2/1/12 - 3/1/12 - I luv evrything about ..... I luv evrything about .....: 2/1/12 - 3/1/12
Ombak Rindu (TAUBAT VERSION) COVER - Sufie

Ombak Rindu (TAUBAT VERSION) COVER - Sufie

Tuhan tolong lembutkan hati hamba
Untuk mencintaiMu seadanya
Kernaku tak sanggup
Kernaku tak mampu
Menghadapi sisa nerakaMu

Tuhan aku tahu banyak dosaku
Hanya ingatkanMu kala dukaku
Namun hanya kamu yang mampu membuka
Pintu hatiku untuk cintaMu

Allah... ampunkanlah hambaMu
Yang selalu dustakan janjiku
Agar kelak ku takkan disiksa
Kerna dosa-dosa masa lalu

Allah jatuh air mataku
Dan terus mengalir mengiring doaku
Allah yang mengampuni segala
Dosa-dosa hamba yang meminta

Hanya mampu berdoa
Moga magfirah tiba nanti.

TIPS KEHAMILAN TRIMESTER KETIGA

TIPS KEHAMILAN TRIMESTER KETIGA


* Jangan terlalu banyak makan makanan berkadar garam tinggi kerana dapat menyebabkan kejang-jekang di kaki akibat penumpukan garam yang menyumbat aliran darah di daerah kaki.
* Jika tidur, sebaiknya ambilah posisi mengiring, terutama mengiring ke sebelah kiri. Hal ini membantu dalam melancarkan peredaran darah ibu hamil
* Lakukan senaman seperti berjoging atau berenang untuk menghindari kram-kram.
* Hindari ibu hamil mengalami perubahan suhu tubuh yang terlalu drastis. Pada masa ini pembuluh darah ibu hamil berada pada titik kepekaan yang berlebihan sehingga menjadi sensitif. Kondisi ini dapat membuat ibu hamil menjadi cepat lelah.
* Jika terasa ingin selalu buang air kecil, jangan pernah menahannya, kerana hal ini dapat menyebabkan infeksi pada saluran pundi kencing.
* Ibu hamil lebih baik melakukan aromaterapi atau relaksasi agar jiwa dan perasaan ibu hamil tenang menghadapi persalinan
* Perbanyaklah istirahat untuk menyimpan energi menjelang persalinan.
* Lakukanlah urutan-urutan ringan dan lembut di seputar kaki. Urut menggunakan ibu jari setiap malam.

Tips Menjelang Persalinan

* Mulailah melakukan persiapan mental dan fisik guna menghadapi proses persalinan. Persiapan ini sangat penting, terutama bagi calon ibu yang akan melahirkan untuk pertama kalinya dan ingin melahirkan secara normal. Dengan pesiapan mental, calon ibu dipastikan agar melewati persalinan dengan rileks dan penuh pemahaman akan apa dan mengapa hal tersebut harus terjadi.
* Bersiaplah mengalami kontraksi pada hari-hari menjelang persalinan.
* jangan panik bila ibu hamil mengalami kontraksi yang berlangsung beberapa minit lalu mereda atau menghilang. Namun jika kontraksi ini disertai dengan keluarnya cairan, baik cairan bening maupun darah, segeralah menghubungi doktor atau bidan atau segera pergi ke hospital.
* Jangan panik jika tiba-tiba air ketuban pecah saat ibu hamil sedang berdiri, kerana jalan lahir akan otomatik tertutup oleh berat badan bayi. Segeralah hubungi doktor atau bidan atau pergi ke hospital.
Hargailah & Berbaktilah. Jangan leka walau seketika.....

Hargailah & Berbaktilah. Jangan leka walau seketika.....

Hari ni genap 49 hari pemergian ayahanda tercinta.
Ayah adalah yg tbaek di dunia.
Dan Ann yakin ayah anda jgk yg tbaek di dunia kan..
Moga ayah terus diberi ketenangan di alam barzakh sana.

AL - FATIHAH utk arwah ayah, Nik Hassani bin Nik Mohamad
‎10 INFO TENTANG BAYI YANG ANDA TIDAK TAHU

‎10 INFO TENTANG BAYI YANG ANDA TIDAK TAHU

1. Sekitar usia 3 bulan, bayi mula menelan air ketuban dan mengeluarkannya kembali sebagai air kencing. Ini untuk melatih sistem pencernaan dan perkumuhannya.

2. Bayi boleh menangis sejak di dalam perut lagi. Sekitar usianya 3 bulan, peti suara sudah mula terbentuk dan bayi sudah mula menangis tetapi dalam diam.

3. Seawal usia 4 bulan, bayi mula meneroka ruang di sekelilingnya. Dia mula bermain dgn tali pusatnya, menghisap ibu jarinya sendiri, berenang-renang, menendang sekelilingnya dan berpusing-pusing di dalam kantungnya. Tetapi lazimnya ibu yang baru pertama kali hamil tidak akan menyedari pergerakan bayi sehigga usianya 5 bulan.

4. Ketika usianya memasuki 4 bulan, bayi akan mula tersedu untuk melatih sistem pernafasan. Bila bayi tersedu, ibu dapat merasakan getaran halus atau denyut halus di perut.

5. Pada usia 5 bulan, bayi mula memberi reaksi kepada bunyi di luar perut ibunya dan akan menutup telinga dengan tangannya sendiri apabila mendengar bunyi kuat.

6. Sekitar usia 6 bulan, memori bayi mula terbentuk dan bayi dapat mengingati dan mengenali suara ibu bapanya dan mula meneroka anggota tubuh badannya.

7. Seperti kita, bayi di dalam perut juga bermimpi seawal usianya 7 bulan. Aktiviti bermimpi ini akan melatih perkembangan otak bayi.

8. Apabila otaknya sudah terbentuk, bayi akan dapat merasai kesakitan sejak di dalam rahim lagi. Apabila ibu tertekan atau stress, emosinya juga terganggu dan menyekat perkembangan mentalnya.

9. Sebaik sahaja deria rasanya terbentuk, bayi juga dapat merasa makanan yang dimakan oleh ibunya dan boleh mengerutkan dahinya dan memuncungkan mulutnya sebagi reaksi kepada rasa pelik makanan yang dimakan oleh ibu.

10. Sebaik sahaja lahir, pertama kali bayi membuka mata, anak matanya akan membesar untuk menampakkan kecomelannya untuk memikat hati orang di sekeliling terutama ibu bapanya. Sebab itulah bayi nampak comel ♥

Searching for my baby names!

Searching for my baby names!

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

It's always a joy when Allah blesses you with a child. Children bring great happiness, but also trials and responsibilities. One of the very first duties you have toward your new child, besides physical care and love, is to give your child a meaningful Muslim name.

It is reported that the Prophet (peace be upon him) said: "On the Day of Resurrection, you will be called by your names and by your fathers' names, so give yourselves good names." (Hadith Abu Dawud)

* Masih tcari cari lg. Agaknya shingga lah baby dilahirkan. Mommy Ann baru leh kasi kata putus. heeeeee...

Eastern Region News - Water Disruption In Kota Bahru

Eastern Region News - Water Disruption In Kota Bahru

February 23, 2012 15:01 PM
Water Disruption In Kota Baharu

KOTA BAHARU, Feb 23(Bernama) -- Water supply in Kota Baharu and the surrounding areas will be disrupted from 11pm this Saturday to 6am the following day.

Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) customer affairs executive, Hazwan Hassan, said this was due to electrical maintenance work to be carried out near the Kampung Puteh treatment plant which would affect the plant's operations.

He said the water supply disruption would affect residents in Kota Baharu town, covering Jalan Tok Hakim, Jalan Sultan Ibrahim, Jalan Telipot, Jalan Kebun Sultan, Jalan Merbau, Jalan Kelocor, Wakaf Mek Zainab, Taman Tengku Ahmad Panglima and Jalan Pantai Cahaya Bulan.

He advised the residents to store enough water for their use during the period.

The water supply will be restored in stages within three days after completion of the maintenance work, he said in a statement here today.

-- BERNAMA
Week 35: It's getting cramped in here!

Week 35: It's getting cramped in here!

Anda mungkin dapat melihat siku, kaki atau kepalanya menonjol dari perut anda apabila dia mengeliat dan bergeliang-geliut. Tidak lama lagi, apabila dinding uterus dan abdomen anda meregang sampai menjadi nipis dan membenarkan lebih banyak cahaya masuk, bayi anda akan mula mengaturkan aktiviti-aktiviti hariannya secara berkitaran.

Minggu ini si manja kecil sudah menunjukkan kuku-kuku jari dan mempunyai sepasang buah pinggang yang terbentuk sempurna. Heparnya sudah boleh memproses beberapa keluaran buangan.
Cecair amnion semakin mengurang dan bayi lebih memenuhi ruang dalam uterus, yang telahpun berkembang seribu ganda saiz asalnya. Pusat anda pun sudah menjadi besar dan terbonjol keluar. Anda mungkin terasa agak sesak nafas sebab bahagian atas uterus anda telah naik dan mencecah tulang rusuk anda. Cuba ambil posisi merangkak atas tangan dan lutut jika mahu menarik nafas dalam. Walaupun tekanan ke atas pundi kencing anda menyebabkan anda kerap ke bilik air, jangan kurangkan minum air - bayi anda memerlukan banyak cecair. Tapi adalah baik jika anda mengurangkan minuman berjenis diuretik seperti teh dan kopi, sebab ia akan membuat anda kencing dengan lebih kerap.


* Mmg pun, kejap2 masuk toilet. Mcm kencing x lawas. hehe.. Badan asyik bepeluh/panas. Kaki mula bengkak, jalan manyak mula sakit betis ;P huhu...

Swollen hands and feet (oedema)

Swollen hands and feet (oedema)

Tgh mgalami bengkak kaki sebelah kanan oke!!! hurm....

* Masalah bengkak kaki sewaktu hamil sebenarnya adalah antara masalah biasa yang dihadapi oleh mereka yang sedang mengandung. Kaki biasanya akan lebih membengkak apabila kandungan telah memasuki trimester ketiga fasa kehamilan. He..he

Mengapa buku lali dan jari kaki saya bengkak?
Apa yang anda alami dikenali sebagai penyakit oedema. Ia adalah akibat cecair berlebihan yang terkumpul semasa kehamilan anda. Rahim anda yang sedang membesar juga memberi tekanan pada vena anda. Kadangkala wanita hamil juga menyimpan air berlebihan, yang menjadikan keadaan bengkak lebih teruk.

Malangnya, ianya adalah mudah untuk mengalami penyakit oedema. Ianya juga agak biasa. Namun begitu, jika anda mengalami bengkak yang teruk pada tangan dan muka anda, panggil doktor anda: Ianya mungkin tanda pra-eklampsia, sejenis penyakit yang serius.

Bolehkah saya mengurangkan kesan bengkak?
Untuk mengawal penyakit oedema:
  • Naikkan kaki anda bila boleh. Di tempat kerja, ia dapat membantu jika anda menyimpan sebuah bangku atau setimbun buku di bawah meja anda. Di rumah, cuba baring pada sebelah kiri anda bila berpeluang.
  • Pakaikan seluar stoking sokongan (support tights) sebelum anda bangun dari katil pada waktu pagi.
  • Minumlah air yang banyak. Yang peliknya, apabila anda kekalkan hidratan ianya dapat membantu badan anda kurangkan penyimpanan air berlebihan
  • Bersenam selalu, terutamanya berjalan, berenang, atau dengan menunggang basikal bersenam.
  • Makan makanan berkhasiat, dan jauhi sodium serta makanan yang bergaram seperti buah zaitun, ikan bilis dan kacang bergaram.
Serta jangan bimbang. Walaupun rupa buku lali yang bengkak akan menambahkan lagi rasa cemerkap anda, penyakit oedema adalah sesuatu keadaan sementara yang akan hilang sejurus selepas anda bersalin.
Week 34: Mama, I'm movin' downtown!

Week 34: Mama, I'm movin' downtown!


Dia semakin gempal dan bulat - dia akan memerlukan lapisan-lapisan lemaknya untuk mengaturtepatkan suhu badannya.

Jika sebelum ini anda belum lagi mula bercakap dengan bayi anda, ini adalah masa yang baik untuk memulakannya - pada 35 minggu kehamilan, pendengaran bayi sudah terbentuk dengan sempurna. Jangan pula terasa malu jika anda sudahpun berbual menggunakan cakap pelat bayi. Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa bayi baru lahir memberi lebih perhatian kepada nada suara yang tinggi.

Jika anda merasa bimbang tentang kemungkinan berlakunya pelahiran pramatang, anda akan bersenang hati untuk mengetahui bahawa 99 peratus daripada bayi yang lahir pada 35 minggu kehamilan boleh hidup di luar rahim - dan majoriti tiada menghadapi masalah yang serius. Walaupun sistem saraf pusat bayi anda masih belum matang sepenuhnya, paru-parunya sudah hampir matang sepenuhnya sekarang.

Ramai wanita mula merasakan sensasi semut-semutan dan kebas di daerah pelvis atau rasa sakit apabila mereka berjalan. Ini mungkin disebabkan sendi-sendi pelvis meregang, sebagai persediaan untuk kelahiran.

Fikir, Renung & Selamat Beramal.. baca + share...senang jer nak buat amal jariah ni :)

Fikir, Renung & Selamat Beramal.. baca + share...senang jer nak buat amal jariah ni :)

► Ketika di AWAL & AKHIR usia kita.

1- Ketika kamu dilahirkan, kamu diazan tanpa Solat,
Ketika kamu meninggal, kamu disolatkan tanpa azan.

2- Ketika kamu dilahirkan kamu tidak mengetahui siapa yang mengeluarkan kamu,
Ketika kamu mati kamu tidak tahu siapa yang akan mengusung kamu.

3- Ketika kamu dilahirkan, kamu dibersih dan dimandikan,
Ketika kamu mati, kamu dimandikan dan dibersihkan serta disolatkan.

4- Ketika kamu dilahirkan, kedua ibu bapa dan keluarga kamu bergembira,
Ketika kamu mati, kedua ibu bapa dan keluarga kamu menangis ke atas kamu.

5- Adam dan keturunannya dijadikann daripada tanah,
Maha Suci Allah yang menjadikan kamu telah memasukkan kamu kedalam setelah mati

6-Ketika dalam perut ibu, kamu berada dalam kegelapan dan kesempitan,
Ketika kamu mati , kamu juga berada dalam kegelapan dan kesempitan.

7-Ketika kamu dilahirkan, kamu dibaluti kain supaya melindungi tubuhmu,
Ketika kamu mati, kamu juga dibaluti dengan kain untuk melindungi tubuhmu.

8-Ketika kamu dilahirkan dan setelah dewasa, kamu diperhati dan melakukan kemahiran,
Ketika kamu mati, Kamu tidak akan ditanya melainkan amalan soleh… Apakah bekalan kamu yang telah kamu sediakan…..?






"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali
(1) orang-orang yang beriman,
(2) dan yang beramal soleh
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran
(4) dan yang berpesan2 pada kesabaran".
~Surah Al-'Asr.
‎♥ 10 FAKTA MENARIK TENTANG KELAHIRAN ♥

‎♥ 10 FAKTA MENARIK TENTANG KELAHIRAN ♥

‎10 FAKTA MENARIK TENTANG KELAHIRAN
===========================

1. Hanya 5% bayi yang lahir pada tarikh EDD (Estimated Due Date) mereka. Kebanyakannya lahir antara minggu ke 37 dan 42 kehamilan.

2. Sehingga bersalin, rahim ibu akan mengembang 500 kali ganda dari saiz normal untuk menampung kandungannya.

3. Purata darah yang hilang melalui proses kelahiran normal adalah 500ml.

4. 80% wanita mengalami sindrom “Baby Blues” semasa 2 minggu terawal selepas bersalin disebabkan oleh perubahan hormon badan.

5. Hanya 1 daripada 10 wanita mengalami pecah air ketuban sebelum proses bersalin bermula. Kebanyakan wanita hanya akan mengalaminya apabila mereka telah bersedia untuk meneran keluar bayi.

6. Badan manusia hanya mampu menanggung kesakitan sehingga 45 Del. Tetapi semasa bersalin ibu akan mengalami sehingga 57 Del yang bersamaan dengan 20 tulang dipatahkan serentak.

7. Apabila seorang ibu mula sakit hendak bersalin, tercatatlah pahala jihad baginya.

8. Apabila seorang ibu melahirkan anak, terhapuslah dosa-dosa lepas bagi wanita itu.

9. Ibu bersalin akan dapat pahala 70 tahun solat dan puasa.

10. Setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah hadiahkannya pahala menunaikan haji.

WAJARKAH SI SUAMI TEMAN ISTERI BERSALIN

WAJARKAH SI SUAMI TEMAN ISTERI BERSALIN

Zaman sekarang ni,sudah banyak hospital yang membenarkan suami menemani isteri bersalin. Tapi, sejauh mana kewajaran situasi ini?

Apa kebaikan-kebaikan yang boleh diperolehi?

1. Meredakan debaran di hati isteri
Saat-saat ingin melahirkan anak mestilah saat yang mendebarkan, bukan isteri sahaja yang berdebar, malah suami juga. Kehadiran suami di sisi isteri dapat meredakan debaran yang dirasai isteri. Jadi, sama-sama dapat meredakan debaran antara satu sama lain.

2. Meredakan kesakitan isteri
Kehadiran suami di sisi juga dapat meredakan kesakitan yang ditanggung oleh isteri walaupun hanya sekadar mengusap belakang isteri ketika kontraksi atau sekadar memberi kata-kata perangsang.

3. Menimbulkan keinsafan di hati suami
Secara tak langsung, boleh timbul keinsafan kepada suami apabila melihat kesakitan yang ditanggung oleh isteri dalam usaha memberikan zuriat yang diinginkan.

4. Lebih menyayangi dan menghargai isteri
Apabila melihat betapa susahnya isteri melahirkan anak, bertarung nyawa dan menanggung segala kesakitan, boleh memberi keinsafan kepada suami untuk lebih menyayangi dan menghargai isteri. Hargailah isteri anda, wahai sang suami.

5. Lebih menghargai keluarga
Melihat proses bersalin, boleh membuatkan kita lebih menghargai keluarga, bukan setakat kepada isteri dan anak-anak, malah juga kepada ibu yang melahirkan kita. Seperti mana kesakitan yang ditanggung oleh isteri, begitu jugalah kesakitan yang ditanggung oleh ibu saat melahirkan kita.

Bagaimana suami boleh membantu, jika takut melihat darah?
Suami yang takut melihat darah, masih boleh menemani isteri pada peringkat awal (tahap pertama proses kelahiran). Pada tahap ini, isteri akan mengalami kontraksi yang lebih kerap. Suami boleh membantu dengan cara:
- Memegang tangan isteri untuk menenteramkannya
- Mengurut bahagian belakang isteri untuk mengurangkan kesakitan
- Mengelap muka isteri apabila berpeluh
- Membasahkan bibir dengan air atau ketulan ais serta beri air kepada isteri
Jadi, kaum Adam sekalian, yang telah bergelar suami, adakah anda menemani isteri anda ketika bersalin? Apa perasaaan anda?

Untuk isteri tersayang.....

Untuk isteri tersayang.....

Untuk isteri tersayang ............

1) “Sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya adalah lebih baik dari berpuasa setahun”.
2) “Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya lebih baik dari isteri itu mengerjakan haji dan umrah”
3) “Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya lebih baik baginya daripada mengorbankan 1,000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin”.
4) “Apabila isteri hamil ia dicatitkan sebagai seorang syahid dan khidmat kepada suaminya sebagai jihad”.
5) “Pemeliharaan yang baik terhadap anak-anak adalah menjadi benteng neraka, pandangan yang baik dan harmonis terhadap suami adalah menjadi tasbih (zikir)”.
6) “Tidak akan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya”.
7) “Apabila meninggal dunia seorang dan suaminya redha, nescaya ia dimasukkan ke dalam syurga”. (Hadis Riwayat Tarmizi)
8) “Seseorang wanita apabila ia mengerjakan sembahyang yng difardhukan ke atasnya, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dirinya dan taat kepada suaminya maka berhaklah ia masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia suka”.
Dan ingatlah wahai wanita, semua itu terangkum di dalam suatu perkataan iaitu "TAAT"...

‎'' I ♥ MY BABY ''

‎'' I ♥ MY BABY ''

Happy 8 Months!!

Happy 8 Months!!

Dearest Hubby,

Happy 8 month wedding anniversary!! I seem to always forget our wedding anniversary, which is currently documented in months. Marriage life is ever so blissful, and I am so super duper happy that we officially 'suami isteri'.

Honestly, marriage life is very similar to engaged life, which is also very similar to dating life. I am so in love, and I still can't wipe this silly smile off of my face.

Thank you for always being you. Thank you for being my best friend, my soul mate, and my husband. I love you.

Love Always,
Wifey

12 June 2011 - 12 February 2012
Week 33 ;

Week 33 ;

Bayi anda sepatutnya sedang bersiap sedia untuk dilahirkan dengan menunggangbalikkan badannya - kepala harus sudah menjunam ke bawah.

Doktor anda akan memberi perhatian yang rapi kepada posisi bayi dalam minggu-minggu yang akan datang ini – sebab sesetengah bayi kadangkala suka memusing balik semula.

Tengkorak bayi masih mudah dilentur dan belum lagi bertaut, untuk membolehkannya keluar dari kanal lahir yang agak sempit. Tetapi tulang di bahagian-bahagian lain dalam tubuhnya bertambah keras. Kulit bayi anda mula hilang kemerahannya dan kurang berkedut.

Jika anda ibu buat pertama kali, kepala bayi anda akan bergerak masuk ke dalam pelvis di minggu ini dan menekan serviks dengan kuat. (Ini sering berlaku kepada setengah daripada ibu-ibu yang melahirkan pertama kali.)

Anda mungkin ternampak bahawa kaki dan pergelangan kaki anda menjadi bengkak menjelang ke petang. Retensi air, juga dikenali sebagai edema, adalah lebih teruk semasa cuaca panas dan di sebelah petang. Hairannya, banyak meminum air membantu mengurangkan retensi air. Badan anda - terutama sekali buah pinggang anda - dan bayi anda juga memerlukan banyak cecair, jadi minumlah air dengan banyak

~length
17.2 in | 44 cm
~weight
4.2 lbs | 1.9 kg

For all the weight and bulk you’re lugging around these days, you’d think your little champ would weigh more than a mere 4 pounds!

But once you add in the placenta, amniotic fluid, and extra blood, you've got at least 10 pounds of baby and their life-support gear smooshed up against yourorgans!

In terms of appearance, your sweet lil' looker is getting cuter and pudgier every day as they pile on that adorable baby fat.

And as you know all too well, your womb kick-boxer is getting stronger with every passing day. Heck, it’s even possible to observe a well-placed belly-wobbling kick just by watching your belly!

Here's a fun game for when your kick-boxer is especially active: place a small object (baby blocks or a remote control) on your belly and see how far your star-kicker can lob that thing across the room!

Despite their obviously increasing strength, your bigger-by-the-day baby will actually start dropping their rate of movement in the last few weeks, no thanks to their restricted womb space.

If movement ceases for over an hour, drink some cold juice, lay on your side and wait for some added movement.

If nothing's happening at that point, go ahead and call your medical caregiver.

Amalkan doa ini setiap hari 100x

Amalkan doa ini setiap hari 100x

Kita sering ditimpa masalah sehingga kita buntu mencari jalan penyelesaian. Itulah sebenarnya ujian yang Allah telah tentukan untuk kita. Bagi melihat, kepada siapa kita meminta pertolongan.

Ketika Nabi Yunus a.s. terperangkap dalam jasad ikan Nun, tiada siapa lagi yang baginda harapkan selain Allah.

Amalkan doa ini setiap hari 100 kali. Insya-Allah, Allah akan keluarkan kita daripada semua masalah seperti mana Allah keluarkan Nabi Yunus a.s dari perut ikan.

HUKUM AZAN DAN IQAMAT ANAK YANG BARU LAHIR

HUKUM AZAN DAN IQAMAT ANAK YANG BARU LAHIR

Adalah disunatkan azan pada telinga kanan dan iqamah pada telinga kiri bagi bayi yang baru dilahirkan secara sederhana laungannya. Digalakkan mengadap ke arah kiblat semasa azan dan iqamah itu serta melafazkan dengan cara yang sempurna.

Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. melakukan azan pada telinga Hussin setelah dilahirkan.
(Riwayat at-Tarmizi).

Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit).
(Riwayat al-Baihaqi).

Antara hikmah daripada azan dan iqamah ini adalah supaya perkara pertama yang didengari oleh bayi tersebut ialah kebesaran Allah Taala serta kalimah tauhid dan syahadah dll.
Doakan&Amalkan utk IBU BAPA kita!

Doakan&Amalkan utk IBU BAPA kita!

Dosa kerana DERHAKA kepada IBU DAN BAPA
- Ibu bapa telah banyak berkorban untuk membesarkan kita dan memberi didikan terbaik supaya kita menjadi insan yang berguna di dunia dan akhirat.

- Jika kita menderhaka atau menyakiti hati mereka sedangkan perintahnya bertepatan dengan syariat Islam, samalah seperti kita melanggar perintah Allah, Allah pasti murka pada kita. Awas, doa anak derhaka tidak di angkat oleh para malaikat ke hadrat Illahi. Oleh itu, tidak ada perubahan atau peningkatan pada diri kita kerana doa mereka ditolak. Maka, jadilah kita antara golongan yang rugi di dunia dan akhirat seperti orang yang kufur nikmat, yang tidak mensyukuri kurniaan ini kerana Allah masih beri kita kesempatan untuk bersama-sama dengan ibu dan bapa kita, kita patut bersyukur dan menghargai keduanya kerana bukan semua orang berpeluang bersama ibu dan bapanya dalam jangka waktu yang panjang.

9 petua capai doa mustajab

9 petua capai doa mustajab

BERIKUT antara sembilan petua daripada Rasulullah untuk mencapai doa mustajab:

1. Anas bin Malik meriwayat kan bahawa Rasulullah bersabda: “Doa antara azan dan iqamat tidak akan ditolak.”

2. Sesungguhnya Rasulullah bersabda: “Allah akan turun ke langit dunia setiap
malam iaitu sepertiga malam yang terakhir seraya berfirman: “Sesiapa yang berdoa
kepada-Ku, maka aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan daripada-Ku maka Aku akan mengampuninya.”

3. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: “Tiga orang yang tidak

ditolak doanya iaitu pemimpin yang adil, orang berpuasa ketika dia berbuka dan orang yang dianiaya. Allah mengangkat doa-doa itu ke awan dan pintu-pintu langit dibuka.”

4. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: “Aku dilarang membaca al-
Quran ketika sujud dan rukuk. Waktu yang paling dekat antara hamba dan Tuhan-Nya
adalah ketika sujud, maka perbanyakkanlah doa ketika itu.”

5. Hadis Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: “Jika kamu mendengar ayam
jantan berkokok, pohonlah kurnia daripada Allah kerana sesungguhnya binatang itu
melihat malaikat. “Jika kamu mendengar keldai memekik, pohonlah perlindungan
daripada Allah daripada godaan syaitan kerana binatang tersebut melihat syaitan.”

6. Ubadah bin As-Shamit berkata bahawa Rasulullah bersabda: “Sesiapa yang
bangun pada malam hari dan mengatakan atau berdoa, doanya akan dimakbulkan.
“Apabila beliau berwuduk (dan mengerjakan solat malam), solatnya akan diterima Allah.”

7. Ata bin Abi Rabah berkata: “Telah sampai padaku bahawa Rasulullah bersabda: “Sesiapa yang membaca surah Yasin pada permulaan hari maka segala hajatnya akan dipenuhkan.”

8. Hadis daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda: “Doa seseorang itu akan
dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata: ‘Aku berdoa
tetapi tidak dimakbulkan.’”

9. Hadis daripada Abu Hurairah: Rasulullah memperkatakan mengenai hari Jumaat. Lalu baginda bersabda: “Pada hari Jumaat itu ada suatu saat. Bila mana seorang Muslim dapat menepatinya dalam keadaan sedang berdoa, memohon sesuatu daripada Allah, pasti dia akan dianugerahkan apa yang dipohonnya itu.”


Kita sebagai manusia terlalu banyak keperluan dan permintaan untuk kelansungan hidup kita, hanya Allah S.W.T sahaja satu-satunya tempat untuk kita mengadu, maka pergunakanlah saat ini sebaik-baiknya untuk berdoa, semoga segala hasrat baik kita akan tercapai dan dimakbulkan Allah. Allah suka hamba yang selalu meminta pada-Nya dan bila mana manusia lalai dalam mengingati-Nya, lalu Allah hadirkan sedikit ujian kepada hamba-Nya, itu tandanya Allah masih sayangkan kita dan Dia merindukan rintihan serta permintaan dari kita kepada-Nya..

Sekiranya segala permintaan kita masih juga belum termakbul, cuba muhasabah diri kemungkinan kita masih belum menyempurnakan syarat-syarat kemakbulan doa atau permohonan kita tidak benar-benar yakin terhadap Allah S.W.T..

Antara golongan yang sangat rugi ialah mereka yang berpuasa, dizalimi dan bermusafir tetapi tidak berdoa bersungguh-sungguh untuk mendapat keampunan Allah S.W.T serta kebebasan daripada api neraka..

Rasulullah bersabda berbeza-beza dalam setiap jawapan untuk persoalan di atas kerana ingin mengambarkan kepada kita tentang keperluan, tempat dan suasana ketika itu yang digalakkan jika kita hendak doa kita mencapai tahap doa yang mustajab, insyaAllah doa kita dimakbulkan Allah, amin Allahumma amin..


MASALAH SESAK NAFAS KETIKA HAMIL

MASALAH SESAK NAFAS KETIKA HAMIL

Sesak nafas saat usia kehamilan enam bulan keatas wajar terjadi. Hal tersebut disebabkan kondisi rahim yang semakin membesar dengan berat badan bayi yang terus bertambah besar dan akibatnya menekan dinding dada atau diafragma si ibu hamil. Sehingga rongga paru akan berkurang dan timbul sesak. Memang ada sebagian ibu hamil tidak merasakan hal tersebut.

Berikut adalah tips untuk membantu mengurangi sesak selama kehamilan ibu :

* Disarankan bagi ibu hamil untuk melakukan senaman untuk ibu hamil. Senaman untuk ibu hamil dapat membuat tubuh tetap sehat dan bugar. Tentu saja senaman tersebut harus sesuai dengan usia kehamilan. Senam hamil biasanya dilakukan pada usia 28 sampai 30 minggu masa kehamilan.
* Sebaiknya ibu hamil selalu duduk dengan tegak agar ruang paru-paru tidak tertekan dan mempunyai ruang lebih untuk bernafas.
* Saat tidur usahakan agar kepala dan bahu diganjal pada satu atau dua bantal.
* Jika sesak dirasakan saat berdiri atau berjalan, istirahatlah, bungkukkan badan dan sandarkan badan pada kerusi atau bantal. Jika sesak belum juga berkurang, berjumpa dengan doktor atau bidan Anda.

POSISI PENYUSUAN IBU

POSISI PENYUSUAN IBU


POSISI PENYUSUAN IBU

Ada beberapa posisi mendukung bayi ketika penyusuan ibu. Secara asasnya apa saja posisi yang dipilih, ibu dan anak haruslah dalam keadaan selesa, tenang dan tidak menyakitkan mana-mana bahagian badan.

1. Posisi Mendukung (Cradle Hold)

Ibu duduk dalam keadaan tegak dengan bahagian belakang disokong dengan bantal. Bayi diletakkan betul-betul di hadapan ibu dalam keadaan perut bayi bertemu perut ibu. Jika bayi menyusu pada payudara kiri ibu, maka kepala, belakang badan dan punggung bayi diampu oleh lengan kiri ibu. Begitulah juga jika bertukar ke bahagian kanan. Badan bayi juga boleh disokong dengan bantal untuk meninggikannya. Ibu perlu duduk dalam keadaan tegak, jangan membongkok kerana ia akan menyebabkan ibu tidak selesa dan boleh mengakibatkan sakit belakang.

2. Posisi Mendukung Bersilang (Cross-Cradle Hold)

Posisi ini hampir sama seperti posisi mendukung (cradle hold) di atas. Cuma bezanya ialah dalam posisi ini bayi diampu oleh tangan yang satu lagi. Jika bayi menyusu pada payudara kiri ibu, bahagian badan, belakang dan kepala bayi diampu oleh lengan kanan ibu. Tapak tangan ibu mengampu kepala bayi. Badan bayi juga boleh disokong dengan bantal untuk meninggikannya. Ibu perlu duduk dalam keadaan tegak, jangan membongkok kerana ia akan menyebabkan ibu tidak selesa dan boleh mengakibatkan sakit belakang.

3. Posisi Mendakap (Football Hold)

Posisi ini sesuai untuk ibu-ibu yang bersalin secara pembedahan ceaserean kerana badan bayi tidak menekan abdomen ibu yang boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian pembedahan. Dalam posisi ini bayi diletakkan di sisi (kiri atau kanan) ibu. Badan bayi disokong oleh bantal dan juga lengan ibu. Juga ibu perlu duduk dalam keadaan tegak, jangan membongkok kerana ia akan menyebabkan ibu tidak selesa dan boleh mengakibatkan sakit belakang.

4. Posisi Berbaring (Lying Down)

Posisi ini juga sesuai untuk ibu-ibu yang bersalin secara pembedahan ceaserean dan juga ibu-ibu yang bersalin normal yang tidak selesa untuk duduk tegak dan mungkin sakit di bahagian bawah. Ibu-ibu perlu berbaring mengiring ke kiri atau ke kanan. Belakang badan ibu dan kepala disokong dengan bantal dalam keadaan selesa. Bayi juga diletakkan dalam keadaan mengiring menghadap ibu. Belakang bayi juga disokong dengan bantal.

Secara amnya:

* Kepala, tengkok dan badan bayi haruslah dalam keadaan selari
* Muka bayi menghadap payudara, hidung bayi bertentangan puting payudara ibu
* Bayi rapat dengan ibu, perut bertemu perut
* Kepala, bahu dan punggung bayi diampu
* Ibu dalam keadaan selesa dan tidak membongkok
7 Hal Penting Buat Ibu Baru!

7 Hal Penting Buat Ibu Baru!


7 Hal Penting Buat Ibu Baru

Melahirkan anak pertama berjuta-juta rasanya. Senang, cemas, bergairah, letih, dan mungkin juga panik, bercampur jadi satu. Siapa tidak senang mempunyai bayi yang diidam-idamkan? Namun, tiadanya pengalaman merawat bayi yang mungil dan masih rentan, tentu juga membuat banyak ibu baru merasa cemas dan gelisah. Dapatkah aku merawatnya dengan baik? Dapatkah aku pulih dari rasa tidak nyaman dan lelah pasca-persalinan ini? Mungkinkah aku bisa membagi waktu antara karier dan anak? Siapa yang bisa membantuku menjaga dan merawat anak ketika aku tidak di rumah, dan serentetan pertanyaan yang belum jelas jawabannya berputar-putar di benak

Transisi menjadi seorang ibu memang tidak selamanya mudah dilewati. Ada orang yang menempuh proses ini dengan santai dan tenang, tapi ada juga yang gelisah dan khawatir bukan main. Semua perasaan itu sebenarnya wajar saja, karena bagaimanapun peran baru memang menimbulkan pertanyaan, sekaligus juga tantangan. Yang perlu dilakukan adalah bagaimana mengubah tantangan itu menjadi peluang, bukan menjadi kendala. Artinya, dengan menjadi seorang ibu, akan bertambah pula pengalaman, keterampilan, dan kebijaksanaan seorang wanita dalam menjalankan roda kehidupannya sehari-hari.

Agar lebih mudah menjalani transisi sebagai seorang ibu, ada beberapa informasi yang sebaiknya diketahui.

Di antaranya yang terpenting adalah:

* Istirahat yang cukup.

Untuk merawat bayi, diperlukan stamina dan tenaga yang berlebih ketimbang dulu. Maka itu, dalam keadaan normal, ibu baru memerlukan masa istirahat selama 4-6 minggu, sampai tubuh berangsur-angsur pulih dari persalinan. Diharapkan, dalam waktu-waktu awal tersebut, selain ada suami yang mendampingi, ada juga supporting family atau orang lain yang membantu mengurus bayi. Demikian pula halnya bila ibu harus kembali bekerja.

* Pendarahan atau nifas.

Setelah bersalin, adalah hal yang wajar bila ibu baru mengeluarkan darah/nifas selama beberapa hari. Nifas atau istilah medisnya lokia, biasanya berupa cairan berwarna merah gelap dan kental, serta mengandung serpihan-serpihan kantung ketuban (amnion). Pada hari ke-4, cairan ini mulai berubah menjadi kecokelatan dan lebih encer. Seminggu kemudian, warnanya menjadi lebih terang atau kekuningan dan semakin encer, sampai hari ke-21. Umumnya, lokia berlangsung 3-6 minggu. Bila lokia berbau, ada kemungkinan terjadi infeksi, dan ini sebaiknya dikonsultasikan ke dokter kandungan.

* Wajar saja bila ibu baru merasa mudah menangis dan mudah letih.

Inilah yang sering disebut sebagai baby blues, dan muncul setelah 3-5 hari melahirkan. Penyebabnya, antara lain perubahan kadar hormon yang terjadi dengan cepat serta kekhawatiran yang berlebih pada diri seorang ibu untuk merawat bayinya. Baby blues ringan akan hilang dengan sendirinya dalam hitungan hari atau minggu. Namun yang berat mungkin akan semakin parah dan butuh bantuan psikolog. Pernah dengar kasus baby blues yang menimpa mendiang Putri Diana dan Brooke Shields? Kasus berat bisa saja membuat seorang ibu depresi. Gejalanya adalah ibu merasa tidak mampu merawat bayi, gampang menangis, mudah cemas, hilang nafsu makan, moody, sulit tidur, cepat letih, dan kehilangan hasrat untuk berhubungan intim dengan suami.

* Adanya perubahan BAB dan BAK.

Setelah proses persalinan, BAB dan BAK mungkin akan terasa sedikit sakit, apalagi bila ada perobekan ketika persalinan. Maka itu, sering dokter menyarankan agar tidak mengejan ketika BAB. Agar proses BAB mudah, dianjurkan agar ibu sering mengonsumsi air putih dan makanan kaya serat supaya tidak sembelit.

* Merawat bekas jahitan atau operasi.

Anda yang melahirkan dengan cara normal sebaiknya mengupayakan agar daerah sekitar vagina selalu dalam keadaan kering dan bersih. Gantilah pembalut sesering mungkin, dan biarkan luka jahitan terkena udara terbuka untuk beberapa saat setiap harinya. Penyembuhan biasanya memerlukan waktu sampai seminggu. Sementara itu, untuk Anda yang menjalani operasi Caesar, basuhlah luka dengan air hangat setiap kali mandi. Bila sudah kering, bersihkan dengan sabun antiseptik. Di pasaran juga tersedia plester khusus untuk menutup luka operasi.

* Terasa gatal pada bekas luka.

Banyak ibu bingung mengapa bekas lukanya terasa gatal dan kencang. Hal ini sebenarnya hal yang normal dan menandakan sedang terjadi masa penyembuhan. Gejala ini akan berkurang bila masa haid tiba.

* Menyusui mempercepat rahim pulih dan menunda masa haid.

Bila Anda menyusui, jangan heran bila Anda belum juga memperoleh haid. Menyusui memang merupakan kontrasepsi alamiah karena haid akan tertunda. Selain itu, menyusui juga membuat rahim akan cepat pulih.

Week 31: Another day... another ounce

Week 31: Another day... another ounce

Lengan bayi anda, kaki dan badan terus membesar - dan akhirnya sama padan dengan saiz kepala bayi anda. Anda mungkin sedar yang bayi anda tidak lagi bergerak sebegitu giat seperti dahulu. Jangan bimbang; dia tidak lagi mempunyai begitu banyak ruang dalam uterus anda. Selagi anda terasa dia menggeliang-geliut, anda tahu dia sihat sejahtera. Jangan tak percaya pula, dia masih perlu membesar lebih banyak lagi.

Organ bayi anda terus mematang dan dia membuang air kecil dari pundi kencingnya: Ini persediaan yang baik untuk melatih dia kencing selepas kelahiran.

Info : Babycenter.com.my

~length
16 in | 41 cm
~weight
3.3 lbs | 1.5 kg

This week, your amazing growing baby is around 3 pounds and 17 inches tall.

With each added layer of baby fat, your baby's wrinkly raisin skin starts to look more and more like it will when they're born.

The heavy news: you can expect your miracle-gro muffin to gain about a half a pound of weight per week from now until about two weeks before birth.

Your baby's developing immune system has made some serious gains over the past weeks getting them in full gear to face our disease-ridden world o’ wonders.

Even so, a large majority of your child’s immune strength will need to come from your milk in the first year.

Their cute little noggin’ (which could already be covered with luscious locks or just purty peach fuzz), is still soft because the skull bones have not yet fused together.

As disturbing as having an infant with a soft cracked skull sounds, it's pretty much a necessity for passage through the birth canal during labor.

If your baby is in your birth canal for an extended period, they'll come out with a bit of a cone head, as a result of their skull plates being compressed while in your rather snug birth canal. It's normal, harmless and their skull will even out into a more round, less cone-heady shape in the next few weeks.

Oh, and FYI: your baby may have that “soft spot” on their head for up to eighteen months after birth.

Benarkah Roh Si Mati boleh Kembali?

Benarkah Roh Si Mati boleh Kembali?

Apabila roh sudah berpisah dari tubuh, ia berada di alam yang dinamakan Barzakh, dan ia tidak akan mampu sama sekali untuk kembali ke alam dunia semula sama ada dalam keadaan baik atau buruk. Dakwaan Roh pulang kembali ke rumahnya setelah hari-hari tertentu adalah TIDAK BENAR. Tidak kiralah sama ada roh itu dalam keadaan baik atau buruk. Manakala jika benar kelihatan mahkluk seperti si mati dan kendengaran suara-suara menangis, maka pandangan Ulama adalah ia hanyalah angkara Jin dan Syaitan yang menyerupai si mati dan gangguan mereka, tidak lebih dari itu.

Bukti bahawa Roh tidak boleh kembali berdasarkan dalil berikut :-

Firman Allah ertinya : " Hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari
mereka ( orang kafir) dia berkata : " Ya Tuhanku kembalikanlah aku ke dunia, agar aku berbuat amal yang soleh terhadap apa yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak (jawapan Allah), sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya sahaja (janji kosong) . Dan di hadapan mereka ada DINDING (barzakh) sampai hari mereka dibangkitkan" ( Al-Mu'minuun : 99-100).

Imam Mujahid (Tabien dan anak murid Ibn Abbas r.a) dan Ibn Zaid berkata tentang ayat ini : "Barzakh adalah seperti satu tembok yang menghalang orang yang mati kembali ke dunia."

Firman Allah ertinya : "Allah SWT memegang jiwa (ruh) ketika matinya (seseorang) dan memegang jiwa(ruh) orang yang belum mati di waktu tidurnya, maka Dia tahanlah jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan.." ( Az-Zumar : 42 ).

Melalui ayat ini, jelas bahawa roh berada di dalam pegangan Allah SWT dan Allah tidak membenarkan sama sekali Roh untuk kembali ke dunia, sebagaimana yang dijelaskan dalam ayat sebelum ini,

Terdapat juga ulama berpandangan bahawa roh orang yang telah mati boleh bertemu dengan roh orang hidup ketika mereka sedang tidur (melalui mimpi). (Ar-Ruh, Ibn Qayyim, ms 20). Bagaimanapun, tiada yang berpandangan roh tersebut boleh bertemu dengan orang hidup semasa sedar mereka. Semua roh yang telah di ambil Allah SWT akan sibuk dengan urusan mereka sama ada baik atau buruk.

Prof Ahmed Azzedine Al-Bayanuny dan Prof. Mohamed Hussin pernah menegaskan bahwa dakwaan orang-orang kristian yang boleh bertemu dengan ruh si mati dengan teknik jampian khas adalah penipuan yang menggunakan Jin dan syaitan. Ia bukannya ruh yang sebenar. ( Rujuk Al-Iman Bil Malaika dan Al-Ruhiya al-Haditha)


Destinasi Roh Selepas Mati.

Ulama berbeza pandangan dalam menentukan tempat tinggal Roh selepas mati seperti berikut (Rujuk Syarh Al-‘Aqidah At-Tohawiyah, Tahqiq Syuaib Arnout, 2/613-614, cet Muasassah ar-Risalah) :-

a) Roh Mukmin di dalam Syurga dan Roh Kafir di dalam Neraka.

b) Kedua-duanya di dalam kubur mereka, dan Roh Mukmin di bukakan taman Syurga serta memperolehi nikmatnya dan Kafir di bukakan lubang azab neraka.

c) Roh Mukmin di alam tinggi (‘illiyyin) di langit ketujuh dan Kafir di ‘Sijjin' di dunia yang ketujuh terbawah.

d) Roh para Shuhada' (mati syahid) berada di Syurga dan Roh seluruh Mukmin lain berada di kuburan mereka. (pandangan Imam Ibn Abd Al-Barr)

Antara dalil dalam hal destinasi roh selepas kematian ini ada diterangkan di dalam hadith:
" Roh yang Mukmin dalam keadaan burung-burung yang bergantungan di pokok-pokok di dalam Syurga, sehinggalah Allah mengembalikannya kepada jasadnya pada hari dibangkitkannya." (Ibn Majah, no 1449 ; Ahmad, no 15716 12/315 cet Dar al-Hadis; Sohih menurut Ibn Hibban no. 743, Syuaib Arnaout dan Ahmad Syakir)

Berdasarkan sebuah hadith lain, apabila seorang Mukmin itu mati rohnya akan dibawa naik ke langit sehingga sampai ke langit ke tujuh, maka berkata Allah SWT : Tuliskan buku hambaku ini di ‘illiyyin' (tempat yang tinggi) dan kemudian dikembalikannya ke jasadnya kembali dan di datangi pula oleh dua Malaikat ... (Ringkasan Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud no 4753, Sohih menurut al-Hakim, Syuaib Arnaout dan Ahmad Syakir)

Manakala Roh si jahat dan Kafir pula juga di bawa naik ke langit dengan bau yang amat busuk dan digelar dengan nama yang terburuk dan apabila sampai di langit, maka tidak dibukakan pintu langit kemudian Nabi SAW membacakan ayat 40 dari Surah al-A'raf . Kemudian Allah SWT mengarahkan agar dtuliskan namanya di dalam ‘Sijjin' (neraka) kemudian di campakkan Rohnya dan Nabi SAW membacakan firman Allah : " Sesiapa yang syirik kepada Allah, maka adalah seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan ke tempat yang jauh" (Al-A'raf : 31) . Kemudian dikembalikan kepada jasadnya, ...kemudian di datangi Malaikat..lalu dibukakan pintu dari neraka, lalu datanglah kepanasannya dan racunnya, dan kuburnya pula menyempit sehingga bersilang rusuknya. (Ringkasan dari Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud no 4753, Sohih menurut al-Hakim, Syuaib Arnaout dan Ahmad Syakir)

Berdasarkan ayat Quran juga, ruh si jahat juga akan di azab di dalam alam barzakhnya. Iaitu :
"Api neraka dikenakan kepada mereka (kafir) pada pagi dan petang, manakala di apabila tiba qiyamat mereka di masukkan bersama keluarga Firaun yang dikenakan azab" (Ghafir : 40)
Kesimpulannya, Roh tidak mampu kembali ke alam dunia kerana Barzakh adalah tembok yang menghalangnya, dan Roh mukmin di berikan nikmat di alam barzakh manakala Roh di kafir diazab sehingga kiamat. Wallahu'alam.

Week 32: Mommy, you're HOT!

Week 32: Mommy, you're HOT!

Paru-parunya belum akan matang sepenuhnya sehingga hampir dekat masa dilahirkan, anak kecil anda menyedut cecair amnion untuk menguatkan paru-parunya dan berlatih untuk bernafas.

Bagi sesetengah bayi, rambut sudahpun memenuhi kepala, tetapi ada juga bayi hanya mempunyai beberapa gumpal rambut sahaja. Rambut lebat semasa lahir tidak bermakna rambut lebat di kemudian hari, namun begitu, lazimnya kanak-kanak yang mempunyai rambut halus di zaman kanak-kanak akan mempunyai rambut yang jarang semasa dewasa.

Jika bayi anda lelaki, testikel sepatutnya turun dari abdomen dan masuk ke dalam skrotum. Namun kadangkala, satu testikel atau kedua-duanya tidak akan turun masuk ke tempatnya sehingga selepas kelahiran. Bagi dua per tiga bayi lelaki yang mempunyai testikel tak turun semasa lahir, keadaan ini memulih dengan sendirinya menjelang umur satu tahun.

Bolehkah Roh Si Mati Pulang Menziarahi keluarga?

Bolehkah Roh Si Mati Pulang Menziarahi keluarga?

Bolehkah roh menziarahi anggota keluarganya, menziarahi rumah atau kampung halamannya?

Orang yang telah meninggal dunia, ruhnya kembali kepada Allah S.W.T yang diistilahkan berada dalam alam Barzakh, ianya adalah alam Akhirat. Justeru insan yang telah pergi kepada-Nya tidak mungkin dan tidak boleh kembali ke alam dunia kerana Barzakh itu bermaksud pemisah atau penghalang. Ia seumpama sebuah tembok yang kukuh memisahkan di antara dua alam.

Maka orang yang telah kembali kerahmatullah atau kembali ke alam Barzakh ini, dia tidak boleh kembali. Dalam Surah az-Zumar, ayat 42 yang bermaksud, "Allahlah yang memisahkan nyawa dengan mati daripada makhluk-Nya dan memegang yang telah pasti mati ini dengan tidak membenarkannya kembali ke dunia."

Ayat al-Quran lain ada menyebut,
"Bahawa selepas kematian, mereka akan kembali ke alam Barzakh sehinggalah kepada hari Kiamat."

Banyak ayat al-Quran dan al-Hadis yang menunjukkan bahawa ruh si mati berada dalam suatu kepungan Barzakh yang tidak mungkin boleh kembali ke alam dunia. Sebagaimana kita ke alam dunia tidak boleh masuk ke alam Barzakh (tanpa ada sebab).

Logiknya kita lihat, kalaulah ruh orang yang telah mati itu boleh kembali ke dunia, boleh melakukan berbagai-bagai perkara, sudah tentu orang-orang yang telah meninggal itu seolah-olahnya tiada seksa kubur, tiada balasan dan seolah-olahnya mereka bebas ke sana ke mari.

Oleh itu, kita harus yakin bahawa ruh si mati tidak boleh kembali untuk menziarahi keluarganya, rumahnya atau sebagainya.

Wallahu a’lam.
Tuan Guru Dato' Dr Haron Din

Dia bukan milik ku. Dan aku pun bukan miliknya..

Dia bukan milik ku. Dan aku pun bukan miliknya..

Pandanglah wajah orang yang paling kita sayangi… samada ibu, bapa, suami, isteri atau sesiapa shj. Detik itu pasti datang. Itu janji kita sejak dulu… Kita dan dia pasti berpisah oleh takdir yang dinamakan kematian.Itulah detik yang paling menyedihkan. Sedih bagi mereka atau kita yang ditinggalkan.

Dan lebih sedih bagi kita yang mungkin meninggalkan. Tidak kira siapa yang dahulu, siapa yang kemudian – ditinggalkan atau meninggalkan pasti menggetirkan.

* Masih tak puas bermanja...
tiba-tiba sahaja mereka dipanggil pergi. Hingga lidah kelu dan hati sayu, tidak ada lagi insan yang boleh panggil ayah. Oh, sedihnya apabila ditinggalkan ayah… insan yang paling kita yakini sangat mencintai kita dan kasihnya yang tidak pernah berbelah, tetapi terpaksa berpisah!

* Anok rindukan ayoh!! tsangat merindui ayoh neh.. Kesian ke mok, hari2 nanges siang malam. Kalau depan mata, mok menunjukkan yg dia kuat, tetapi sbaliknya, mnanges aja di dlm hati/di bilik.

Kematian adalah “pemutus” segala kebahagiaan. Sama ada, kita ditinggalkan oleh orang yang kita sayangi. Atau kita sendiri meninggalkan mereka. Saat itu, adalah saat yang paling derita.

Andai dia pergi dulu sebelum mu, sepuhlah air mata dan teguhkanlah jiwa. Kita yang masih hidup perlu menyambung perjuangannya. Tidak mengapa bersedihlah seketika. Itu fitrah jiwa. Namun sederhanalah kerana esok kau mesti bangkit semula. Katakan pada diri, ya… kau telah pergi, pergi bersama doa ku. Kau tunggu di sana, pasti aku akan menyusul nanti!

* Andai dia pergi dulu sebelum mu, sibuklah diri mu. Beribadahlah sehingga kau letih untuk merasa sedih. Gembirakanlah hati mu dengan menggembirakan orang lain. Carilah peluang kebajikan dan kebaikan yang bertaburan. Bila sesekali kesedihan datang tanpa diundang, berwuduk dan bacalah Al Quran. Dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu satu kerehatan. Begitulah setiap kali Rasulullah SAW bila terasa gundah… diadukan kesedihan kepada Allah.

Feel trust.

Feel trust.

Trust is a very special gift once given it must be cared. Once it's broken it can never be the same again tho given another chance, there will always be doubt.

I luv evrything about ..... © . Designed by MaisarahSidi.com