8/1/12 - 9/1/12 - I luv evrything about ..... I luv evrything about .....: 8/1/12 - 9/1/12

Its my birthday today, so

Nik Nurehan | Thursday, August 30, 2012 | 0 Komen
Assalamualaikum dan Hello readers :))

I am turning 28 today. Happy birthday to me.i'm older than yesterday. Alhamdulilah.....bersyukur yang tidak terhingga ke hadrat Ilahi atas umur panjang kurniaan Nya.

Terima kasih Ya Allah untuk usia yang telah Engkau berikan. Terima kasih juga untuk setiap rezeki yang Engkau kurniakan. Terima kasih untuk setiap cubaan yang Engkau turunkan.Terima kasih untuk bakat dan ilham yang Engkau anugerahkan. Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Engkau berikan kepadaku…dan terlalu sedikit pengabdianku terhadapMu.

Ya Allah... panjangkanlah umurku untuk aku terus beribadah padamu.. restuilah aku selalu agar setiap amal dan perbuatanku mendapat rahmatMU... terima lah taubatku agar aku berada dikalangan orang - orang yang tidak lalai dan rugi... murahkanlah rezekiku dan biarlah ianya dari sumber yang halal agar darah dagingku ini suci dan hatiku mampu terjaga supaya terus tunduk padaMU...

Selamatkanlah aku di dunia ini dari penyakit yang merbahaya dan mala petaka... tabahkan hatiku dalam mengharugi setiap dugaanMU.. Berilah aku kesihatan yang baik agar aku dapat menuntut ilmu dan melakukan amal ibadah padaMU YA AllaH... Berikan aku kebahagiaan yang engkau kehendaki padaku...

Terima kasih Ya Allah atas segala takdir yang telah Engkau tentukan untukku. Engkaulah Ya Maha Besar… peliharalah aku ini agar terus berpegang teguh pada taliMu.

Amin Ya Rabbul Alamin.

Terima Kasih kepada semua kawan kawan yang mengigati dan menghantarkan ucapan hari lahir buat ku.

* Birthday pertama tanpa ayah tcinta tp alhamdullilah dgn kehadiran hadif hassani mengubati kesedihan. heeeeeeee.. Love you ayah!

Happy Birthday Incik Suami!

Nik Nurehan | Tuesday, August 28, 2012 | 0 Komen

Dear My Beloved Husband :

Happy Birthday to my other half, a man whom is so dear to my heart, my best friend and my soul mate.

Ku doakan, biarlah hanya yang terbaik berlaku dalam kehidupan, dunia dan akhirat bersama2 kita gapai penuh kesyukuran..
Semoga Allah panjangkan umur, diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan lagi dengan rezeki yang penuh keberkatan...
Semoga dengan bertambahnya usia ini, bie lebih kuat dan matang dalam menempuh kehidupan dan juga dugaan yang mendatang.

Terima kasih Tuhan kerana Kau jadikan dia untukku....
Terima kasih sayangkerana hadirmu begitu membahagiakanku....we love u so much!!!


* Dah semakin tua dah my husband weh..hehe ( Jangan masam2 muka ya) heeee..

Baby Hadif Hassani mula meniarap...

Nik Nurehan | Monday, August 27, 2012 | 0 Komen


Alhamdulillah baby hadif dah pandai meniarap.. Skrg ni aktif nak belajar2 meniarap… Rasminya 4 bulan 10 hari baru blh meniarap x mcm mama dia, skitar 2 bulan lebih. hihi. x per lah. 4 bulan tu kira normal lg. jangan 6 bulan ke atas.

Hadif ni suka sgt meniarpa lepas minum susu. smakin hadif bila perut kenyang. bila dh kenyang. adoiii........ meniarap confirm jeluak la dia. sbbnya perut kena himpit kn. kiki. walau dh boleh meniarpa tp x expert mana lg. x blh nk balikkan badan nya kembali. msih x pandai nk baring smula, bila dh penat mula nanges nk mintak kita tlg angkatkan. takpe cayunk!! slow2 oke.

Manchester United Soothers Dummies Pacifiers + Baby T-Shirt

Nik Nurehan | Monday, August 27, 2012 | 1 Komen

Manchester United babies infants Dummy (Soother / Pacifier)set contains 2..Official Licensed Product …Branded safe and recommended by orthodontists..come with hygenic re-movable teat covers..


Thank You, Aunty YIN! kalau tak krana aunty confirm hadif x merasa baju memahal gini! heeee.. Adakah satu hari nati, hadif bakal mjadi pmain bola sepak jgk?? hehehe... Masih jauh pjalanan utk mjadi bdk besar.. hurm.. sikalang neh bdn jerk besar tp hadif masih muda la.. ;)
Hari ini,isnin 27-8-2012. 4 bulan 22 hari.

Salam Aidilfitri dari kami sekeluarga...

Nik Nurehan | Sunday, August 26, 2012 | 0 Komen
Photo

Kami sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua sahabat2, serta seluruh muslimin dan muslimat..maaf zahir dan batin..

Photo

Di Aidlfitri ini, maafkan andai ada
TERsalah,
TERsilap,
TERumpat ,
TERsengaja atau tidak,
Moga kita telah mendapat keampuanan,rahmat di Ramadhan lalu. InsyaALLAH.

* Pertama kali myambut bsama anak tcinta, hadif hassani yg tak memahami apa itu raya lg. hehehehhe.... dan pertama kali jgk lah merayakan hari raya tanpa ayah tcinta...

Hari Raya

Nik Nurehan | Sunday, August 26, 2012 | 0 Komen
Photo
Hari Raya Aidilfitri is the Malay term for Eid ul-Fitr. Hari Raya is also known as Lebaran. Muslims in Brunei, Malaysia and Singapore celebrate Eid like other Muslims throughout the world. The term “Hari Raya” literally means “Day of Celebration”. The main greeting used by Muslims in Malaysia and Singapore is “Selamat Hari Raya” which means “Happy Eid”. Another greeting is “maaf zahir dan batin” which translates loosely to “I seek forgiveness (from you) physically and spiritually”, for Hari Raya is a time to ask for forgiveness, reconcile and renew relationships with others.

Hari Raya Aidilfitri is the Malay term for Eid ul-Fitr. Hari Raya is also known as Lebaran. Muslims in Brunei, Malaysia and Singapore celebrate Eid like other Muslims throughout the world. The term “Hari Raya” literally means “Day of Celebration”. The main greeting used by Muslims in Malaysia and Singapore is “Selamat Hari Raya” which means “Happy Eid”. Another greeting is “maaf zahir dan batin” which translates loosely to “I seek forgiveness (from you) physically and spiritually”, for Hari Raya is a time to ask for forgiveness, reconcile and renew relationships with others.
Preparation

On the eve of Hari Raya, Muslims will recite the takbir, which is held in mosques and surau (smaller place of worship). In some communities, there will be congregations reciting the takbir from house to house.

In big cities and towns, shopping malls and commercial centres will hold big promotions and sales for festive shoppers to purchase clothes and raya goodies. Decorations are hung in public areas and Hari Raya songs will be played in the radios and shopping complexes. The media, such as the television will host various programs in conjunction with the celebrations.

Many people also traditionally return to their home town generally from big metropolitan cities to rural areas. This is known as balik kampung — literally going back to one’s home town to celebrate Hari Raya with family and friends.

Celebrating

Usually on the eve of the celebrations, family members, especially mothers and housewives, will be busy preparing food, cakes, sweets, biscuits and various delicacies to be served on the day of Hari Raya. Delicacies such as ketupat, lemang and rendang are among the most famous cuisines that are served during this day. Other family members will help in other chores such as decorating and cleaning up the house.

Days before Hari Raya, house compounds, particularly those in the countryside will be lit up with oil lamps known as pelita or panjut. This display of oil lamps will reach its height on the 27th night of Ramadan, called the Tujuh Likur night. ‘Likur‘ literally meaning a figure between 20 and 30, hence ‘tujuh likur‘ means twenty seven. Originally during the early days of the arrival of Islam among the Malays, the purpose of lighting the oil lamps was to attract spirit of passed relatives and angels to descend to people’s homes during the night of Lailatulqadar. However, such misconception is regarded counterfactual as much understanding of Islam have been obtained since then. Nowadays, the oil lamps are lit solely for decorative purposes.

It is customary for Malays to wear traditional Malay costumes. The dress for men is called baju Melayu while the women’s are known as baju kurung and baju kebaya. Traditional textiles such as songket and batik are worn favourably during this day.

Muslims will attend Eid prayer in the morning and consecrate together harmoniously while taking the chance to meet and greet each other. Once the prayer is done, it is also common for Muslims in Malaysia to visit the grave of their loved ones. During this visit, they will clean the grave, perform the recital of the Yasin — a chapter (surah) from the Qur’an and also the tahlil or prayers for the deceased. All these are done in hope that their loved ones are blessed by Allah and they are spared from the punishment in the grave.

The rest of the day is spent visiting relatives or serving visitors. Hari Raya is a very joyous day for children for this is the day where adults tend to be extra-generous. Children will be given token sums of money, also known as duit raya from their parents and elders.

During the night, there are celebrations with sparklers and firecrackers, with emphasis on precautions and restrictions on playing certain firecrackers as enforced by the authorities. Usually the lighting of firecrackers begins a few days before the end of Ramadan, and continues for about a week afterwards.

“If you don't have this you need this!” Mamas & Papas® - star lite swing.

Nik Nurehan | Wednesday, August 22, 2012 | 2 Komen
Photo: Mamas & Papas® - star lite swing
Photo
Alhamdullilah selamat smpai dari dublin-kl-kbharu.
Guaranteed by mums to keep baby entertained

Fantastic new folding travel baby swing with adjustable light canopy, twinkling lightshows and MP3 jack so you can plug in your MP3 player for baby and you to enjoy!

Why Buy Me:

- Detachable and reversible canopy features a choice of light shows with two speed settings
- Control includes five motion settings and a choice of lullabies with volume control
- MP3 player compatible

Features & Benefits:

- Choice of two twinkling lightshows from the overhead canopy specially designed to be both height adjustable and detachable
- Five swing settings - choose the best one as baby grows, (includes gentle swing for newborns).
- This is a momentum swing and will only operate once baby is in the seat
- Automatic timer setting to switch off after 5, 10 or 15 minutes
- Plug in your MP3 player to play baby your own music or choose from the built in lullabies, rhymes and stories that are unique to Once Upon a Time
- Volume control
- Three position reclining seat
- Padded seat with five point safety harness that can be removed for machine washing at 40°C.
- Seat locks easily into stationary position by the locking pin under the seat
- Soft touch carry handle and folds flat for easy storage and transportation
- Requires 4 x C and 2 x AAA batteries (not included)
- For optimum performance Mamas & Papas recommend using High Power, Alkaline batteries, for example Energizer or Duracell

Age suitability: birth to 6 months approx.
Maximum weight: 9kg
Size: H: 68 x W: 47 x D: 63cm approx.
Folded size: H: 21 x W: 47 x D: 70cm approx.
Weight: 5.7kg

Kini Nuffnang Berwajah Baru! The New Nuffnang!

Nik Nurehan | Friday, August 10, 2012 | 0 Komen
Nampaknya ada pembaharuan yang dibuat oleh pihak Nuffnang. Nuffnang sudah berwajah baru. Perasan hari ni sebab baru nak cek duit dari Nuffnang. Heeee...rasanya ramai blogger yang da perasan Nuffnang sudah berwajah baru sejak semalam. Lebih mesra + menarik + simple. Saya sukakannya, anda bagaimana??

Satu2nya card raya 2012

Nik Nurehan | Thursday, August 09, 2012 | 0 Komen
Trima kaseh sahabatku, syasha aka Cha. Chantek & kreatif !

Aqua?? Blue?? LiLac??

Nik Nurehan | Wednesday, August 08, 2012 | 1 Komen
BLUE atau AQUA ataupun LILAC??

Product Features ;
  • Bumbo Baby Sitter is for babies who are not yet able to sit up unsupported
  • Bumbo supports your baby in comfort in an upright sitting position with no uncomfortable straps
  • Made from a soft, lightweight, non-toxic material
  • Suitable from around 4 to 14 months or up to 10 kg (depending on physical development)
  • Durable and easy to clean and lightweight and portable

PicStory - Apply photo filters or effects just like Instagram!

Nik Nurehan | Monday, August 06, 2012 | 0 Komen
Photo
Photo: Just posted a photo
Scan the QR code above to download the app.
To scan the QR code:
Open the BlackBerry App World app on your smartphone.
Click the Menu key and select Scan a Barcode.
Click Start Scanning. Point your Blackberry smartphone camera at the barcode image and hold the camera steady for 3 seconds to scan it. BlackBerry App World will instantly find the app you've selected.

PicStory---Tell-your-story-on-your-BBM-profile

A picture speaks a thousand words. PicStory creates a story in your photos and shares them on your BBM Profile Social Platform. View your friends' story, Like and Comment on their profile pictures. Share, invite and make new friends!


screenshot PicStory

Hadif Hassani just turn 4 Months Old Today!

Nik Nurehan | Sunday, August 05, 2012 | 0 Komen
Photo
Hi everyone. My baby boy turned 4 months old today!he's growing up so fast.

Memanjangkan tangan dan memasukkan objek ke dalam mulut
Apabila dia dapat memegang sesuatu, dia akan mengkajinya untuk seketika dan kemudian cuba memasukkannya ke dalam mulut. Anda juga akan memerhatikan air liur banyak meleleh sekarang.

Galakkan bayi anda mencuba dan bermain dengan pelbagai jenis objek. Umpamanya, lampin kain yang bersih boleh mengasyikkan bayi untuk beberapa minit. Perhatikan dia menghisap sesuatu objek, memegangnya, dan ketahuilah apa yang akan berlaku apabila dia merenyukkannya.Berikan dia kelentong ringan dan perhatikan betapa seronoknya dia mendengar kelentong itu berbunyi jika digoncang.

Kini mampu bermain sendiri
Pada masa ini, bayi anda sudah pandai bermain dengan tangan dan kakinya untuk beberapa minit setiap kali. Sungguh ajaib! Pada satu ketika, anda tiba-tiba sedar bahawa tiada kedengaran apa-apa dari dalam bilik, jadi, anda jengok ke dalam dan melihat bayi anda yang sebelum ini memerlukan perhatian dan jagaan anda hampir setiap detik dia berjaga, sekarang boleh bermain dengan sendiri

Photo

A Great Ramadan deal not to be missed! McDonald's Malaysia

Nik Nurehan | Sunday, August 05, 2012 | 0 Komen
A Great Ramadan deal not to be missed!

YES, Chicken Foldover “Buy 1 Get 1 Free” (a la carte only) promotion is back by popular demand!

Redeem this great offer from 6th to 15th August 2012, 11am to 6am by flashing your mobile coupon on your phone or print the official coupon to redeem.

Obtain your official coupon here: http://bit.ly/N2xB7e

Limited to one coupon per receipt, while stocks last. Offer valid in Malaysia (not valid via McDelivery, Genting and airport).

Other terms apply. www.mcdonalds.com.my

Doa utk ank cerdik & pandai!

Nik Nurehan | Saturday, August 04, 2012 | 3 Komen

Berikut adalah translasi tulisan rumi ayat Kursi daripada tulisan jawi:

Allahu la ilaha illa Huwa, Al-Haiyul-Qaiyum
La ta'khudhuhu sinatun wa la nawm,
lahu ma fis-samawati wa ma fil-'ard
Man dhal-ladhi yashfa'u 'indahu illa bi-idhnihi
Ya'lamu ma baina aidihim wa ma khalfahum,
wa la yuhituna bi shai'im-min 'ilmihi illa bima sha'a
Wasi'a kursiyuhus-samawati wal ard,
wa la ya'uduhu hifdhuhuma Wa Huwal 'Aliyul-Adheem


Bacaan Surah Alam Nasyrah dalam rumi:

Alam nashrah laka sadrak
Wa waza - naa 'anka wizrak
Allazii anqaza zahrak
Wa rafa - na laka zikrak
Fa - inna ma - al - usri yusraa
Inna ma al - usri yusraa
Faa - izaa faragta fansab
Wa ilaa Rabbika fargab

SHARE KEPADA SEMUA SAHABAT-SAHABAT, SEMOGA BERMANFAAT KEPADA SEMUA.

Qiammulail Perdana

Nik Nurehan | Thursday, August 02, 2012 | 0 Komen

Pintu Istana Dibuka Untuk Rakyat Sempena Ramadhan...
Qiammulail Perdana di Istana Negeri
Bersama Sultan Kelantan & Tazkirah Bersama Ustaz Azhar Idrus

Kuih Kelantan.

Nik Nurehan | Thursday, August 02, 2012 | 0 Komen
Photo: Beli kuih piana, buah tanjong & taik itik~~ slamat berbuka... Aish!! Jgn!! Blum cukup masanya lg. Kiki....

Kuih bunga tanjung atau bunga tanjung merupakan sejenis kuih tradisional Melayu. Kuih ini popular di negeri Kelantan dan merupakan hidangan istimewa di sana. Ia merupakan sejenis kuih yang dibuat menggunakan telur bercampur tepung dan disira dalam air gula.
Kuih bunga tanjung berbentuk titisan air dan bewarna kuning. Ia dibentuk dengan menggunakan acuan dan dibentuk menurut cita rasa pembuatnya di dalam air gula.

Kuih tahi itik merupakan sejenis kuih yang popular di pantai timur seperti Kelantan dan Terengganu. Ia merupakan sejenis kuih yang dibuat menggunakan telur dan disira panas dalam air gula. Ia dibentuk bertempek-tempek seperti tahi itik, menurut cita rasa pembuatnya.
Kuih tahi itik disediakan dengan menggunakan putih telur yang telah diasingkan dari kuning telur. Selepas itu putih telur yang telah diasingkan itu akan disira dengan dimasak dalam air gula pekat dengan dituang sedikit demi sedikit bagi menghasilkan bentuk akhir. Biasanya kuih tahi itik tidak dibentuk dalam bentuk tertentu kerana ia pada kebiasaannya hanyalah kuih sampingan kepada penyediaan kuih lain.

Dapat 7 buffered earning nuffnang!

Nik Nurehan | Thursday, August 02, 2012 | 0 Komen
Salam 1 Malaysia.... Semoga kalian semua senantiasa berada dalam lindungan dan rahmat allah yg maha esa. Memang dah lama Ann tak update segala mengenai nuffnang.

Buffered Earning Semakin Meriah. Thank you enchek nuffnang!
Thanks jugak untuk semua yg rajin menyinggah ..
* Mesti sengih lebar-lebar..bak kata orang puteh, CHEESE!. kikiki. Bye Bye..

Minum air secukupnya..

Nik Nurehan | Thursday, August 02, 2012 | 0 Komen
MELAHIRKAN anak adalah satu proses yang sangat menggembirakan, mendebarkan serta penuh mengujakan, apatah lagi bagi ibu yang mampu menyusukan anak sepenuhnya secara eksklusif selama dua tahun.

Namun adakalanya terdapat beberapa halangan yang menyebabkan si ibu tidak mampu menyusukan anak sepenuhnya. Malah ada yang tertekan kerana kurang ilmu mengenai penyusuan susu ibu, tidak kurang pula patah semangat dan hanya melakukannya separuh jalan.

Ada segelintir ibu pula bimbang kehadiran Ramadan akan menyebabkan susu kering atau berkurangan. Ditambah pengambilan makanan kurang berkhasiat menambah tekanan dalam menguruskan penyusuan susu ibu. Dalam hal ini, ilmu mengenai penyusuan sangat penting terutama bagi ibu yang baru melahirkan anak pertama.

Justeru, penting bagi si ibu mengetahui mengenai penyusuan sepanjang Ramadan kerana Islam menggariskan dengan memberi keutamaan kepada ibu untuk berbuka puasa (rukhsah) dalam keadaan tertentu seperti sabda Rasulullah diriwayatkan Anas r.a: “Sesungguhnya Allah s.w.t mengangkat puasa orang bermusafir (boleh berbuka) dan mengurangkan solatnya (qasar) dan diangkat puasa (boleh berbuka) orang yang hamil dan menyusukan anaknya.”

Situasi ini adalah untuk ibu menyusu yang risau susunya berkurangan dan tidak cukup untuk keperluan anak. Jadi, harus untuk ibu menyusu berbuka puasa apabila mendapati susunya berkurangan daripada biasa.

Menurut Siti Nurazlina Noh, ibu kepada tiga cahaya mata serta menyokong penyusuan susu ibu, setiap ibu menyusu perlu tahu rukhsah di atas bagi mengelakkan keadaan terpaksa bercerai susu kerana susu kering pada bulan puasa.

“Dalam hal ini ibu tidak perlu bimbang sekiranya terpaksa berbuka puasa kerana jelas terkandung dalam al-Quran,” katanya.

Selain itu, ibu perlu bersedia menyediakan stok susu yang banyak kerana mereka boleh menjangka kemungkinan besar susu akan berkurangan ketika Ramadan walaupun tidak semua ibu menghadapinya. Dalam hal ini, ibu harus mula menyimpan stok susu untuk kegunaan pada bulan puasa seawal dua hingga tiga bulan sebelumnya, bergantung kepada jenis peti sejuk beku yang mereka miliki.

Bagi mendapatkan maklumat yang jelas mengenai teknik penyusuan serta penyimpanan yang betul, ibu harus mengikuti bengkel mengenai penyusuan yang dapat menambah kefahaman serta maklumat lebih jelas. Tekanan perasaan mungkin boleh melanda apabila mendapati susu mulai berkurangan dan sokongan yang kuat amat penting.

Menurut Siti Nurazlina, ia sesuatu yang normal susu berkurangan ketika berpuasa dan kerana itu, Allah menyediakan kelonggaran (rukhsah). Namun ibu tidak harus terus menganggap susu akan berkurangan apabila berpuasa kerana ia mungkin tidak sama pada setiap orang. Sesetengah ibu memberitahu susu mereka semakin banyak apabila berpuasa, teorinya kerana kurang pengeluaran air daripada kencing dan peluh disebabkan tidak minum air, maka ia memperbanyakkan susu badan.

“Saya sendiri pernah melaluinya dan bagi mengatasi masalah ini, saya mengambil minuman antidehidrasi dan mengamalkan panduan penting ketika berpuasa seperti mengambil makanan berprotein tinggi, penuh nutrisi seperti kurma dan madu lebah. Alhamdulillah susu badan seperti biasa hingga ke waktu berbuka,” katanya yang turut menyusukan ketiga-tiga anaknya selama dua tahun.

Pengambilan makanan dan minuman bersifat diuretik seperti kopi, teh, coklat, bijirin, sayur-sayuran seperti timun, seleri, kubis dan buah-buahan seperti tembikai, limau, herba dan halia perlu dielakkan kerana akan menjadikan individu lebih kerap membuang air kecil dan semakin banyak kehilangan air dalam badan.

“Oleh itu, kenali jenis makanan untuk mengelak mengambil makanan dan minuman berkafein terutama ketika bersahur. Banyakkan pengambilan karbohidrat kompleks dan indeks glisemik yang rendah. Elakkan makanan berminyak dan pedas,” ujarnya.

Dia turut menggalakkan ibu mengambil minuman antidehidrasi agar bertenaga sepanjang hari selain memastikan makan makanan seimbang dan tinggi nutrisi terutama di antara waktu berbuka sehingga sahur.

Dari segi aktiviti mengepam susu, ia harus dilakukan seperti biasa malah mungkin boleh ditambah sesi memandangkan pada waktu rehat menjadi lebih panjang (tanpa makan tengah hari). Ibu boleh melakukan kaedah stimulasi pengepaman untuk merangsang pengeluaran susu supaya lebih banyak keluar.

“Bertenang ketika mengepam dengan membaca ayat suci al-Quran di samping mengisi masa dengan bertadarus. Jika tidak pun, mendengar audio ayat suci al-Quran atau membaca bahan bacaan berilmiah. Ini kerana tekanan atau terlalu memikirkan mengenai pengeluaran susu akan menyebabkan susu susah keluar,” jelasnya.

Penyusuan berkaitan dengan mainan minda seseorang. Oleh itu, sentiasa berfikiran positif dan cuba melakukan aktiviti berfaedah dengan berzikir dan mengaji untuk melupakan rasa letih dan mengantuk.

Dia mengakui kerap diajukan soalan mengenai jenis pam bersesuaian bagi membantu pengeluaran susu. Baginya, membeli pam harus mengikut kemampuan, tidak semestinya pam yang mahal itu baik. Namun ia sangat membantu dari segi mendapatkan jumlah susu yang banyak. Oleh itu, jangan terlalu berkira mendapatkan pam berkualiti.

“Namun sekiranya tidak mampu membeli pam susu berjenama, itu bukan penyebab menjadikan ibu tidak boleh menyusukan dengan sempurna. Bagaimanapun, teknik terbaik adalah mengosongkan payudara dengan cara mengepam dengan tangan (marmet) bagi memastikan payudara benar-benar kosong, sekali gus membanyakkan lagi susu badan,” jelasnya.

Berdasarkan pengalaman sendiri, Siti Nurazlina memberitahu cabaran terbesar dalam penyusuan ketika melahirkan anak pertama, Hafiy Al-Fateh iaitu cucu dan cicit pertama dalam keluarga.

“Memandangkan keluarga saya tidak mendapat pendedahan mengenai penyusuan susu ibu, ia menjadi satu fasa yang amat memberi tekanan, tambahan pula ia pengalaman pertama dan saya tidak pasti mengenai sifat bayi, susu ibu seperti warna dan tekstur najisnya,” katanya.

Namun dengan sokongan kawan-kawan, doktor pakar kanak-kanak yang dilawati serta suami tercinta, dia mendapat kekuatan untuk meneruskan penyusuan eksklusif kepada Hafiy selama dua tahun.

Kemudian apabila mengandung kali kedua ketika anak pertama berusia tujuh bulan, dia meneruskan penyusuan walaupun pelbagai tohmahan diberikan. Akhirnya anak pertama dan kedua dapat disusukan serentak sehinggalah melahirkan anak ketiga.

“Saya dalam fasa melengkapkan penyusuan anak ketiga, Danny Al-Firas yang kini berusia setahun tiga bulan dan baru menamatkan penyusuan abangnya, Fahry Al-Hazim pada usia tiga tahun setengah.

“Kini penyusuan susu ibu tidak lagi sesuatu yang asing. Ibu berkerjaya, walaupun sering ke luar kawasan tetap boleh menyusukan anak secara eksklusif.
Malah saya sendiri melaluinya kerana pekerjaan yang memerlukan saya ke cawangan lain untuk bermesyuarat. Saya amat bangga melihat anak-anak membesar dengan susu badan saya sendiri,” katanya gembira.

Bagi perunding laktasi, Siti Nur Suraya Mohamed Ali, sebulan sebelum Ramadan ibu harus mula menggantikan puasa sebagai latihan menghadapi Ramadan. Mula berlatih tiga hari seminggu dan rasai perbezaannya. Pada hari pertama, mungkin semua ibu sangat lesu tapi hari seterusnya pasti sudah dapat membiasakan diri.

Sebenarnya penyusuan susu ibu dan berpuasa tidak akan mengurangkan jumlah pengeluaran susu kerana komposisi susu ibu itu sendiri akan berubah mengikut nutrien dan makanan yang diambil ketika berpuasa. Dalam tempoh ini, secara automatik badan ibu akan membuat perubahan terhadap metabolik harian untuk memastikan produksi susu tidak terganggu.

“Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri sepanjang menyusukan anak pada bulan Ramadan, jumlah pengeluaran susu tetap sama malah pada hari tertentu bertambah banyak,” jelasnya.

Dalam hal ini, terdapat pelbagai panduan pemakanan yang boleh diikuti iaitu dengan memperbanyakkan pengambilan air iaitu lapan gelas sehari terutama di antara waktu berbuka dan bersahur. Selain itu, ibu digalak melebihkan sesi mengepam iaitu pada waktu pagi sebelum keluar bekerja dan malam sebelum tidur.
Amalan ini hendaklah dilakukan pada satu atau dua bulan sebelum menjelang Ramadan bagi membuat stok penyimpanan susu yang banyak.

“Apa yang penting persediaan sebelum berpuasa dengan mengambil makanan berkhasiat seperti nasi, ayam dan sayur serta melewatkan waktu sahur. Amalan pengambilan kurma pada setiap hari sangat bagus untuk menambah pengeluaran susu serta makan makanan penambah susu ibu seperti sayur lobak putih, halba dan minuman malt selain mengelak mengambil teh dan kopi yang mengandungi kafein,” katanya yang menggalakkan ibu tidur sekejap pada waktu tengah hari selama 10 hingga 15 minit untuk merehatkan badan.

Mengenai teknik mengepam susu, tidak dinafikan ada ibu yang tidak mempunyai pam dan hanya memerah susu menggunakan tangan namun berjaya menyusukan anak selama dua tahun walaupun bekerja. Dalam hal ini proses penyusuan itu sendiri sebenarnya adalah satu seni dan banyak bergantung kepada semangat serta kemahuan diri sendiri.

“Bagi saya, penggunaan pam yang baik serta berkesan dapat menjayakan perjalanan penyusuan susu ibu selama dua tahun tanpa menghadapi banyak masalah,” ujarnya yang juga pemilik Lunatots.

Bercerita pengalaman menyusukan ketiga-tiga anaknya, ujar Suraya, semuanya memberikan pengalaman berbeza. Antara yang manis ialah relaktasi iaitu menyusukan semula anak sulung Ammar Zikry ketika dia berusia dua bulan selepas berhenti menyusukannya.

“Alhamdulillah, saya berjaya menyusukannya penuh sehingga enam bulan dan menyambung sehingga usianya dua tahun lima bulan. Untuk anak kedua (Ammar Dzakwan, 3), saya melahirkannya secara pembedahan dan pengalaman menyusukannya sebaik saja dilahirkan iaitu ketika doktor menjahit semula perut sangat menggembirakan.

“Anak ketiga, Alya Zalikha yang kini berusia setahun, saya berpengalaman mengepam susu seawal empat hari pertama kerana bayi ditahan di Unit Rawatan Intensif Neonatal (NICU) berikutan keadaannya.

“Saya melihat sendiri bagaimana ‘sikit’ dan bermanfaatnya kolostrum kepada bayi,” katanya yang lebih suka menyimpan susu di dalam plastik penyimpanan susu kerana ia dapat menjimatkan ruang di dalam peti ais berikutan boleh dileperkan.

I luv evrything about ..... © . Designed by MaisarahSidi.com