke.
Alang2 jumaat sabtu cuti, apa salahnya bwk bebudak tu jejalan kan.
Menginap di mana?
Kami semua akan menginap di INTEKMA RESORT (APARTMENT)
Dah lama booking di situ, ye lah, reramai gini perlu la ada pnjimatan kos, hehe. Sgt sesuai la kalau menginap apartment gini.

Check-in Time : 3.00 pm
Check-out Time : 12.00 noon

ROOM AMENITIES
Individually Controlled Air-Conditioning
Int. Direct Dialing Telephone
Refrigerator

Room Types & Rates
APARTMENT TYPES & RATES
TYPES OF APARTMENTNO. OF ROOMSRATE
STUDIO SUITE1 Bedroom ApartmentRM 160.00
SUPERIOR SUITE2 Bedroom ApartmentRM 260.00
DELUXE SUITE3 Bedroom ApartmentRM 360.00


Blue Mosque- 2km from the resortShah Alam Stadium - 6km from the resortState Library - 2km from the resortSultan Alam Shah Museum - 2km from the resort. Free AdmissionShah Alam City Centre (SACC) - 2km from the resort. Surrounded by PKNS Complex and Plaza Alam SentralSunway Lagoon Theme Park - 16km east from the resortTaman Cahaya Seri Alam, Bukit Cerakah - 1.5km from the resortWet World Water Park Shah Alam - 1.5km from the resortAquatic Swimming Centre - 5km from the resort

TEMPAHAN/ PENGINAPAN HOTEL
Pihak UiTM tidak menyediakan penginapan untuk graduan atau tetamu graduan. Berikut adalah senarai hotel disekitar Shah Alam untuk urusan penempahan penginapan:-

HOTEL UiTM
Telefon : 03-55192069 / 55192075
(Jarak dari Hotel UiTM ke Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) lebih kurang 3 kilometer)

INTEKMA RESORT & CONVENTION CENTRE
Telefon : 03-55225000 / 55225002
(Jarak dari Intekma Resort & convention Centre ke Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) lebih kurang 3 kilometer)

CONCORDE HOTEL SHAH ALAM
Telefon : 03-55122200
(Jarak dari hotel ke Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) lebih kurang 5 kilometer)

DE PALMA INN SHAH ALAM
Telefon : 03-55420492
(Jarak dari hotel ke Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) lebih kurang 10 kilometer)

GRAND BLUE WAVE
Telefon : 03-50313388
(Jarak dari hotel ke Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) lebih kurang 5 kilometer)

QUALITY HOTEL SHAH ALAM
Telefon : 03-55103696
(Jarak dari hotel ke Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) lebih kurang 5 kilometer)

ALAM GARDEN HOTEL SHAH ALAM
Telefon : 03-55181223
(Jarak dari hotel ke Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC) lebih kurang 10 kilometer)

PERKEMBANGAN BAYI DARI BULAN KE BULAN

PERKEMBANGAN BAYI DARI BULAN KE BULAN

Apabila hamil beberapa perubahan fizikal dan emosi akan berlaku. Tempoh haid akan berhenti manakala buah dada menjadi lembut dan besar. Tabiat cara makan juga berubah, kemuraman dan keletihan mungkin berlaku.

Minggu 1 :
Minggu ini sebenarnya masih dalam tempoh periode menstruasi, bahkan pembuahan pun belum terjadi. Sebab tarikh perkiraan kelahiran bayi dihitung berdasarkan hari pertama haid terakhir anda Proses pembentukan antara sperma dan telur yang memberikan informasi kepada tubuh bahwa telah ada calon bayi dalam rahim. Saat ini janin sudah memiliki segala bekal genetik, sebuah kombinasi unik berupa 46 jenis kromosom manusia. Selama masa ini, yang diperlukan hanyalah nutrisi (melalui ibu) dan oksigen. Sel-sel telur yang berada didalam rahim, berbentuk seperti lingkaran sinar yg mengelilingi matahari. Sel ini akan bertemu dengan sel-sel sperma dan memulakan proses pembuahan.5 juta sel sperma sekaligus berenang menuju tujuan akhir mereka iaitu menuju sel telur yang bersembunyi pada saluran sel telur. Walaupun sel sperma ini sangat banyak, tetapi pada akhirnya hanya 1 sel sahaja yang berjaya menembusi telur.Pada saat ini kepala sel sperma telah hampir masuk. Kita dapat melihat bahagian tengah dan belakang sel sperma yang tidak henti-hentinya berusaha secara tekun menerobos dinding telur.

Minggu ke-2 :
Pembuahan terjadi pada akhir minggu kedua. Sel telur yang telah dibuahi membelah dua 30 jam setelah dibuahi. Sambil terus membelah, sel telur bergerak di dalam lubang falopio menuju rahim. Setelah membelah menjadi 32, sel telur disebut morula.Sel-sel mulai berkembang dan terbahagi kira-kira dua kali sehari sehingga pada hari yang ke-12 jumlahnya bertambah dan membantu blastocyst terpaut pada endometrium

Minggu 3:
Sampai usia kehamilan 3 minggu, Anda mungkin belum sedar jika sedang mengandung. Sel telur yang telah membelah menjadi ratusan akan menempel pada dinding rahim disebut blastosit. Ukurannya sangat kecil, berdiameter 0,1-0,2 mm.

Minggu ke-4 :
Kini, bayi berbentuk embrio. Embrio memproduksi hormon kehamilan (Chorionic Gonadotropin – HCG), sehingga apabila Anda melakukan test kehamilan, hasilnya positif. Janin mulai membentuk struktur manusia. Saat ini telah terjadi pembentukan otak dan tulang belakang serta jantung dan aorta (urat besar yang membawa darah ke jantung).

Minggu ke-5 :
Terbentuk 3 lapisan iaitu ectoderm, mesoderm dan endoderm. Ectoderm adalah lapisan yang paling atas yang akan membentuk sistem saraf pada janin tersebut yang seterusnya membentuk otak, tulang belakang, kulit serta rambut. Lapisan Mesoderm berada pada lapisan tengah yang akan membentuk organ jantung, buah pinggang, tulang dan organ reproduktif. Lapisan Endoderm iaitu lapisan paling dalam yang akan membentuk usus, hati, pankreas dan pundi kencing.

Minggu ke-6 :
Ukuran embrio rata-rata 2-4 mm yang diukur dari puncak kepala hingga punggung. Tuba saraf sepanjang punggung bayi telah menutup. Meski Anda belum bisa mendengar, jantung bayi mulai berdetak pada minggu ini. Sistem pencernaan dan pernafasan mulai dibentuk, pucuk-pucuk kecil yang akan berkembang menjadi lengan kaki pun mulai nampak.
Minggu ke-7 : Akhir minggu ketujuh, panjangnya sekitar 5-13 mm dan beratnya 0,8 gram, kira-kira sebesar biji kacang hijau. Pucuk lengan mulai membelah menjadi bagian bahu dan tangan yang mungil. Jantung telah dibahagi menjadi bilik kanan dan bilik kiri, begitu pula dengan saluran udara yang terdapat di dalam paru-paru

Minggu ke 8 :
Panjang kira-kira 14-20 mm. Banyak perubahan yang terjadi pada bayi Anda. Jika Anda boleh melihat , hujung hidung dan kelopak mata mulai berkembang, begitu pula telinga. Brochi, saluran yang menghubungkan paru-paru dengan tenggorokan, mulai bercabang. Lengan semakin membesar dan ia memiliki siku. Semua ini terjadi hanya dalam 6 minggu setelah pembuahan. Bayi sudah mulai terbentuk diantaranya pembentukan lubang hidung, bibir, mulut serta lidah. Matanya juga sudah kelihatan berada dibawah membran kulit yang tipis. Anggota tangan serta kaki juga terbentuk walaupun belum sempurna.

Minggu ke-9 :
Telinga bagian luar mulai terbentuk, kaki dan tangan terus berkembang berikut jari kaki dan tangan mulai tampak. Ia mulai bergerak walaupun Anda tak merasakannya. Dengan Doppler, Anda boleh mendengar detak jantungnya. Minggu ini, panjangnya sekitar 22-30 mm dan beratnya sekitar 4 gram.

Minggu ke-10 :
Semua organ penting yang telah terbentuk mulai bekerjasama. Pertumbuhan otak meningkat dengan cepat, hampir 250.000 sel saraf baru diproduksi setiap minit. Ia mulai nampak seperti manusia kecil dengan panjang 32-43 mm dan berat 7 gram.

Minggu ke-11 :
Panjang tubuhnya mencapai sekitar 6,5 cm. Baik rambut, kuku jari tangan dan kakinya mulai tumbuh. Sesekali di usia ini janin sudah menguap. Gerakan demi gerakan kaki dan tangan, termasuk gerakan menggeliat, meluruskan tubuh dan menundukkan kepala, sudah boleh dirasakan ibu. Bahkan, janin kini sudah boleh mengubah posisinya dengan berputar, memanjang, bergelung, atau malah keadaan bayi yang sebigini akan mengakibatkan si ibu kerap terasa sakit akan tetapi sedikit sebanyak memberi rasa sensasi kebahagiaan tersendiri.

Minggu ke-12 :
Bentuk wajah bayi lengkap, ada dagu dan hidung kecil. Jari-jari tangan dan kaki yang mungil terpisah penuh. Usus bayi telah berada di dalam rongga perut. Akibat meningkatnya volume darah ibu, detak jantung janin boleh jadi meningkat. Panjangnya sekitar 63 mm dan beratnya 14 gram. Mulai proses penyempurnaan seluruh organ tubuh. Bayi membesar beberapa millimeter setiap hari. Jari kaki dan tangan mulai terbentuk termasuk telinga dan kelopak mata.

Minggu ke-13 :
Pada akhir trimester pertama, plasenta berkembang untuk menyediakan oksigen , nutrisi dan pembuangan sampah bayi. Kelopak mata bayi merapat untuk melindungi mata yang sedang berkembang. Janin mencapai panjang 76 mm dan beratnya 19 gram. Kepala bayi membesar dengan lebih cepat daripada yang lain. Badannya juga semakin membesar untuk mengejar pembesaran kepala.

Minggu ke-14 :
Tiga bulan setelah pembuahan, panjangnya 80-110 mm dan beratnya 25 gram. Lehernya semakin panjang dan kuat. Lanugo, rambut halus yang tumbuh di seluruh tubuh dan melindungi kulit mulai tumbuh pada minggu ini. Kelenjar prostat bayi laki-laki berkembang dan ovarium turun dari rongga perut menuju panggul.
Detak jantung bayi mulai menguat tetapi kulit bayi belum tebal karena belum ada lapisan lemak

Minggu ke-15 :
Tulang dan sumsum tulang di dalam sistem kerangka terus berkembang. Jika bayi anda perempuan, ovarium mulai menghasilkan jutaan sel telur pada minggu ini. Kulit bayi masih sangat tipis sehingga pembuluh darahnya kelihatan. Akhir minggu ini, beratnya 49 gram dan panjang 113 mm. Bayi sudah mampu menggenggam tangannya dan mengisap ibu jari. Kelopak matanya masih tertutup.

Minggu ke-16 :
Bayi telah terbentuk sepenuhnya dan memerlukan nutrisi melalui plasenta. Bayi telah mempunyai tulang yang kuat dan mulai boleh mendengar suara. Dalam proses pembentukan ini sistem peredaran darah adalah yang pertama terbentuk dan berfungsi. Janin mulai bergerak ! Tetapi tak perlu kuatir jika anda tak merasakannya. Semakin banyak kalsium yang disimpan dalam tulang bayi seiring dengan perkembangan kerangka. Bayi Anda berukuran 116 mm dan beratnya 80 gram.

Minggu ke-17 :
Dengan panjang 12 cm dan berat 100 gram, bayi masih sangat kecil. Lapisan lemak cokelat mulai berkembang, untuk menjaga suhu tubuh bayi setelah lahir. Tahukah anda ? Saat dilahirkan, berat lemak mencapai tiga perempat dari jumlah keselurhan berat badannya. Rambut, kening, bulu mata bayi mulai tumbuh dan garis kulit pada ujung jari mulai terbentuk. Sidik jari sudah mulai terbentuk

Minggu ke-18 :
Pada minggu ini, anda boleh dan digalakkan untuk berbual bicara dengan bayi. Bernyanyi dan bersenandung juga digalakkan. Bagi muslim adalah lebih afdal diperdengarkan dengan ayat-ayat suci Al-Quran. Ini kerana janin sudah boleh mendengar pada minggu ini. Ia pun boleh terkejut bila mendengar suara keras. Mata bayi pun berkembang. Ia akan mengetahui adanya cahaya jika Anda menempelkan senter/scanner yang menyala di perut. Panjangnya sudah 14 cm dan beratnya 140 gram. Bayi sudah boleh melihat cahaya yang masuk melalui dinding rahim ibu. Hormon Estrogen dan Progesteron semakin meningkat.

Minggu ke-19 :
Tubuh bayi diselimuti vernix caseosa, semacam lapisan lilin yang melindungi kulit dari luka. Otak bayi telah mencapai jutaan saraf motorik kerana ia mampu membuat gerakan sedar seperti menghisap ibu jari. Beratnya 226 gram dengan panjang hampir 16 cm.

Minggu ke-20 :
Setengah perjalanan telah dilalui. Kini, beratnya mencapai 260 gram dan panjangnya 14-16 cm. Dibawah lapisan vernix, kulit bayi mulai membuat lapisan dermis, epidermis dan subcutaneous. Kuku tumbuh pada minggu ini. Proses penyempurnaan paru-paru dan sistem pernafasan. Pigmen kulit mulai terlihat

Minggu ke-21 :
Usus bayi telah cukup berkembang sehingga ia sudah mampu menyerap atau menelan gula dari cairan lalu dilanjutkan melalui sistem pencernaan manuju usus besar. Gerakan bayi semakin pelan kerana beratnya sudah 340 gram dan panjangnya 20 cm.

Minggu ke-22 :
Panca Indera yang akan digunakan bayi untuk belajar berkembang setiap hari. Setiap minggu, wajahnya semakin mirip seperti saat dilahirkan. Perbandingan kepala dan tubuh semakin proporsional.

Minggu ke-23 :
Meski lemak semakin bertambah di dalam tubuh bayi, kulitnya masih kendur sehingga nampak kerepot. Ini kerana produksi sel kulit lebih banyak dibandingkan lemak. Ia memiliki kebiasaaan “berolahraga”, menggerakkan otot jari-jari tangan dan kaki, lengan dan kaki secara teratur. Beratnya hampir 450 gram
Tangan dan kaki bayi telah terbentuk dengan sempurna, jari juga terbentuk sempurna.

Minggu ke-24 :
Paru-paru mulai mengambil oksigen meski bayi masih menerima oksigen dari plasenta. Untuk persiapan hidup di luar rahim, paru-paru bayi mulai menghasilkan surfaktan yang menjaga kantung udara tetap mengembang . Kulit bayi mulai menebal.

Minggu ke-25 :
Bayi cegukan, apakah Anda merasakannya? Ini tandanya ia sedang latihan bernafas. Ia menghirup dan mengeluarkan air ketuban. Jika air ketuban yang tertelan terlalu banyak, ia akan cegukan.
Tulang bayi semakin mengeras dan bayi menjadi bayi yang semakin kuat. Saluran darah di paru-paru bayi sudah semakin berkembang. Garis disekitar mulut bayi sudah mulai membentuk dan fungsi menelan sudah semakin membaik. Indera penciuman bayi sudah semakin membaik karena di minggu ini bagian hidung bayi (nostrils) sudah mulai berfungsi. Berat bayi sudah mencapai 650-670 gram dengan tinggi badan 34-37 cm.

Minggu ke-26 :
Bayi sudah boleh mengedipkan matanya selain itu retina matanya telah mulai terbentuk. Aktiviti otaknya yang berkaitan dengan pendengarannya dan pengelihatannya sudah berfungsi, si ibu boleh memperdengarkan lagu yang ringan dan mencuba untuk memberi cahaya lebih disekitar perut, mungkin si ibu akan merasakan anggukan kepala si kecil. Berat badan bayi sudah mencapai 750-780gram, sedangkan tingginya 35-38 cm.

Minggu ke-27 :
Minggu pertama trimester ketiga, paru-paru, hati dan sistem kekebalan tubuh masih harus dimatangkan. Namun jika ia dilahirkan, memiliki peluang 85% untuk bertahan. Panca Indera perasa mulai terbentuk. Bayi juga sudah pandai mengisap ibu jari dan menelan air ketuban yang mengelilinginya. Berat umum bayi adalah 870-890 gram dengan tinggi badan 36-38 cm.

Minggu ke-28 :
Minggu ini beratnya 1100 gram dan panjangnya 25 cm. Otak bayi semakin berkembang dan meluas. Lapisan lemak pun semakin berkembang dan rambutnya terus tumbuh lemak dalam badan mulai bertambah. Walaupun gerakan bayi sudah mulai terbatas kerana beratnya yang semakin bertambah, namun matanya sudah mulai berkedip bila melihat cahaya melalui dinding perut ibunya. Kepalanya sudah mengarah ke bawah. Paru-parunya belum sempurna, namun jika saat ini ia terlahir ke dunia, si kecil kemungkinan besar boleh dapat bertahan hidup.

Minggu ke-29 :
Kelenjar adrenalin bayi mulai menghasilkan hormon seperti androgen dan estrogen. Hormon ini akan menyetimulasi hormon prolaktin di dalam tubuh ibu sehingga membuat kolostrum (air susu yang pertama kali keluar saat menyusui). Sensitiviti dari bayi semakin jelas, bayi sudah boleh mengidentifikasi perubahan suara, cahaya, rasa dan bau. Selain itu otak bayi sudah boleh mengendalikan nafas dan mengatur suhu badan dari bayi. Postur dari bayi sudah semakin sempurna sebagai seorang manusia, berat badannya 1100-1200 gram, dengan tinggi badan 37-39 cm.

Minggu ke-30 :
Lemak dan berat badan bayi terus bertambah sehingga bayi sekarang sekitar 1400 gram dan panjangnya 27 cm. Kerana ia semakin besar, gerakannya semakin terasa Mata indah bayi sudah mulai bergerak dari satu sisi ke sisi yang lain dan dia sudah mulai belajar untuk membuka dan menutup matanya. Saat ini waktu yang terbaik bagi si ibu untuk menggerak-gerakan senter tersebut maka mata bayi sudah boleh mengikuti ke arah mana senter tersebut bersinar. Cairan ketuban (amniotic fluid) di rahim si ibu juga semakin berkurang. Kini si kecil pun sudah mulai memproduksi air mata. Berat badan bayi 1510-1550 gram, dengan tinggi 39-40 cm.

Minggu ke-31 :
Plasenta masih memberikan nutrisi yang dibutuhkan bayi. Aliran darah di plasenta memungkinkan bayi menghasilkan air seni. Ia berkemih hampir sebanyak 500 ml sehari di dalam air ketuban Perkembangan fisik bayi sudah mulai melambat pada fase ini, hanya berat badan bayilah yang akan bertambah. Selain itu lapisan lemak akan semakin bertambah dibawah jaringan kulitnya. Tulang pada tubuh bayi sudah mulai mengeras, berkembang dan mulai memadat dengan zat-zat penting seperti kalsium, zat besi, fosfor. Berkebalikan dengan
perkembangan fisiknya, pada fase ini perkembangan otaknyalah yang berkembang dengan sangat pesat dengan menghasilkan berjuta sel. Apabila diperdengarkan muzik, bayi akan bergerak. Berat badan bayi 1550-1560 gram dengan tinggi 41-43 cm.

Minggu ke-32 :
Jari tangan dan kaki telah tumbuh sempurna, begitu pula dengan bulu mata, alis dan rambut di kepala bayi yang semakin jelas. Lanugo yang menutupi tubuh bayi mulai gugur tetapi sebahagian masih ada di bahu dan punggung saat dilahirkan. Dengan berat 1800 gram dan panjang 29 cm, kemampuan untuk bertahan hidup di luar rahim sudah lebih baik apabila di dilahirkan pada minggu ini. Kulit bayi semakin merah, kelopak matanya juga telah terbuka dan system pendengaran telah terbentuk dengan sempurna. Kuku dari jari mungil tangan dan kaki si kecil sudah lengkap dan sempurna. Rambutnya pun semakin banyak dan semakin panjang. Bayi sudah mula boleh bermimpi.

Minggu ke-33 :
Bayi telah memiliki bentuk wajah yang menyerupai ayah dan ibunya. Otak bayi semakin pesat berkembang. Pada saat ini juga otak bayi sudah mula boleh berkoordinasi antara lain, bayi sudah menghisap ibu jarinya dan sudah boleh menelan. Walaupun tulang-tulang bayi sudah semakin mengeras tetapi otot-otot bayi belum benar-benar bersatu. Bayi sudah boleh mengambil nafas dalam-dalam walaupun nafasnya masih di dalam air. Apabila bayinya laki-laki maka testis bayi sudah mulai turun dari perut menuju skrotum. Berat badan bayi 1800-1900 gram, dengan tinggi badan sekitar 43-45 cm.

Minggu ke-34 :
Bayi berada di pintu rahim. Bayi sudah dapat membuka dan menutup mata apabila mengantuk dan tidur, bayi juga sudah mulai mengedipkan matanya. Tubuh si ibu sedang mengirimkan antibodi melalui darah si ibu ke dalam darah bayi yang berfungsi sebagai sistem kekebalan tubuhnya dan proses ini akan tetap terus berlangsung bahkan lebih rinci pada saat bunda mulai menyusui. Berat Badan bayi 2000-2010 gram, dengan tinggi badan sekitar 45-46 cm.

Minggu ke-35 :
Pendengaran bayi sudah berfungsi secara sempurna. Lemak dari tubuh bayi sudah mulai memadat pada bagian kaki dan tangannya, lapisan lemak ini berfungsi untuk memberikan kehangatan pada tubuhnya. Bayi sudah semakin membesar dan sudah mulai memenuhi rahim si ibu. Apabila bayi laki-laki maka di bulan ini testisnya telah sempurna. Berat badan bayi 2300-2350 gram, dengan tinggi badan sekitar 45-47 cm.
Minggu ke-36 :
Kulit bayi sudah semakin halus dan sudah menjadi kulit bayi. Lapisan lemak sudah mulai mengisi bagian lengan dan betis dari bayi. Ginjal dari bayi sudah bekerja dengan baik dan livernya pun telah memproduksi kotoran. Saat ini paru-paru bayi sudah bekerja baik bahkan sudah siap bertemu dengan si ayah dan si ibu. Berat badan bayi 2400-2450 gram, dengan tinggi badan 47-48 cm

Minggu ke-37 :
Kepala bayi turun ke ruang pelvik. Bentuk bayi semakin membulat dan kulitnya menjadi merah jambu. Rambutnya tumbuh dengan lebat dan bertambah 5cm. Kuku terbentuk dengan sempurna. Bayi sudah boleh melihat adanya cahaya diluar rahim. Bayi pada saat ini sedang belajar untuk mengenal aktiviti harian, selain itu bayi juga sedang belajar untuk melakukan pernafasan walaupun pernafasannya masih dilakukan di dalam air. Berat badan bayi di minggu ini 2700-2800 gram, dengan tinggi 48-49 cm

Minggu ke-38 hingga minggu ke-40 :
Proses pembentukan telah berakhir dan bayi siap dilahirkan.

Saya di Minggu 17

Saya di Minggu 17

Minggu ke-17, rambut, kening, bulu mata bayi kita mulai tumbuh sementara garis kulit pada hujung jari juga mula terbentuk. Antara keajaiban Allah s.w.t pada saat ini ialah bayi kita telah mempunyai cap carinya yang tersendiri. Walaupun pada masa ini panjang bayi hanya kira-kira 16 cm sahaja iaitu seperti sebatang pen. Puan mungkin akan alami sembelit akibat sistem usus yang perlahan. Rahim kita pula akan semakin membesar dan menekan pundi kencing. Jadi amalkan pada minggu ini, meminum lebih banyak air masak dan memakan makanan berserat, jus buah-buahan serta sayur-sayuran hijau.

* ye2 skg ni mcm kena sembelit aja. beberapa ari baru la nk membuang.sungguh tidak merasa apa2 oke. walaupun kentut tu adesh busyuk yang amat.

* tang shi shi laju aja. kejap2 nk masuk toilet. heeeee.....

Sumber gambar : Spt biasa dari incik Google.

Sleep in the second trimester

Sleep in the second trimester

You should enjoy better sleep in your second trimester. By now your body will be adjusting to pregnancy and you may not feel as tired as you did in the first trimester.

What might disturb my sleep?
Although sleep will come easier, there’ll still be the odd disturbance at night. Leg cramps, weird dreams and having a blocked nose are all common sleep-busters.

Aside from these pregnancy niggles, your hormone levels are stabilising and rest will come easier as a result. Your uterus (womb) has moved up out of the pelvis, taking the pressure off your bladder. This means you'll have fewer night-time trips to the loo.

Morning sickness has hopefully passed by the time you reach 14 to 16 weeks. But some women suffer from nausea or vomiting throughout their pregnancy.

As your pregnancy progresses you may also find you start to have a touch of heartburn and indigestion during the night.

You may also notice your baby becoming more active in the evenings. Typically, he’ll start kicking and squirming just as you're settling down for the night.

How can I sleep better?
Switch to sleeping on your left side

This is a more comfortable position for you as your bump grows bigger. After 16 weeks of pregnancy, sleeping on your back isn't such a good idea, because your baby is pressing on your blood vessels.

Try lying on your left, with your knees bent up and two or more pillows placed between your knees to keep you comfortable. This keeps the pressure off the muscles around your hips and pelvis.

One small study has suggested that women who go to sleep on their left side are less likely to have a stillborn baby than those that sleep in any other position.

However, we don't understand what exactly causes stillbirth and many factors are involved. This study only looked at sleep-related factors, such as snoring, getting up to go the loo, as well as sleeping position. More research is needed into sleep patterns before we can draw any firm conclusions over sleeping positions.

If you wake up in the night and find yourself lying on your back, just turn over to your left side again to go back to sleep. You could try using pillows to help prop you onto your left side and to stop you rolling onto your back at night.

Get into a routine

Try to have a regular bedtime. Although it's tempting, it's best not to have long lie-ins in the morning. You'll only find it harder to nod off at night.

Wind down at the end of the day

Take some time to relax as night-time approaches. Don't do strenuous exercise or watch a scary film just before turning in. Have a bath, a warm milky drink, or read a book. Do whatever helps you to relax at night and try to repeat the same pattern each evening.

17 weeks pregnant

17 weeks pregnant

Panjang bayi anda sekarang hampir 5.5 inci / 13 sentimeter dari mercu kepala ke punggung dan berat sekitar 5 auns / 140 gram. Hampir semua rangka tulangnya berunsurkan rawan liat, yang akan mengeras kemudian. Satu bahan pelindung bergelar myelin mula membalut korda spina dengan perlahan-lahan.

Dengan bantuan stetoskop khas, anda sekarang sudah boleh mendengar denyutan jantung bayi anda. Tiada yang lebih menyenangkan atau menguja daripada bunyi denyutan jantung bayi yang sedang menderap-derap. Pada hari-hari anda terasa bimbang tentang apakah kemajuan kehamilan anda, mendengar denyutan jantung bayi memberitahu anda yang dia sedang berkembang dan membesar. Pada masa-masa anda bosan dan terasa seolah-olah kehamilan anda tiada kesudahannya, ia memberi peringatan manis tentang apa yang akan disambut kelak setelah menunggu selama 40 minggu.

Uterus anda yang kian membesar telah mengalihkan pusat graviti anda dan anda mungkin merasa agak kurang seimbang. Berhati-hatilah dan pakailah kasut tumit rendah.

Adakah anda mendapati sukar untuk menyelesakan diri apabila masuk tidur? Rujuk tip-tip kami tidur semasa trimester kedua. (entry sterusnya oke!!!!)

Sekiranya anda belum lagi menjalankan amniosentesis dan bertujuan untuk mengambilnya, minggu ini adalah masa yang sesuai. Satu keuntungan: Anda akan dapat melihat dan merenung bayi dengan baik melalui skan ultrasound yang digunakan untuk prosedur ini.


Amalan Ayatul Kursi

Amalan Ayatul Kursi


Ayat Kursi:
1) Baca pada saat keluar rumah, 70000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi
2) Baca saat masuk rumah, kemiskinan tdk akan memasuki rumahmu
3) Baca setelah berwudhu, Derajatmu akan dinaikkan 70 tingkat
4) Baca pada saat tidur, malaikat akan menjagamu sepanjang malam
5) Baca setelah sholat, maka jarak antara kamu dan surga hanyalah kematian. انشـــــاء الله


Mahfum ayat:

Allah, tidak ada yang benar disembah hanya Dia yang Hidup dan Maha Kaya, tidak pernah ditimpa mengantuk dan tidak pernah tidor, bagin Nya sesuatu yang ada di langit dan di bumi, tidak ada yag boleh membri syafaat kecuali denga izin Nya. Ia maha mengetahui segala apa yang terjadi di hadapan mereka dan dibelakang mereka. Tidaklah mereka meliputi ilmunya sedikit jua kecuali yang dikehendakki Nya. Lebih luas kerusinya darilangit dam bumi. Tidak susah bagi Nya memelihara keduanya. Ia maha Tinggi dan maha Besar.

[Allah! There is no god but He, the Living, the Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him nor sleep. His are all things in the heavens and on earth. Who is there can intercede in His presence except as He permitteth? He knoweth what (appeareth to His creatures as) Before or After or Behind them. Nor shall they compass aught of His knowledge except as He willeth. His Throne doth extend over the heavens and the earth, and He feeleth no fatigue in guarding and preserving them for He is the Most High, the Supreme (in glory).]

Bsyukur dilahirkan sbg Wanita

Bsyukur dilahirkan sbg Wanita

1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat di malam hari.

3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.

4. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. …

5. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.

7. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

8. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat.

* InsyaALLAH
Abiskan Choc Incik Suami ;P

Abiskan Choc Incik Suami ;P

Bsarapan dgn kinder bueno mohd khairi! hahaha.. jahat kan! sngaja makan choc yg incik suami punya. huhu. udah abis okeh. sorry yunk!!
The hazelnut creme inside the Kinder Bueno is super rich and thick.

‎5 simple steps to enjoy a Quarter Pounder with Cheese McValue Meal (M) at only RM6.99 today!

‎5 simple steps to enjoy a Quarter Pounder with Cheese McValue Meal (M) at only RM6.99 today!

‎5 simple steps to enjoy a Quarter Pounder with Cheese McValue Meal (M) at only RM6.99 today!

Step 1: Download the coupon to your computer: http://bit.ly/qS2VvV
Step 2: Print the coupon out (Black & White or Color, does not matter)
Step 3: Bring the coupon with you to your favorite McDonald's.
Step 4: Present it when ordering.
Step 5: Enjoy your Quarter Pounder with Cheese meal for only RM6.99!

Offer valid via coupon only. It’s one redemption per coupon. Other terms apply. www.mcdonalds.com.my

KATAKAN X mo NASI? Heeeeee... mustahil x rindu ;P

KATAKAN X mo NASI? Heeeeee... mustahil x rindu ;P

Mari kita bsarapan dgn cookies crisp. Heee... sudah 2/3 hari x mkn nasi x kira pagi ke tgh hari ke, malam ker.. hehehe.. kalau pg makan cookies crisp bserta susu anlene. Tgh hari & malam makan mkanan itali pulak. hahaha. ;P tekak ni lum rindukan nasi lg tp kalau sesiapa nk grgkan 'nasi goreng' saya ok shj. hahaha.

OFFER TERKINI dari MCD shingga 25 OCT 2011

OFFER TERKINI dari MCD shingga 25 OCT 2011


McDonald’s Lovin’ Mid Month starts today!

All beef, the whole beef, nothing but the real beef for only RM6.99! Enjoy a Quarter Pounder with Cheese McValue Meal (M) at only RM6.99 today!

Print your Original Coupons here: http://bit.ly/qS2VvV

Offer valid via coupon only. It’s one redemption per customer per transaction.

Hari2 Pasta ;P

Hari2 Pasta ;P

Sejak akhir2 ni suka sgt makan spaggetti ;P
Kalau kelmarin dulu mkn spaggeti tp smalam makan fettuccine Carbonara Mushroom. hoho so creamy lebih2 lg my mum letak cheese pulak dh. hehe. smakin beselera la. keempat empat kami mnambah ok, 2 pinggan sorang for dinner. kuikui. ut carbonara smalam, juz masukkan mushroom & udang. itu sbb ler shedapppppp! haha. kalah yg pizza hut punya oke!
Dan menu utk tgh hari neh, rasanya nk makan kembali spaghetti ;P heee x puas2..
* itu lah bdn mcm dipam2 membesar dgn sehat. nati pas bsalin sila diet 'gila2' okeh.
Kembalikan bentuk badan smasa or sbelum kawen oke! ;P ok! cuba & janji .. heeeeee....

Sultan Kedah diisytihar Yang di-Pertuan Agong yang baru!!!

Sultan Kedah diisytihar Yang di-Pertuan Agong yang baru!!!

Sultan Kedah diisytihar Yang di-Pertuan Agong yang baru

14/10/2011 9:07pm

KUALA LUMPuR 14 Okt - Majlis Raja-Raja dalam mesyuarat khasnya hari ini bersetuju mengisytihar Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong yang baru berkuat kuasa pada 13 Disember ini untuk tempoh lima tahun.

Sementara Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dipilih menjadi Timbalan Yang di-Pertuan Agong untuk tempoh yang sama, menurut kenyataan akhbar dari Jabatan Perdana Menteri yang dikeluarkan di sini hari ini. — Bernama

NESTLÉ COOKIE CRISP bserta SUSU ANLENE

NESTLÉ COOKIE CRISP bserta SUSU ANLENE

NESTLÉ COOKIE CRISP

The chocolatey chip cookie cereal.

NESTLÉ COOKIE CRISP is the uniquely irresistible breakfast cereal that looks and tastes like chocolate chip cookies.
NESTLÉ COOKIE CRISP is made with the goodness of whole grain and also provides eight essential minerals.
Susu pada asasnya ialah makanan berkhasiat yang lengkap dan penting. Susu membekalkan kalsium untuk membina dan mengekalkan kesihatan tulang serta membantu mencegah osteoporisis. Justeru, ia perlu diambil bukan pada peringkat kanak-kanak saja sebaliknya, sepanjang hayat kerana setiap peringkat usia, pelbagai zat tambahan diperlukan seperti zaman kanak-kanak, ketika mengandung, selepas mengandung dan ketika melewati usia 30-an serta pada usia tua.

“Persepsi biasa di kalangan orang muda ialah osteoporosis hanya perlu dikhuatiri oleh golongan warga tua saja. Ini tidak benar sama sekali. Malah, ia adalah sebaliknya. Orang dewasa yang semakin lanjut usia tetapi mempunyai ketumpatan tulang yang tinggi akan berupaya menangani osteoporosis.

* Kalau asyik2 makan nasi, roti baka, roti canai bosan gak kan. Pg ni kita tukar menu. Heee.. lgpun menda dh ada di rumah. Ini lah srapan harian Incik Suami. Mudah kan ;P

Doakan Kebahagiaan Kami Selamanya..

Doakan Kebahagiaan Kami Selamanya..



Diijabkabulkan pada 12 June 2011. Dengan hanya sekali lafaz, sahlah hubungan kami sebagai suami dan isteri, seperti yang kami doakan.

We made the decision to spend the rest of our lives together. You are my world. I love you always Mohd Khairi. Heeee.. Pejam celik, pejam celik udah 4 bulan kami bsama, serumah, sbantal? heeee lain2 bantal tp skatil. kekeke. opsss x kan nk cerita lebih tperinci kut.

“Best ke kahwin? orang yg dah kahwin: kamu kena kawen dulu, baru tau..bestnya..lebih tenang..
Think thousand or millions step ahead, not one step ahead. Tenang tu mungkin la sebab dah lepas satu perkara yang boleh dikira sebagai besar la dalam hidup setiap orang.

Jodoh manusia adalah ketentuan Ilahi. Jodoh tidak datang kepada kita dengan sendirinya, tetapi perlu seiring usaha dan doa bagi menyunting pilihan hati.

Saya bahagia bahagia di samping seseorang yang membuat saya tersenyum, menangis, sentiasa teringat, bersedih, bahagia. pendek kata, he's my everything. Siapa lagi kalau tidak incik suami sayerp tcinta. Heee.... Trima kaseh atas sgala-galanya ;P


“Ketika kita jauh daripada Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai-berai akan menghampiri dan melalaikan kita daripada tanggung jawab terhadap keluarga,” katanya.


Perkara yang harus diketahui oleh suami ketika isteri mengandung

Perkara yang harus diketahui oleh suami ketika isteri mengandung

Adalah menjadi impian setiap wanita untuk memiliki suami yang dapat memahami mereka semasa mengandung. Hal ini kerana pada waktu ini, keadaan mereka tidak stabil dan memerlukan bantuan daripada orang lain terutamanya daripada suami. Tetapi mungkin ramai lagi suami yang di luar sana masih tidak lagi memahami situasi ini.

Apakah perkara yang perlu dilakukan suami semasa isteri mereka mengandung?

(1) Luangkan masa bersama isteri- Mungkin suami terlalu sibuk dengan pekerjaan yang perlu dilakukan. Tetapi mereka perlu berusaha untuk meluangkan masa bersama isteri. Ia kerana pada waktu ini isteri amat-amat memerlukan anda. Dengan hanya berada disamping isteri, ia dapat membantu untuk mengurangkan tekanan yang sedang ditanggung oleh mereka.

(2) Membantu pemakanan isteri- Seperti yang anda semua tahu, pada waktu ini isteri biasanya akan mengidam. Suami sepatutnya membantu untuk memenuhi kehendak mereka. Selain daripada itu, isteri juga memerlukan makanan yang berkhasiat. Sekiranya suami membelikan mereka yogurt, madu, buah-buahan atau makanan kesihatan yang lain adalah lebih baik.

(3) Perlahan-Suami perlu tahu bahawa semasa isteri mereka mengandung, segala pergerakan mereka akan menjadi perlahan. Apabila suami membawa isteri mereka untuk bersiar-siar, berjalanlah dengan perlahan untuk menunjukkan anda memahami situasi isteri anda. Tidak perlu untuk memarahi mereka disebabkan pergerakan mereka yang lambat.

(4) Tidak perlu bertanya, terus lakukan- Semasa isteri anda mengandung, tidak perlulah suami bertanyakan mengenai apa yang perlu dilakukan. Apabila melihat kain banyak tidak dibasuh, terus pergi untuk membasuhnya. Begitu juga terhadap kerja rumah yang lain. Ia adalah ciri seorang suami yang baik.

(5) Belajar- Semasa isteri anda mengandung, mereka akan mengalami perubahan yang besar di dalam aktiviti harian mereka. Suami seharusnya belajar mengenai tanda-tanda seperti ini. Ia akan membuatkan anda lebih bersedia sekiranya isteri anda marah-marah, terlalu sensitif, kuat merajuk dan sebagainya.

(6) Membantu menyiapkan hidangan makan- Sekiranya sebelum ini segala tugasan hanya dilakukan oleh isteri semata-mata untuk memastikan suami mereka kenyang, tidak salah sekiranya semasa isteri mengandung, suami pula melakukan tugasan yang sama.

(7) Membantu menjaga anak yang lain- Ini adalah peluang keemasan untuk suami menghabiskan banyak masa untuk anak mereka. Jangan sesekali melepaskan peluang ini. Ia adalah cara terbaik untuk mengeratkan lagi hubungan anda dan anak.

(8) Membawa isteri ke mana sahaja- Pada waktu ini, sebaiknya jangan biarkan isteri anda memandu seorang diri. Sekiranya anda mempunyai masa, bawalah mereka ke mana sahaja mereka ingin pergi.

(9) Pinjamkan tangan anda pada isteri- Apabila isteri ingin memakan ubat, pinjamkanlah tangan anda untuk pergi mengambil ubat. Kemudian pinjamkan tangan anda untuk pergi ambil air suam di dapur.

Zuriat....

Zuriat....


Girl or boy..it's not the most important issue.

Girl or boy..it's not the most important issue.

Heeeeeeee ini adalah soalan ptama yg ditanya oleh my mum skembali dari hpperdana. Heeee sory mak, lum dikenal pasti lg. Doc kata lg sblm akan di kasi tau. Lagipun 'SUPRISE'! Masih telalu awal, rileks dulu. hehehe. Ann & Kairy x de kesah lelaki mahupun perempuan, kalau kali ini An dapat lelaki esk2 nak kan baby girl lak dan sbaliknya ;P
As long as baby is healthy , that is more than enough. kan? :)

15W 3D pregnant

15W 3D pregnant

Asalamualaikum. Hi semuanya. Bertemu kembali. Heeeeeeeeee..
Kali asyik post entry mengenai bkongsi ilmu tapi kali ni nk bkongsi cerita lak. keke.
Alhamdullilah, pkembangan my baby agak baik & bjln dgn lancar. peh penat jgk bila kena tunggu hampir 2 jam ok. Biasa la menunggu turn. walaupun di hospital swasta tetap kena menunggu turn sbbnya appoiment tidak dilakukan mengikut jam tapi mengikut giliran. atas nasib la beb...

Mengikut kata doc, dijangka akn bsalin pd phujung bln march iaitu 29hb. Heeee.. kami bdua ni dh la celebrate besday bulan august nampak gaya ank mommy n daddy ni tlbih awal la iaitu bln march. kekekkee. takpe cayunk!! ;P insyaALLAH every year kita wt besday party for you ok, x kira besa or kecil kecilan. kikiki..

Suka giler bila incik doctor mula 'scan' my perot yg besar ini. kalau scan neh boleh la kita melihat keadaan baby di dalam perut yg berisi ini kan. aaaaaaaaaaargg!! suka nya ok. Baby ini sgt bagus. Kelihatan baby ini sedang 'sujud' atau meniarap. kalau incik doc kasi tau yg baby ni tgh 'sujud' lah. Nampak kepalanya, jantungnya, tulang belakagnya,punggungnya begitu jgk kakinya yg bgerak. tapi dalam peringkat 15 minggu 3 hari ini, kita sbg mommy blum dapat merasakan pegerakkannya walaupun si baby mula bgerak. Ukuran size baby diukur dr kepala shingga punggum skitar 10 cm. keciknya ank mommy kan. heeee. ala baru lg ;P

Dlm masa sbulan lagi, pemeriksaan slanjutnya akan dibuat. adeshh itu yg xbrapa best n risau. sbbnya nk test kencing manis tau jd kena minum air gula. next appoiment pd 19/11/2011 iaitu shari sebelum MIL/FIL pulang ke Mekah. jdnya kami semua akan berangkat ke terengganu pd petangnya lah disbbnya pg tu kami bdua kena ke doc itu pemeriksaan baby. heeeeee..
Pd malam sebelum jumpa incik doc, Ann disuruhnya utk bpuasa. aiyak kalau lapar camne la ek, skg ni mudah giler lapar tgh mlm. keke. hurm. pd mlm itu hanya leh minum air msak shj.

X sabarnya nk melihat baby lg ;P rasanya nk jerk perut ini discan slalu. kuikui..
Pasi korang2 tetanya akan jantinanya. heeeeee suprise. kuikui. no lah! belum dapat diketahui lg, insyaALLAH next pjumpaan dgn doc nanti akan dikasi tahu. yeayy!! x de kesah lah lelaki atau perempuan, asalkan sehat & cukup sifatnya tanpa sbarang kcacatan. Itu yg Ann doakan. InsyaALLAH.

Erti Gerak Geri Dalam Solat :

Erti Gerak Geri Dalam Solat :

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......

1 - Niat Sembahyang: Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2 - Berdiri Betul: Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3 - Takbir-ratul Ihram: Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4 - Fatihah: Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5 - Ruqu': Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6 - I'tidal: Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.

7 - Sujud: Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8 - Duduk antara 2 Sujud: Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir): Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

1 0 - Tahhiyat Akhir: Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11 - Selawat Nabi:Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12 - Salam: Memelihara kita di dalam kubur.

13 - Tertib: Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda :

"Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu " FRIDAY the 13th "

jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!"


Wassalam.
Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Sah…

Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Sah…

Cara Mandi Wajib Yang Betul Dan Sah…

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut,tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.Untuk melakukan mandi wajib yang betul,seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya,ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah,Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),Ustaz Haji Mat Jais Kamos, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah,didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya,mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.Apabila mandi wajib tidak sah,ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul.” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara:

Pertama : Niat.

Kedua : Menghilangkan najis pada badan.

Ketiga : Meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu didalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.Bagi perempuan yang habis haid,niat mandi wajib ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas,niat mandi wajibnya ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah.Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan,niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke 2,iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan,menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan,najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib.Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke 3,iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir,meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan,sama ada bulu2 yang jarang atau lebat.Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul,sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka.Bulu2 dalam lubang hidung pula,tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.Tetapi sekiranya,bulu2 di dalam hidung itu bernajis,ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula,jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku,kotoran itu wajiblah dibuang.Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai,inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai,mandi wajib seseorang itu tidak sah.Oleh itu,seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai,jika dia hendak mandi wajib,dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu.Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana? Inilah yang rumitnya,sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai.Inai sebenarnya akan meresap ke rambut,tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini,jangan pula ada yang salah faham.Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis,bukanlah bermaksud menjadi tidak sah.Dalam hal ini,sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.Jadi,mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.Dalam hal ini juga,sukalah saya menyatakan,huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib.Jadi,ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula,Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja,iaitu keluar darah haid,nifas dan melahirkan anak(wiladah).

Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga,air paip,sungai laut dan tasik.Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula,mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh,tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula,jika ia dilakukan pada waktu malam,jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.


Rasulullah S.A.W Bersabda : " Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat, Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafaat kepada manusia lain." [Hadith Riwayat Muslim].
Very Heart Touching !! Must Read & Share..

Very Heart Touching !! Must Read & Share..

Must Read & Share.. Very Heart Touching !!

When U Were Only 5 Yrs Old, I Said I Love U...
U Asked Me: "What Is It?"
When U Were 15 Yrs Old, I Said I Love U....
U Blushed.. U Look Down And Smile..
When U Were 20 Yrs Old, I Said I Love U....
U Put Ur Head On My Shoulder And Hold My Hand.. Afraid That I Might Dissapear..
When U Were 25 Yrs Old, I Said I Love U....
U Prepare Breakfast And Serve It In Front Of Me, And Kiss My Forhead N
Said : "U Better Be Quick, Is’s Gonna Be Late.."
When U Were 30 Yrs Old, I Said I Love U....
U Said: "If U Really Love Me, Please Come Back Early After Work.."
When U Were 40 Yrs Old, I Said I Love U....
U Were Cleaning The Dining Table And Said: "Ok Dear, But It’s Time For U To Help Our Child With His/Her Revision.."
When U Were 50 Yrs Old, I Said I Love U....
U Were Knitting And U Laugh At Me..
When U Were 60 Yrs Old, I Said I Love U....
U Smile At Me..
When U Were 70 Yrs Old. I Said I Love U....
We Sitting On The Rocking Chair With Our Glasses On.. I’m Reading Your Love Letter That U Sent To Me 50 Yrs Ago..With Our Hand Crossing Together..
When U Were 80 Yrs Old, U Said U Love Me!
I Didn’t Say Anything But Cried.

We may not express it but when we say "I Love You" we want our partner also to say the same... there are many ways of expressing love but nothing can play the same magic that these 3 words can play when said in return ♥ ♥

Click On "SHARE" & Someone you love will say you ILU Within 2 Days =))

  "Share" Please !! Don't Ignore If You Ever loved Someone

15 weeks pregnant

15 weeks pregnant


Anda mungkin tidak sedar ianya berlaku, tetapi penghuni kecil anda kerap tersedu-sedu, satu perlakuan yang dikuasai bayi sebelum bernafas. Bayi tidak mengeluarkan sebarang bunyi sebab trakea mereka bertakung air dan bukan udara.

Walaupun badan anda telah naik berat antara 5 ke 10 paun / 2.2 ke 4.5 kilogram, berat fetus anda hanya sekitar 2.5 auns / 70 gram. Panjangnya dari mercu kepala ke punggung hampir 4 inci / 11 sentimeter. Kaki membesar sehingga lebih panjang dari lengan, kuku sudah terbentuk sempurna dan semua sendi dan anggota boleh bergerak. Anda mungkin dapat mengetahui jantina bayi anda dengan ujian ultrasound, sebab genital luarannya sudah berkembang sehinggakan doktor sudah dapat memberitahu anda samada anak itu lelaki ataupun perempuan.

Jika sebelum ini idea yang anda akan mendapat seorang bayi itu belum begitu nyata, anda akan betul-betul sedar yang ini satu hakikat apabila bayi anda bergerak untuk pertama kali. Ramai bakal ibu merasakan pergerakan (diberi nama "gerakan pertama" di antara minggu ke-16 hingga minggu ke-20. Jika anda sudah biasa hamil, anda akan menyedari perkara-perkara seperti ini lebih awal lagi. Yang anda sangkakan perut berderam-derum mungkin bayi anda bergerak tunggang terbalik. Rekodkan bila anda mula merasakan pergerakan bayi dan beritahu doktor anda apabila berjumpa dengan dia nanti.

Kehamilan di tahap pertengahan ini adalah masa yang baik untuk anda mula bersenam.

* x shabar utk ketemu itu Doc Awang Nila di HPPerdana pd sabtu ini, 8/10/2011. Heeee...
* X sabar bila incik doc m'scan perut yg buncet ini, mau melihat my baby. Heeee... sgt teruja,best!

Bersenda gurau Suami&iIsteri...

Bersenda gurau Suami&iIsteri...


Rasulullah SAW pun selalu bersenda gurau dengan Saidatina Aisyah. Kata hadis Nabi SAW yang ringkas dalam pencarian pasangan yang secocok dengan anda:

"..sehingga kamu dapat tertawa dengannya dan ia tertawa denganmu.."
( HR Muttafaqun 'Alaih )

p/s : Cubit mesra pipi si isteri, dapat pahala. Cubit mesra pipi si suami, dapat pahala. Berpahala, membawa ke SYURGA..(✿◠‿◠)

Short Trip to Kuala Terengganu - Tonite!

Short Trip to Kuala Terengganu - Tonite!

Malam ini akan berangkat ke Kuala Terengganu. Akan mginap 1 malam di Homestay yang entah di mana bdekatan padang goft. Heeeeeeee.. Milik spupu spapat/waris MIL/FIL..
Esokkan hari, pepagi lagi skitar jam 8 akan brada di airport, ini lah tujuan utama utk mghantar my MIL/FIL ke tanah suci mekah utk mgerjakan haji. Heeeeeeeee.

Aish nk stay hotel mana yerp. x tahu nk memilih lebih2 lagik x pernah lagik ke kuala terengganu walaupun kb dgn ganu ni bkn ler jauh mana pun kan. kikiki. Smoga pemilihan yg tbaek utk tido jer pun! heeeeeee...Kalau ikutkan planning kami bdua akan stay utk 1 malam lg & akan cek in hotel yg bdekatan dgn town kuala terengganu utk aktiviti bshopping. heeeeeeeeeeeee.... ;P

Tunggu la incik suami pulang nanti, akan kita rang confirmkan. Heeeeee.. harus berbincang satu sama lain. Kikikiki..
1. Felda residence hotel terengganu

2. Hotel grand continental terennganu

Hotel Tanjong Vista view
3. Hotel Tanjong Vista , Kuala Terengganu

4. Primula Beach in kuala terengganu

Drinho-HomeSoy

Drinho-HomeSoy

Jumaat lepas kami bdua singgah ke KFC Kubang Kerian utk membeli ayam KFC loll utk dibawa pulang ke rumah Umi. Kiranya nk mkn2 di rumah umi loll. heeeeeeeee..
Amik ler set faly feast utk 9 ketul ayam & dinner plate utk 1 set.
Dinner set tu utk kami bdua lah yg 9 ketul tu utk fmily Incik Suami kan.

Dalam fmly set itu dapat ler air soya "HOMESOY" smanyak 2 kotak. so dibahagian kpd 2 rumah. hehe. Tgh hari neh, Ann bukak ler nk minum/try air soya neh kan. x pernah lg minum air soya kotak2 gini slalunya kalau nk minum pasti beli yg fresh itu.
Errrkkkk!!! bkn slera ku, rasa satu mcm jerk soya neh, x best lasum!! arrggg. nk abiskan satu gelas pun susah oke. Entah kenapa. heeeeeeeeeeee..


Sedikit semanyak mgengai HOMESOY:
HOMESOY is the latest brand of high quality soya beverage from Ace Canning Corporation Sdn Bhd. The brand differentiates itself from the rest of the other soya beverages in terms of its unique traditional full soya taste and home-made recipe.
Made from the freshest soy beans using HOMESOY’s unique home-made recipe.
It has a rich authentic soya taste, and it is as natural as you can get.
Available in 250ml, 1 litre, 300ml (bottle) and 750ml (bottle).
Contains no preservatives.

Popular Posts

I luv evrything about ..... © . Designed by MaisarahSidi.com