11/1/11 - 12/1/11 - I luv evrything about ..... I luv evrything about .....: 11/1/11 - 12/1/11

Pregnancy week 22

Nik Nurehan | Wednesday, November 30, 2011 | 0 Komen
~length
11 in | 28 cm
~weight
15 oz | 425 g

Congratulations! You’re now housing a human who weighs nearly a pound and measures nearly a foot in length!

Your wee babe's perfect little pancreas (a super-duper organ that produces hormones and aids in digestion) is now making its own hormones for your baby's body and brain!

If you were worried, you can finally stop that: your baby's future in the circus as a world-famous tight-rope-walker is secure now that their inner ear is developed to the point that they have their own sense of balance.

Luckily for your little womb-explorer, this new balance promotes physical dexterity, which has them actively feeling out their surroundings where skin, body parts, and the resident umbilical cord are the big sensory experiences.

Your sweet babe is sort of looking like an oversized red prune right now as more and more skin (and therefore wrinkles) are showing up each week.

Not to worry, all those wrinkles are just your baby's way of planning ahead for the time when they’ll start piling on all of that irresistible baby chub.


Sumber : http://pregnancy.baby-gaga.com

Berat bayi sekarang hampir satu paun / 430 gram, dan dia berukuran hampir 11 inci / lebih sedikit dari 27 sentimeter dari mercu kepala ke tumit, dan sudah terbentuk seperti bayi baru lahir, tetapi kurus, sebab lemak bayinya belum datang lagi. Walaupun beratnya semakin meningkat setiap hari, kulitnya masih kelihatan berkedut-kedut dan dia masih perlu menambahkan berat badannya. Bibir sudah jelas kelihatan dan mata telah terbentuk, walaupun iris (bahagian mata yang berwarna) masih kurang gelap. Pankreas, yang sangat perlu bagi pengeluaran hormon, sedang berkembang dengan baik.

Pada peringkat yang seawal inipun, tanda-tanda pertama gigi telah tumbuh dalam bentuk kudup-kudup di belakang garisan gusi. Tak lama nanti, bayi anda akan lahir, dan tak lama selepas itu, gigi pertama akan muncul.

Anda mungkin telah bertambah berat badan antara 12 hingga 15 paun / 5.4 dan 6.8 kilogram. Bermula dari sekarang, anda akan menambahkan berat badan secara konsisten, dengan purata lebih kurang setengah paun / 225 gram setiap minggu. Anda mungkin mengidamkan makanan tertentu dan anda mungkin menyedari yang lelehan vagina anda berlebihan (tapi tidak berdarah). Kedua ini adalah perkara normal dalam kehamilan.


* Alhamdullilah, di minggu 22 sudah. Smoga semuanya bjalan dgn lancar..

Mood Stress!!!!!!

Nik Nurehan | Tuesday, November 29, 2011 | 1 Komen
Memetik kata-kata Dr. Fadzilah Kamsah dalam ceramah motivasinya..stress adalah suatu yang normal dalam kehidupan..orang yang tak pernah stress dalam hidupnya adalah abnormal..orang gila je kot tak stress hehehe..

Kalau kita merasakan hidup di dunia ni suatu yang sangat stress..belajar stress..tak ada duit stress..cari duit stress..orang buat hal stress..kereta rosak stress..barang hilang stress..segalanya stress..huhuhu

Kita kena ingat jugak hidup di alam kubur nanti lagila bertambah-tambah stress. Stress sebab apa? stress nak melayan dan nak menjawab soalan mungkar nangkir tuh.. tak termasuk kena dera lagi..tak kena gaya lagi ada penyiksaan2nya lagi ( kalau kena la..)..boleh rasa aman hormani ke?? nauzubillah minzalik..tambah-tambah lagi di Hari Pembalasan kelak..semua orang dok sibuk mundar mandir..mengigil2 dan berpeluh2 tubuh kita nak tunggu giliran untuk kita dihisab dan dihitung amalannya..penentuan ke syurga atau neraka..stress jugak tau kalo difikirkan atau dibayangkan..mudah-mudahan Allah menetapkan iman kita dan memberikan kekuatan dan pertunjuk dari-Nya untuk meneruskan hidup di atas landasanNya...

Cerita bab stress ni..saya juga tidak ketinggalan turut mengalaminya..bila kita stress ia memberikan kesan kepada mood kiter..dari mood gembira bertukar menjadi muram durja..dari byk cakap terus jadi pendiam..dari rasa cool terus rasa nak marah-marah je..itu kesan emosi.

Hati umpama akar dan tapak utama dalam tubuh kita. Hati ini sangat penting. Cuba bersihkan dan sucikan hati itu. Jauhi segala prasangka-prasangka buruk dan prejudis. Cuba amalkan sikap untuk berlapang dada dan redha. Kalau rasa susah sgt2..mohon lah doa kepada Allah..doa agar hati kita ni bersih..bersihkanlah hati ku ni ya Allah...Hindarilah rasa resah gelisah..duka.

* Terus terang sy katakan disini, sy tgh stress gara2 duet ku ilang.. hilang?????? mustahil sy cuai!! seingat sy duet tu baru jerk dapat, terus aja masukkan dalam purse neh. hurm...

Get More Out of your day with MILO UHT

Nik Nurehan | Monday, November 28, 2011 | 0 Komen
MILO UHT

MILO with the same energy-packed, rich & chocolatety taste also comes in handy ready to drink packs. Just right for your little ones whenever and wherever.
MILO UHT
More reasons to drink MILO UHT:

Reasons to drink MILO UHT
Nestlé Nutritional Compass

* Manyak kan beli. heeee borong manyak2 ketika murah. pehhh shedap la. ini la akibatnya kalau tpengaruh dgn seorang kawan. Pengaruh yg baik neh, utk mjadi sehat dan kuat. haha. btambah2 sehat tubuh bdn, mengembang bkn nya meninggi. heeeeeeee... ;P bwekk!!

Kuih for the flood season!

Nik Nurehan | Monday, November 28, 2011 | 0 Komen
That warming sensation, that sweet taste, that rich flavour – they were irresistible!

“Macam inilah bila hujan, makin ramai, kuih musim bah ini memang sedap makan masa hujan, makin lebat makin sedap.”

Kuih yang dimaksudkannya adalah putu halba iaitu sejenis kuih istimewa yang mungkin hanya muncul pada musim hujan, di antara bulan November dan Disember.

Diperbuat daripada ubi kayu yang kini tidak lagi menjadi pilihan utama sajian zaman moden, keenakan putu halba masih boleh mengecurkan liur sesetengah individu terutama ketika musim tengkujuh.
Tapi kenapa kuih ini hanya muncul pada musim tengkujuh?

Jawapannya ialah pada bekalan ubi. Lazimnya pada musim tengkujuh, ramai yang mula menuai ubi kayu bagi mengelakkannya rosak kerana tempat tanaman digenangi air.

* Trasa nk mkn putu halba la pulak.. tp cuaca panas x trasa pun bila hujan je... mau je beli! hihi

Bebel petang hari...

Nik Nurehan | Wednesday, November 23, 2011 | 0 Komen
Skg neh musim hujan. siang malam hujan. siang hari pun bagaikan malam hari jerk.
Tak kemana mana. smakin byk abiskan masa di rumah. Smenjak kawen ni mmg byk abiskan masa di rumah je lah. kuar malam? heeee jejarang aja.
Tyme hujan ni nk kuar pun heeee trasa malas. Dalam kemalasan tu ada keinginan utk mau kuar jejalan. Tgk dunia luar. Apa lah yg blaku di luar kawasan rumah neh. heeeee.. Trasa tkurung je skg ni.
Kalau dulu2 aktiviti mkn2 di luar tp skg ni manyak mkn di rumah.
Kalau dulu slalu abiskan masa di luar tp skg neh manyak abiskan masa di ruang tamu.
Kalau dulu ari2 ke kedai sana sini, skg ni skali sminggu.
Patah kaki utk kuar bsiar siar walaupun hakikatnya bsyukur mempunyai spasang kaki dariNYA.
Keadaan sudah mnyak bebeza sblm & slepas kawen.
Apa pun kawen ini syiokk!! haha. tetiba ;P hihihi..
Bosann ini petang....!!


RM65 instead of RM130 for One 12" x 12" Personalised Photo Canvas + Frame at MiniCanverse [50% OFF]

Nik Nurehan | Wednesday, November 23, 2011 | 0 Komen

DSC07627

What You'll Get

  • 1 Piece of 12" x 12" Personalised Photo Canvas Print + Frame


Highlights
  • Digital photos are printed onto canvas with wooden frame
  • Photo editing to optimize color, brightness, contrast & special effects like sephia, black & white
  • Nationwide delivery available
  • Great wall features for living room, restaurants & offices
  • A great option other than regular photo printing on glossy papers
  • Durable, artsy & unique
Conditions
  • Redemption Period: 30 November 2011 - 29 February 2012
  • Unlimited Purchase & Unlimited Redemption per Person
  • Pick-ups valid at One Utama or Subang (Only on Sundays)
  • Delivery charges of RM10 per canvas is applicable. Nationwide courier charges may depend on weight of the canvas
  • Voucher value cannot be used for delivery costs
  • Montage/pop art editing is not provided. Customers may design their own
  • Digital pictures should be 2MB minimum in size
  • Appointment for pick-up should be made 2 days prior
  • Inquiries to be made directly to mad@minicanverse.com
  • For delivery, RM10 will be paid directly to minicanverse.com
652597_orig

How to redeem this deal:
1) Buy this voucher
2) Get your voucher in your account ie "My Stuff" on MilkADeal
3) Email your picture to mad@minicanverse.com 2 weeks prior, including your name, contact details, pickup location or shipping information
4) Wait for email reply within 3 working days for confirmation and finalizing editing of picture
5) You will receive your canvas picture approximately 7 working days after confirmation!
See the rules that apply to all deals.

3748884_orig

"Like" their Facebook page here.


Kita ini...

Nik Nurehan | Wednesday, November 23, 2011 | 1 Komen

Kita ini manusia jenis apa?
Setiap hari depan komputer
Tulis cerita sendiri
Baca sendiri
Syok sendiri (^_^)

Kita ini manusia jenis apa?
Tulis entah apa-apa
Harap semua orang baca
Dedah apa saja pada dunia

Kita ini manusia jenis apa?
Tulis sembarangan
Macam cakap sorang-sorang
Girang bila ramai datang
Sedih bila hits tak melambung
Muncung bila tamu tak bergebang

Kita ini manusia jenis apa?
Hari-hari tulis blogger
Eh..eh saya x de kerja, mmg banyak masa. hehe.

Kita ini manusia alpa
Kita ini manusia blogger =)

Seringkas yang boleh!

Nik Nurehan | Wednesday, November 23, 2011 | 2 Komen
Sabtu, 19/11/2011

Kami bdua ke Hospital Pakar Perdana yg sgt2 la bdekatan dgn rumah. Jalan kaki pun pun blh tp eksyen mau pegi dgn kereta oke. heeeeeee..
Sesiapa yg biasa ke rumah, pasti tahu akn jarak hospital dgn rumah ku ini. kikiki.

Bermula la sesi mengambil darah, test air kecing utk menguji tahap kencing manisku. oh ya kena minum air gula/glukos oke. heeeeeee. manis tp tak leh la minum snafas disbbkan sgelas ok. manyak tu. keke. takde la terukk sgt spt dkatakan. kiki.

Bedebar2 jgk rasanya tapi alhamdullilah, takde pulak pnyakit yg mnakutkan itu. tett!!! buat masa ini lah harap2 ari esok pun x de jgk. heeee. takut tu takut tp x reti nk control mknan2 manis. kiki. shedappp bkn!! 2x test darah n air kecing. dicucuknya sbelah kiri dan kanan.

Alhamdullilah kdudukan uri,bayi, jantung semua nya bkeadaan baik. Doakan babyku stiasa dlm keadaan baik yerp kekawang.

Jantina? Masih tidak diketahui. Heeeeeeee agak pemalu babyku ini. hehe. asyik menutup shj kmaluan nya. hehe. Nampak gaya bulan depan plak lerrr kita scan sama ada lelaki mahupun perempuan. heeeeeee.. Kali ini gayanya tetap sama, dalam keadaan menunduk atau dlm kata lain, duduk scara sujud. heeeeee..

Berat badan? Agak melampau!!! Naik bkilo kilo tsangat la over!! heeeeeeeee... Mcm mana neh. Nk kurangkan confirm x blh punya. Harap2 bila cek bln depan x de la naik byk sgt. Tensionn!!
Ye lah bln lepas mmg manyak giler mkn, x dinafikan. asyik lapar. 12am pun lapar kruk krek shj. heeeeeeeeee. Akan ku cuba kurangkan bab2 mkn ni. Alhamdullilah bsyukur krn tiada alahan shingga hari ini, tiada masalah dari segi mkn jgk.

Spt sebelum2 ini, diberikan obat asid folid bcolour orange. heeeee..

Apa lg yang mau dibebelkan ya? Hurm. Ternyata ke hospital swasta pun lama jgk utk menunggu giliran. aish. sakit bontot2 ni menanti oke. heeee.. Biasa la nunggu turn. Jadi next month pastikan datang awal dan menanyakan angka giliran oke. x perlu tunggu2 di situ. hehe..

* x shabar menunggu hujung bln 12. mau jumpa itu doc ;)
* x shabar utk scan melihat keada babyku tcinta. heeeeeeeeee.. LOVE YOU!

Pregnancy week 21

Nik Nurehan | Wednesday, November 23, 2011 | 0 Komen
~length
10.8 in | 27.5 cm
~weight
12.7 oz | 360 g

Your beautiful little miracle-gro baby will be putting on a full ounce and a half this week.

And that's just the beginning! Within the next five weeks, they'll really be packin' it on as they start to gain fat!

For now, we’re pleased to report the addition of rapid eye movement (REM); a key component to any healthy baby's sleep schedule, that indicates they're now capable of dreaming.

Over in the dermatology department: your sweet lil bun's thin soft skin is very red, rather translucent, and a bit wrinkled.

Not to worry, it’s not some creepy premature aging disease. It's just their clever little body setting them up with extra space that will smooth out once your little one starts packing on the baby-fat. That won’t be for a few more weeks, though.

So, for the time being, your munchkin is still a little lean mean growing machine!

Lastly, the beginnings of what is commonly called “brown fat” is just starting to fill in to help your baby retain some body heat, which is crucial as they’re not yet ccapable of regulating their own body temperature.

Sumber : http://pregnancy.baby-gaga.com


PEMERIKSAAN BULANAN IBU MENGANDUNG

Nik Nurehan | Monday, November 21, 2011 | 0 Komen
Lawatan Pertama

Memastikan serta mengesahkan kehamilan. Biasanya doktor akan terus memberikan due date atau tarikh anda akan dijangka bersalin. Biasanya kalau anda tidak dapat memastikan bila tarikh akhir haid, ujian ultrasound akan dilakukan untuk memberikan jangkaan bersalin yang lebih tepat.

Lawatan Kedua

Biasanya selapas minggu ke 12 kehamilan, doktor akan memeriksa uterus @ bayi dalam kandungan anda yang sedang membesar bagi menentukan samada bayi anda membesar secara normal atau tidak. Masalah utama kebanyakan ibu pada masa ini ialah loya, muntah-muntah serta sering pitam.

Lawatan Ketiga

Biasanya usia kehamilan masuk minggu ke 20. Selain pemeriksaan asas, anda akan menjalani ujian PIH (Pregnancy Induced Hypertension) iaitu pemeriksaan terperinci untuk melihat kesihatan ibu. Ujian-ujian tersebut termasuklah:

* Air kencing
* Tekanan darah
* Berat badan
* Ujian darah (diambil dari vena pada lengan ibu)
* Ultrasound (mengesan masalah kecacatan bayi dalam kandungan)


Lawatan Keempat

Usia kehamilan masuk minggu ke 24. Ibu akan menjalani ujian asas berikut:

* Air kencing
* Tekanan darah
* Berat badan


Lawatan Kelima

Usia kehamilan masuk minggu ke 28. Selain pemeriksaan asas, ibu akan diberikan suntikan ATT (Anti Tetanus Toxoid) Pertama. Ini adalah bertujuan untuk membantu ibu hamil membentuk antibodi yang cukup untuk melindungi dirinya dan bayi daripada kuman yang mudah dijangkiti sebagai contoh melalui luka dan sebagainya.

Lawatan Keenam

Usia kehamilan masuk minggu ke 32. Pada masa ini ujian asas dan suntikan ATT (Anti Tetanus Toxoid) Kedua akan dilakukan ke atas anda.

Lawatan Ketujuh

Usia kehamilan masuk minggu ke 34. Ujian ultrasound akan dilakukan bagi memastikan kedudukan kepala bayi, uri, berat serta saiz bayi.

Lawatan Kelapan Dan Seterusnya Lawatan Seminggu Sekali

Dan seterusnya anda perlu lakukan lawatan seminggu sekali sehingga hari bersalin tiba.

* Kalau Ann plak, di usia 21 minggu, an diuji air kencing dan jgk ujian darah. takde pulak ultra sound itu. berat badan dan tekanan darah dilakukan stiap kali bjumpa dgn incik doc.
* Skg ini, di minggu 21 ;P doakan saya yerp semuanya. Smoga kandungan stiasa dlm keadaan baik,insyaALLAH.

Pergerakan bayi semasa kehamilan

Nik Nurehan | Thursday, November 17, 2011 | 2 Komen
Bilakah pertama kali saya merasakan pergerakan bayi saya?
Sensasi pergerakan lemah lembut bayi yang dirasai pada peringkat awal kehamilan merupakan satu saat yang amat penting bagi anda. Dan apabila pergerakan lemah ini berubah menjadi tendangan-tendangan kuat, anda akan pasti bahawa kehamilan anda berkembang dengan sempurna.

Jika anda sedang hamil buat kali pertama, anda mungkin tidak akan menyedari bila masanya bayi anda mula bergerak, sebab anda belum pernah mengalami sensasi pergerakan tersebut – sebenarnya, ramai wanita menyatakan bahawa pergerakan awal itu menyerupai denyutan yang lembut dan halus.

Bagi kehamilan pertama, anda mungkin mula menyedari pergerakan ini antara minggu ke-18 dan minggu ke-20. Bagi kehamilan seterusnya, di mana anda sudah dapat mengenali petanda tertentu, pergerakan ini akan disedari lebih awal lagi, iaitu antara minggu ke-15 dan minggu ke-18.

Apakah yang bayi buat di dalam itu?
Sebaik saja pergerakan awal dirasai, yang dikatakan seakan-akan kupu-kupu mengibaskan sayap, anda akan mula sedar bahawa sensasi tersebut menjadi lebih kuat dan berlaku dengan lebih kerap. Semasa bayi anda sedang membesar, sensasi ini akan berubah dari semasa ke semasa sehinggakan anda mengalami tendangan dan pukulan yang semakin hebat apabila kehamilan anda semakin maju dan matang.

Bayi anda tidak akan menendang dan bergerak sepanjang masa sebab, seperti kita juga, ada masa-masanya ia hanya mahu berehat dan tidur walaupun untuk 40 minit sahaja setiap kali. Tetapi, anda merasakan bahawa tempoh rehat bayi itu lebih panjang dari itu sebab anda tidak dapat merasa dan mengesan setiap pergerakan.

Untuk makluman anda, berikut diberikan sedikit panduan tentang apa yang akan berlaku kepada bayi anda semasa ia sedang membesar dalam kandungan.
Dari minggu ke-20 hingga ke-24
Aktiviti bayi anda akan bertambah perlahan-lahan dari minggu ke minggu. Pada minggu ke-20, dan selama 10 minggu berikutnya, bayi anda akan melalui perkembangan yang amat giat di mana ia akan banyak menendang dan berpusing-pusing.

* Heeeeeee trasa denyutan yg lembut di perut saya oke. Trasa sgt bahagia & bsyukur kpd NYA!
* Start 15/16hb agak perlahan, 17hb agak aktiv ;)
* Mommy love kamu baby!

Selamat Lahirkan Baby Girl - Tahniah!!

Nik Nurehan | Thursday, November 17, 2011 | 3 Komen
Tahniah BABY & MAN atas kelahiran baby girl yang comel. BABY selamat melahirkan baby girl pada 15/11/2o11 pada jam 8.40 malam sberat 3.32 kg.


TAHNIAH BABY SENIOR..take care..selamat berpantang yer....

* Baby ni my cousin. Heeeee slamat mlahirkan yg selang beberapa hari dgn hari jadinya sndiri.
* Kalau anknya 15/11, yang mama nya plak 19/11. Heeeee boleh celebrate sesama la nanti.!

Eating well: 21-24 weeks

Nik Nurehan | Monday, November 14, 2011 | 0 Komen
Cut down on sugar
Around now you'll probably notice that you're gaining weight steadily - about half a pound a week. If you are overweight, don't go on a diet, but eat healthily and avoid high-fat and high-sugar foods.

You may notice that your gums bleed when you brush your teeth. Look after your teeth and keep your dental appointments. If your diet is low in added sugar - and you generally avoid cakes, sweets and biscuits - you will also reduce your risk of tooth decay.

Vitamin A
Our bodies need vitamin A in pregnancy to help our eyes adapt to light and dark, to help our skin and tissues to grow healthily. Vitamin A comes in two forms - retinol and betacarotene. Both are needed in pregnancy but too much retinol can harm a developing baby by causing birth defects.

Good sources of retinol are egg yolk, butter or margarine and milk. Liver is very high in the retinol form of vitamin A and therefore should be avoided when you are pregnant. Good sources of betacarotene are carrots, sweet potatoes, papaya, oranges and green vegetables, especially broccoli, watercress, spinach and spring greens.

20 weeks pregnant

Nik Nurehan | Monday, November 14, 2011 | 0 Komen
Bayi anda berukuran lebih kurang 6.5 inci / 16.5 sentimeter dari mercu kepala hingga ke punggung dan terus-menerus menambahkan berat badannya. Satu lapisan bahan yang licik dan putih bergelar verniks kaseosa mula membalut bayi anda dan melindungi kulitnya semasa dia berendam lama dalam cecair amnion. Ianya juga akan menyenangkan pelahiran. Pada minggu ini, bayi lebih banyak menelan dan ini merupakan latihan yang baik untuk sistem pencernaannya. Setelah bayi anda menelan cecair amnion, badannya akan menyerapkan air yang terkandung di dalamnya dan menyalurkan selebihnya ke dalam usus besar.

Anda mungkin mahu mengikuti kelas antenatal jika anda belum lagi berbuat demikian. Samada anda ibu buat pertama kali atau hanya mahu mengulang kaji, anda akan mendapat manfaat apabila mengikuti kelas berstruktur. Apapun falsafah di sebaliknya, kelas antenatal boleh menyediakan anda bagi menghadapi semua kesukaran dan kesakitan kelahiran. Anda harus merancang untuk menamatkan kelas menjelang 37 minggu kehamilan, sebab pada masa itu anda dianggap sudah cukup bulan dan pelahiran boleh bermula bila-bila masa.

Berhati-hatilah dalam memastikan anda mendapat zat besi yang mencukupi. Bayi anda memerlukannya bagi pembuatan sel-sel darah merah, antara lain. Sebenarnya, adalah sukar untuk anda mendapatkan jumlah yang terlalu banyak dari makanan semata-mata, kecuali dengan memakan secara berlebihan. Makanan yang kaya dengan zat besi adalah antara lain, daging merah tanpa lemak, ikan, kekacang lentil, bayam dan bijirin yang diperkuatkan dengan zat besi.


Minggu ke-20. Pertumbuhan bayi dalam kandungan puan saat ini adalah agak perlahan kerana memberi peluang kepada paru-paru dan sistem penghadaman serta imunnya untuk matang. Saiz bayi ketika ini ialah kira-kira 25 cm panjang dan mempunyai berat dalam lingkungan 340 g.

Pigmentasi pada kulit kita mungkin berlaku dengan lebih ketara tetapi ianya akan hilang selepas bersalin nanti. Payu dara kita juga saat ini sedang menghasilkan kolostrum iaitu sejenis bahan cecair keruh (warnanya) yang berfungsi untuk membekalkan semua bahan yang diperlukan oleh bayi kita pada hari pertama selepas lahir. Jangan cuba memicit cecair itu.

Selain itu puan juga akan sering mengalami masalah gusi berdarah dan peningkatan keluaran cecair dari faraj. Sendi dan ligamen-ligamen badan juga akan menjadi kendur. Kita akan lebih kerap merasa sakit pada bahagian belakang badan serta ketegangan dibahagian lain.

Sumber : http://mengandung.com

Istimewa Pada 11.11.11

Nik Nurehan | Friday, November 11, 2011 | 0 Komen
KATA orang tarikh cantik senang hendak diingat. Benarkah itu saja yang dimaksudkan atau ada simbolik di sebalik pemilihan tarikh tersebut?
Tarikh lahir misalnya adalah sesuatu yang sudah ditentukan dari azali. Namun, bagi yang melahirkan anak secara pembedahan kadang kala berpeluang merancang dan memilih tarikh untuk melahirkan bayi mereka.

Untuk peristiwa bersejarah pula terutamanya hari pernikahan memang menjadi lumrah bagi sesetengah pasangan memilih satu tarikh yang menarik, bermakna serta mudah diingati semua.

Trend memilih tarikh yang cantik memang semakin popular apatah lagi apabila nombor yang dipilih berganda seperti 11.11.11 yang jatuh pada hari ini.
Selain mudah diingati, nombor tersebut juga tampak eksklusif pada pemiliknya dan seakan memberitahu kepada umum bahawa mereka adalah golongan yang sentiasa berada di hadapan atau nombor 1.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Memandangkan hari ini mungkin hari bersejarah bagi ramai orang sebab tarikhnya yang sangat unik.. Kalau sebelum ini kecoh dengan tarikh 10.10.10, harini kecoh di twitter dan jugak facebook dengan tarikh 11.11.11 pulak..

11.11.11 | Ada apa dengan tarikh ini?

Nothing much, cuma terfikir tarikh ni mesti ramai orang kahwin, ibu2 hamil melahirkan ank dia rang x kisah la yang pertama atau kdua or sterusnya... Hehe..
Kepada yang sambut birthday, slamat hari lahir.

p/s: Congratulation Shaizhar & Kak Nazuha.
Selamat menjalani alam rumahtangga...semoga kekal hingga ke akhir hayat & dikurniakan anak2 yg comel2 soleh & solehah :-)

* Hari ni jgk merupakan hari lahir Shaizhar,
Semoga sentiasa dimurahkan rezeki yang penuh keberkatan dan dilanjutkan usia dalam kebaikan. Amin.

11 – 12.Nov Keputeraan Al-Sultan Kelantan.

Nik Nurehan | Friday, November 11, 2011 | 0 Komen
KOTA BHARU,10.Nov – Buat kali pertamanya Sultan Muhammad ke V menyambut Ulang Tahun Keputeraan sebagai Al-Sultan Kelantan tahun ini bermula petang ini dengan Majlis Solat Hajat dan Doa Selamat di Masjid Muhammadi, Kota Bharu dan semua masjid jajahan.
Menurut Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan Datuk Dr.Zainuddin Ibrahim, Esok 11.Nov bermula jam 7.45 pagi akan berlangsungnya Istiadat Meletak Kerja di Istana Balai Besar, di ikuti jam 8.15 pagi Istiadat Pemeriksaan Barisan Kehormatan di Padang Merdeka.

Beliau berkata demikian di sidang media khas yang diadakan di Istana Balai Besar petang tadi, turut hadir Pengelola Istana Diraja Datuk Ahmad Mahmood dan Ketua Istiadat Istana Kelantan Datuk Abdul Halim Hamad.

Sementara itu Tuanku Al-Sultan juga akan bersama rakyat jelata mendirikan solat Jumaat di masjid Muhammadi dan rakyat akan disediakan jamuan rakyat selepas itu.

Dr.Zainuddin juga berkata Tuanku akan berangkat ke Dewan Utama Kota Darulnaim bagi Majlis Santapan Kerajaan negeri pada malam esok.

Pada Sabtu, 12.Nov pula Istiadat Pengurniaan Kehormatan Kebesaran Negeri diikuti dengan Istiadat Menjujung Duli dan Istiadat Menyembah Ucapan Tahniah dan Taat Setia di Istana Balai Besar.

Menurut Dr.Zainuddin lagi seramai 613 orang akan dianugerahkan Darjah Kebesaran, Bintang-Bintang, Pingat-Pingat, Surat Kepujian dan Jaksa Pendamai tahun ini.

Tema sambutan Ulang Tahun Keputeraan Sultan Muhammad ke V tahun ini ialah “ISLAM DIJUNJUNG, RAJA DISANJUNG, RAKYAT DIPAYUNG” dan Cogan Kata bagi perayaan pula “ SEMOGA ALLAH MELINDUNGI TUANKU DUNIA DAN AKHIRAT.



Ice Cream, yummylicious!

Nik Nurehan | Thursday, November 10, 2011 | 1 Komen
Alhamdullilah apa yang diinginkan tcapai. heeee.
kalau kelmarin an baru jerk buat entry megnai waffle ice cream. tut2 smalam tu jgk la incik suami mgajak ke A&W okee. heeeeee. kiranya smalam kami bdua dinner di luar la.
Kalau incik suami mkn mozza burger sbg mkn malam, Ann plak mkn waffle ice cream lol. heee.
Ada jgk mkanan tambahan iaitu ayam 2 ketul tp x tmakan pun cuz udah kenyang sgt. Waffle itu pun x dapat abiskan ok. heeeee. Jawabnya 2 ketul ayam & 2 fries itu di bungkus blk lol. hehe.

Trima kaseh Incik Suami. Heeeeee...

* Trasa nk g mkn New Horizon aja, agak2 bila nk bwk sayerp mkn2 di sana. Dh manyak bulan oke x ke sana.

Waffle with Ice cream topping @ A&W

Nik Nurehan | Wednesday, November 09, 2011 | 0 Komen
Sayang!! bie rasa nk mkn waffer ice cream aja. x de la mgidam or mendesak nk g ari neh jgk. Bila2 aja kalau kita kuar, singgah yerp. Ewah bila2 kalau kuar. Nampak sgt jarang kluar. ye2 skg neh kami x de la kluar stiap ari. lebih2 lg hari incik suami bkerja. Paham dh g keje pepagi balik dh lewat petang. Malam tu of kos la letih mahu rehat2 saja di rumah. heeeeeeee...

* Anda x trasa nk mkn gak ker? ;P


LIKE/VOTE mereka b'dua plz!!

Nik Nurehan | Wednesday, November 09, 2011 | 0 Komen


Peserta 75- Pasangan NUR AZRINA
"LIKE" PASANGAN NUR AZRINA untuk mereka memenangi hadiah bernilai RM3500 dari RKM.

LIKE " RUMAH KEBAYA MALAYSIA "... Hadiah bernilai RM3500 berupa penajaan Busana di RKM & Photoshoot Pre Wedding by www.ahmadfairus.com

Cara untuk menyertainya
- Pilih gambar anda berdua yang paling enjoy/happy/atau romantis
- Email kepada kami di tanya@rumahkebaya.com.my dan berikan tajuk " LIKE RUMAH KEBAYA MALAYSIA - nama anda dan pasangan
- Setelah itu,tunggu sehingga pihak RKM untuk upload di Folder CONTEST " LIKE RKM "
- Setelah gambar anda telah diupload,Like dan ajak kawan-kawan anda Like gambar anda.Pastikan anda telah LIKE dahulu.
- Save 1 gambar model RKM dan letakkan ia sebagai PROFILE PICTURE anda dalam masa 2 minggu.

Syarat-syarat Contest
- Setiap pasangan hanya boleh hantar 1 gambar sahaja
- Hadiah tidak boleh dipindah milik
- Pemenang haruslah yang akan bernikah pada tahun 2012
- Contest bermula dari 15 Oktober sehingga satu tarikh yg ditetapkan.
- Gambar EDITED tidak diterima,Harus gambar original sahaja.
- Anda harus berusaha untuk memastikan gambar anda lebih dari 500 like,jika kurang,ini bermakna anda gagal untuk bersaing untuk memenangi Contest ini.
- Minimum penyertaan harus lebih dari 50 pasangan.

Bagaimana ingin memenangi Contest ini
- Apabila gambar anda telah diupload,( DI FOLDER CONTEST "LIKE RKM"bgtau kawan-kawan anda.
- KLIK " SHARE " di gambar anda dan " SHARE " di wall anda.
- PM semua kawan-kawan anda bersama link gambar anda mohon minta mereka vote
- Pastikan semua kawan-kawan anda " LIKE " fanpages " RUMAH KEBAYA MALAYSIA "

* Semoga my adik aka adik ipar menang dlm contest ini. Heeeeeeeeeee. InsyaALLAH.
* Ramai2 la 'like' gamba mereka bdua yerp! ;P


Raya Haji = Eid-ul-Adha

Nik Nurehan | Wednesday, November 09, 2011 | 0 Komen

10 Zulhijjah 1432M dan bersamaan juga 6 November 2011 seluruh umat islam di dunia akan menyambut perayaan yang penuh erti dan sejarah. Di kesempatan ini aku mengucapkan Salam Aidiladha untuk seluruh saudara islam di Malaysia dan dipelusuk dunia. Bagi saudara2 islam yang menunaikan haji insya Allah kalian akan memperolehi haji yang mabrur.


* Raya dh lepas manyak hari dh, br nk wish? heeeee... Maklum la x online kan. Busy! Busy!!

ProduK PenjagaaN KuliT MukA YanG KoranG GunA

Nik Nurehan | Saturday, November 05, 2011 | 2 Komen
:: Dah berape lama korang menggunakan produk penjagaan kulit berkenaan?
:: Kesesuaian produk dengan kulit korang? Hasilnya? Satisfaction ?
:: Tentang bagaimana menggunakan produk berkenaan?
:: Budget korang utk pembelian produk penjagaan kulit muka?

19 weeks pregnant

Nik Nurehan | Friday, November 04, 2011 | 5 Komen
Seterusnya kita mengikuti perkembangan minggu ke-19. Bayi akan mula mengeluarkan bahan berwarna putih yang tebal dan berkrim untuk menyelaputi keseluruh tubuhnya. Ia dikenali sebagai verniks dan berfungsi untuk melindungi kulitnya daripada cecair amniotik yang mengelilinginya. Jadi apabila bayi kita lahir kelak bayi kita tidak akan kelihatan seperti tidak mandi selama sembilan bulan. Sesetengah ibu akan berlaku kesan stretchmarks atau tanda calar pada bahagian perut. Hampir 90% wanita akan mengalaminya.
http://mengandung.com

Anda sudah berada di pertengahan jalan! Bahagian atas uterus anda sudah mencecah pusat anda dan uterus akan membesar lebih kurang satu sentimeter per minggu. Ukuran fetus sekitar 6 inci / 15 sentimeter panjang dari mercu kepala ke punggung dan berat sekitar 9 auns / 240 gram.

Dia sudah mula menelan cecair amnion dan ginjalnya terus mengeluarkan kencing. Rambut atas kepala sudah mula tumbuh.

Perkembangan deria memuncak pada minggu ini. Sel-sel saraf yang bekerja untuk setiap deria - rasa, bau, dengar, lihat dan sentuh - sedang berkembang di ruang-ruang khusus di dalam otak. Penghasilan sel-sel saraf menjadi lebih perlahan apabila sel-sel saraf yang sedia ada menjadi besar dan membuat hubungan-hubungan yang lebih kompleks. Jika kandungan anda itu perempuan, dia sudahpun memiliki sekitar enam juta telur dalam ovari. Menjelang kelahiran, dia akan memiliki satu juta.

Anda akan merasakan tendangan dan pergerakan tunggang terbalik bayi anda yang kian membesar. Ada masa-masanya, dia terlalu banyak bergerak sehinggakan anda tidak dapat tidur. Sepuluh minggu ke hadapan ini merupakan masa paling sibuk dan aktif bagi bayi anda, tetapi ini akan berkurangan apabila rahim menjadi terlalu sempit. Tidak lama lagi, pasangan dua akan menjadi tiga dan banyak perubahan akan berlaku, jadi lihatlah bahagian seks dan perhubungan kami.

Duit Berguguran Macam Daun Kering..

Nik Nurehan | Friday, November 04, 2011 | 0 Komen
Assalamualaikum,. *haih*. Ee tak senonoh mulakan entry dengan mengeluh.
"Duit bukan segala-galanya,. tapi segala-galanya memerlukan duit"

Memang duit mengalir macam air la. Tapi nak buat macam mana lagi masa kehadapan lagi banyak duit kena pakai. Heeeeee..sejak akhir2 neh laju jerk duet kuar ok. Entah apa yg dibelinya. hehe. Eh beli2 pun apa yg perlu. Pk beberapa kali dulu oke. Rasanya dh pandai/bijak bebelanja dr zaman muda2 dulu. Cuma skg neh tpaksa/bkorban utk membeli koleksi2 baru utk sharian. Maklum shj lah bdn mula mgembang gini. Semua baju2 yg tsdia ada/blambak2 sudah tidak boleh dpakai lg. Heeeee Slamat Tinggal baju yg cute2 yerp. Harus tsimpan dan diasingkan utk smenta waktu.

* Incik suami, Jom b'belanja ini petang? Maukan blouse,kasot,handbag baru lol. kekekeke ;P
Lusa nk raya neh. heeeeeeeeee..
* Bkorban dari segi duet! ;P

McValue Lunch Everyday From 12PM till 3PM.!

Nik Nurehan | Thursday, November 03, 2011 | 0 Komen
Enjoy McValue lunch from as low as RM5.95

Available everyday from 12.00PM till 3.00PM
McValue lunch comes with french fries and carbonated soft drink.

* Alhamdullilah kenyang walaupun Ann juz mkn half shj. heeeee... Half lg simpan utk incik suami takpun mkn je ptg2 nanti ;P
* Sayang!!! ada mc'flurry oreo tau. tp i beli 1 jerk. heeee. Share oke kalau tidak i mkn sorang ;P eh sorang apa nyer, share dgn baby neh. U jgn wt2 lupa yerp. haha.

Persiapan Raya - Masih sifar

Nik Nurehan | Thursday, November 03, 2011 | 4 Komen
Raya smakin dekat. iya iya hari neh dh khamis oke. esk lusa. haaa tulat dah ari ahad iaitu ari raya aidiladha. heeee.. Mesti ada yang dah sibuk-sibuk baking kuih raya kan. Persiapan raya still zero. Mmg x de buat apa2 psiapan pun. Heeee.. Smakin hari smakin malas. Pakai je apa yg ada dlm almari tu. Stakat pakai skali stahun je kan tp tidak tmasuk kduri kndara. Ala berapa kali sgt la org menjemput ke majlis pun. keke.

Korang amacam? Sibuk kaaa........

* Bagi kluarga yg besar smestinya meriah kan...... Walaupun tahun ni merupakan raya haji yg ptama sbg isteri dan btambah kluarga iaitu keluarga metua tapi ada skit kekurangan jgk la cuz MIL/FIL sdg mengerjakan haji di sana.

* Pakai je baju yg mana ada. Alamakkk nampak gaya kena paka baju beberapa thn yg lepas la. zaman memuda. oitt! bkn disbbkan zaman muda tu bsaiz comel tapi bsaiz besar okey. hahaha.

* Dalam hati nak aja baju baru tp.. sobsobb.. Hey!! ada dh sehelai baju baru yg belum dipakai kan? jgn wt2 lupa yer puan Ann. ye lah ye lah :( sbenarnya x brapa nk bkenan la pulak yg itu. Entah muat ke tidak lg. Skg neh cepat membesar. kikiki.


Apabila janji dimungkiri.Janji itu mudah, menunaikan itu susah!

Nik Nurehan | Thursday, November 03, 2011 | 2 Komen

“Dan penuhilah janji, sesungguhnya janji itu pasti dituntut pertanggungjawabannya“ ( Al Isra 34 ).

Berjanji itu mudah. Menunaikannya itu susah. Kerana berjanji itu hanya menggunakan mulut. Tetapi menunaikannya itu menggunakan pergerakan anggota badan.

Ramai di kalangan kita suka berjanji tetapi sering terlupa untuk menunaikan janji. Sedangkan Allah telah berkali-kali memperingatkan kepada hamba-hambaNya tentang kepentingan menunaikan janji. Ayat di atas dan dikukuhkan dengan ayat-ayat al-quran yang lain membuktikan janji itu bukan harus ditunaikan, tetapi wajib ditunaikan. Lebih-lebih lagi janji itu bersangkut paut dengan Allah pencipta alam.
Allah SWT berfirman, “Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah itu sesudah meneguhkannya“ (An-Nahal : 91)
Rasulullah s.a.w di dalam hadis baginda telah mempercirikan golongan munafiq dengan tiga ciri utama. Dan antara ciri itu ialah memungkiri janji apabila telah berjanji.

“Tanda-tanda munafiq ada tiga. Apabila berbicara, dia dusta. Apabila berjanji, dia mungkiri. Apabila dipercayai, dia khianat “ (HR.Muslim).

Semua dalil dari al-quran dan hadis di atas sudah jelas membuktikan kepada kita bahawa memungkiri janji itu suatu perkara yang dipandang serius dalam islam. Malah sifat ini sering disifatkan dengan sifat orang munafiq. Siapa itu munafiq? Munafiq adalah golongan yang mengaku dirinya islam tetapi pada hatinya tersimpan kebencian pada islam malah menolak kebenarannya. Adakah kita mahu tergolong dalam golongan ini? Sudah pasti tidak. Malah kita pasti membencinya. Dan ingatlah golongan munafiq ini di akhirat kelak pasti dicampakkan ke dasar terdalam di dalam neraka.

Di dalam hadis riwayat anas bin malik, dan apabila Rasulullah s.a.w bertanya pada jibril tentang pemilik pintu-pintu neraka, maka jawab jibril: “pintu yang paling bawah ialah untuk golongan munafiq”

Dan lebih teruk lagi, mereka yang sengaja dan suka memungkiri janji ini juga disifatkan di dalam al-quran seperti golongan kafir. Di mana mereka ini menjadikan kata-kata janji itu sebagai barang mainan dan gurauan tanpa sedikit pun rasa bersalah apabila memungkiri janji itu.

Allah SWT berfirman, “Sesungguhnya makhluk yang paling buruk di sisi Allah ialah orang-orang yang kafir, kerana mereka itu tidak beriman. Iaitu orang-orang yang kamu telah mengambil perjanjian dari mereka, sesudah itu mereka mengkhianati janjinya pada setiap kalinya, dan mereka tidak takut akan akibat-akibatnya“ (An Anfal 55 – 56).

Ingatlah wahai saudara-saudaraku. Janji itu tidak salah, tetapi memungkirinya itu yang salah. Menjadikan janji sebagai mainan kata-kata sudah cukup menggambarkan dirinya seorang yang tidak boleh dipercayai. Bukan sahaja hilang kepercayaan dari Allah, malah boleh mengundang ketidakpercayaan masyarakat terhadapnya. Kerana memungkiri janji itu bukan sahaja dibenci oleh islam, tetapi juga dibenci oleh masyarakat. Kerana itulah fitrah manusia. Yang memungkiri janji pasti dibenci dan sebaliknya mengundang rasa senang hati.

Menunaikan janji berkait rapat dengan sifat amanah. Rasulullah s.a.w memiliki sifat amanah malah wajib atas baginda bersifat amanah. Malah sifat ini telah diamalkan baginda sebelum dilantik menjadi rasul bagi umat. Sehingga baginda digelar oleh masyarakat quraish ketika itu dengan gelaran‘al-amin’ iaitu seorang yang menjaga amanah.

Ini adalah antara bukti jelas bahawa menunaikan janji adalah sifat yang disenangi dan disanjungi oleh masyarakat. Mempunyai sifat disebaliknya pula hanya menambahkan kebencian dan hilang percaya dari masyarakat. Ingatlah, berjanji itu mudah. Menunaikannya itu susah. Jadi berhati-hatilah dalam berjanji. Kerana janji itu menuntut pada usaha menunaikannya.

‘janjiku untuk setia, akanku terus setia sampai bila-bila’

Wallahua’lam.

Chocolate DOVE®

Nik Nurehan | Wednesday, November 02, 2011 | 2 Komen
Skg neh teramat sukakan chocolate dari produk DOVE. Heeee.. Shedap sgt! Kalau ke tesco, confirm ke bahagian choc utk mgambil choc dove ini. So yummmy!! jgn tanya incik suami lorr krn dia smemangnya sukakanya jgk. Sehati sjiwa kan, pasti apa yg saya suka, dia akan suka jgk. heeeeee please lolll.............x smestinya jgk loll. Ader jerk blainan pdapat oke. keke.

Coklat menggembirakan, bukannya menggemukkan. Cisss!! suka tul Ann kasi alasan kan. hehehe. Kalau tidak, x de peluang loll nk mkn. kalau asyik kata gemuk gemuk. huwaaa. Sgt sensitip! Biar je lah org nk kata saya gemuk. Pasneh kita diet kasi chantek smula. aceccece chantek????? muahaha. sila gelak sopan oke!


Diam Kamu!!

Nik Nurehan | Wednesday, November 02, 2011 | 2 Komen
Bismillahir Rahmanir Rahim…

Kadang2 ada ketikanya...lebih baik kita diam daripada berkata² kerana dikhuatiri aper yg terkeluar dari mulut ni akan menghiris perasaan org lain.

Hari ni, Ann manyak diamkan diri. Dari segi berbicara di facebook, bbm, call, sms. Semua Ann slowkan. Bayangkan aja line phone dipotong. heeee.. owh tidak blh gila oke. x de guna plak ada phone yg memahal neh kalau x dapat digunakan. mahal la sgt. cesss eksyen!! ye lah for me agak mahal la. bkn nya jutawan kan. Biarkan aja org call.sms. kan dah leh save budget di situ. haha. eh susah2. kalau emergency camne? Alahai mcm ler Ann neh manyak calling2 org. Skg neh mmg x call sesiapa pun. heee tipu!!!!!! Kurang sgt membuat panggilan kcuali panggilan utk suami tcinta.

Lgpun mmg x de rasa nk main2 phone pun. Agaknya Ann kena beli housing BB yang baru kut. Udah puas nengok bling2 yang manyak tcabut walaupun ianya berkaler pink. Heee.. Alasan.!!!

Hurm. x cakap lelebih x boleh jgk. itu sbb lah Ann kata diam itu lebih baik. x leh nk bcerita panjang mgenai tett!!! yang boleh Ann sampaikan disini, ada sesuatu yg membuatkan Ann rasa x besh/x puas hati. Huhu. Daaaa...

Eh tetiba daaa.. kekeke.. bye bye!

I luv evrything about ..... © . Designed by MaisarahSidi.com