2019 - I luv evrything about ..... I luv evrything about .....: 2019
Berselfie bersama Bumble Bee

Berselfie bersama Bumble Bee



#throwback #review #jjcm #steamboat #kotabharu

Berito baik, mintok viral, share!

Atas permintaan ada set hargo muroh benar bagi 2 ore make.... Hanya RM35.90 pada setiap Hari JUMAAT hingga RABU.
PERHATIAN pada Hari khamis 
sahaja ada buffet make sampai puas.






Penjual Apam Balik PENIPU!! Viralkan..

Penjual Apam Balik PENIPU!! Viralkan..

Lemak ❤️ Rangup ❤️ Manis

*Bagi Mama Ann, bila dah makan apam balik Seri Menanti takkan nak beli apam balik yang lain dah. Confirm tak nak curang deh. Terlalu sedapppp tokleh nak explain macam mana. Memang A lah apam balik dari orang lain. MasyaALLAH, memang lemak, lembut &  jagung pun tak kedekut. Mungkin juga lah salah satu sebab kenap apam balik ni sedap kerana dia letak “NESTUM”. Hehe.
Anda anda semua yang berada sekitar Kota Bharu boleh dapatkan Apam Balik Seri Menanti dihadapan Kolej Jururawat Kota Bharu. Kedainya besebelahan dengan penjual minuman tin, makanan segera & surat khabar. Wajib Cuba Beli!!!!!!!!!!!
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️



Instagram : 


Assalamualaikum

Ramai yg tnya knapa apam balik kami (ABSM) hrga berbeza²..cawangn tu 2 keping RM1.00,cawangan ni 3 keping RM2.00,cawangan situ 5 keping RM3.00...ini sebabnya:

1. Tujuan dan misi kami yg utama ialah utk mngembalikan makanan tradisional kita org melayu yg skrg diubah bg memastikan ianya sesuai dimakan semua lapisan umur
2. Fokus utama kami ialah membantu anak melayu terutamanya golongan muda utk menceburi bidang bisnes sekaligus berusaha utk mngubah taraf hidup
3. Setiap cawangan apam balik kami harus mengikut harga market/pasaran sekeliling..kami bkn brniat utk bersaing dan menjatuhkan bisnes orang lain,jd kami ikut hrga skeliling
4. Mungkin setiap kawasan mndapat harga bahan yg berbeza²
5. Sesetengah cawangan kami berniaga di atas tapak yg disewa..dsebabkan itu hrga brbeza
6. Semua cawangan apam balik kami telah ditetapkan oleh HQ sendiri dlm hal berkaitan hrga..jd tiada isu agen kami menaikkan harga sesuka hati

Harap menjawab kekeliruan..terima kasih terus menyokong kami ABSM
#alhamdulillah 
#apambalikserimenantikelantan

Hilang Penglihatan dek diabetes

Hilang Penglihatan dek diabetes

 

Ramai pesakit diabetes sedar pentingnya penjagaan luka pada kaki kerana mahu mengelak ia dipotong. Namun ramai tidak menyedari risiko diabetes bukan sekadar amputasi tetapi boleh menyebabkan kerosakan mata. Lebih teruk jika ia membuatkan pesakit mengalami cacat penglihatan kekal atau dipanggil retinopati diabetes.

“Saluran darah ini mudah pecah dan berdarah. Ini menyebabkan pesakit mengalami gejala kabur penglihatan atau hilang penglihatan secara tiba-tiba. 


Hospital Raja Perempuan Zainab II
PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN 
  1. Perkhidmatan Klinik Pakar Mata
  2. Perkhidmatan Sub Kepakaran Vitreoretina
  3. Perkhidmatan Pembedahan Mata.W
  4. Perkhidmatan Pembedahan Kecil (Mata)
  5. Perkhidmatan Rawatan Pesakit Dalam
  6. Perkhidmatan Optometri. 
WAKTU RAWATAN / JADUAL KLINIK 
Waktu Operasi : 8.00 pagi – 5.00 petang ( Ahad - Rabu) / 8.00 pagi – 3.30 petang ( Khamis) 
Hari
Aktiviti
AhadPembedahan Mata / Pembedahan Kecil
IsninKlinik Pakar Mata – Diabetik / Vitreoretina / Umum
SelasaPembedahan Mata / Pembedahan Kecil
RabuKlnik Pakar Mata – Klinik Glaukoma / Umum
KhamisKlinik Pakar Mata – R.O.P / Paediatrik / Umum
HUBUNGI KAMI
 Klinik Pakar Mata : 09-7452368 


VISI 
Untuk menjadi pusat kecemerlangan dalam rawatan mata dengan membekalkan perkhidmatan mata yang optima termasuk diagnosa awal, rawatan dan menentukan kadar kebutaan rakyat di paras yang rendah. 
MISI 
Membekalkan perkhidmatan penjagaan mata yang berkualiti dan efisien, tinggi tahap profesionalisma dan mesra pengguna. 
OBJEKTIF 
  • Memperbaiki serta mempertingkatkan kualiti kehidupan pesakit- pesakit mata dengan memberi perkhidmatan penjagaan mata yang optima.
  • Mengekalkan serta mempertingkatkan perkhidmatan oftalmologi ke tahap yang lebih efisien dan menjadi pusat rujukan bagi negeri.
  • Melahirkan kesedaran di kalangan masyarakat tentang penyakit- penyakit mata yang mungkin membawa kebutaan serta keperluan mengambil langkah- langkah pencegahan. 




Amalkan gaya hidup sihat dengan menjaga pemakanan, bersenam dan menjalani pemeriksaan mata secara berkala supaya rawatan awal dapat diberikan,” 

 

Apa itu glaukoma?

Glaukoma adalah kerusakan saraf mata yang menyebabkan gangguan penglihatan dan kebutaan. Biasanya kondisi ini disebabkan oleh tingginya tekanan bola mata. Saraf mata adalah sekumpulan serat saraf yang menghubungkan retina ke otak. Saat saraf mata rusak, sinyal yang menyampaikan apa yang Anda lihat ke otak terganggu. Secara perlahan, hal ini menyebabkan hilangnya penglihatan atau kebutaan.

Apa penyebab glaukoma?

Penyebab utama kondisi ini yaitu tingginya tekanan bola mata yang selanjutnya menyebabkan kerusakan saraf mata. Tekanan bola mata yang meningkat dapat disebabkan oleh menumpuknya cairan yang terdapat di dalam mata. Normalnya, cairan mengalir melalui saluran pada mata yang disebut dengan trabecular meshwork. Cairan yang menumpuk disebabkan oleh produksi yang berlebihan atau jika cairan tidak dapat dialirkan keluar dengan lancar.
Penyebab glaukoma tergantung dari jenisnya. Berikut ini adalah beberapa penyebab berdasarkan jenisnya:
  • Glaukoma sudut terbuka: Ini merupakan kondisi gangguan mata yang paling sering terjadi. Pada jenis ini, sudut drainase yang dibentuk oleh kornea dan iris dalam keadaan terbuka. Penyebab glaukoma tipe ini adalah penyumbatan parsial di trabecular meshwork. Hal ini menyebabkan penumpukan cairan dan meningkatkan tekanan bola mata. Biasanya kondisi tekanan pada mata ini bisa terjadi secara perlahan.
  • Glaukoma sudut tertutup: Pada kondisi jenis ini, penyumbatan terjadi akibat sudut drainase yang tertutup atau iris menonjol dan menyumbat drainase cairan. Biasanya kondisi tekanan pada mata jenis ini terjadi perlahan tapi bisa mendadak pula.
  • Glaukoma tekanan normal: Penyebabnya bukan tekanan bola mata, tetapi belum diketahui secara pasti. Kerusakan saraf mata biasanya disebabkan aliran darah yang buruk atau hipersensitivitas. Aliran darah yang buruk dapat diakibatkan adanya penumpukan lemak, yang disebut juga aterosklerosis.
  • Glaukoma sekunder: Tekanan pada bola mata jenis ini disebabkan karena kondisi kesehatan lain atau akibat obat-obatan. Kondisi tersebut dapat berupa diabetes yang tidak terkontrol atau tekanan darah tinggi. Beberapa obat yang dapat menyebabkan glaukoma yaitu obat golongan kortikosteroid.
  • Glaukoma kongenital: Tekanan pada bola mata jenis ini disebabkan adanya kelainan pada saat bayi baru lahir. Kecacatan tersebut dapat mengganggu drainase dan membuat saraf mata lebih sensitif.

Kedai Nasi Pok Hok ( Sdg Viral )

Kedai Nasi Pok Hok ( Sdg Viral )

 

TERBAIK Tempat bekpes kat sini.. POK HOK Nasi Blauk Tepi Sungai.

Sini Gulai Kambing dia TERBAIK.

Kalau makan nasi berlauk dengan kuah pekat dan banyak memang A lah 🏆

DIJAMIN BEST ✌🏻InsyaALLH.

Apa nama dan lokasi kedai ini?
Nama kedai Ini adalah Kedai Kopi Pok Hok Tepi Sungai dan Lokasi kedai ini adalah di Tepi Sungai Kelantan Jalan Pasir Pekan Hilir. Untuk ke kedai ini kami syor anda blh lah mengunakan Application waze atau google map. Kerana untuk ke lokasi kedai ini agak sukar sikit. 


Atau anda blh lah like page Facebook nya di
https://m.facebook.com/pages/Kedai-Pok-Hok-Tepi-Sungai/310319639080006

Apa menu yang best di sini?
Apa yang kami makan tadi adalah Kari Gulai Kambing Bersama Nasi Putih Panas. Fuhh!!! Memang best la. Menu yang perlu anda semua cuba ni yer. Harga untuk nasi putih bersama guali kari kambing ini adalah RM9 per sebungkus.

Set set awok boleh la cuba. 
Tok rok musing musing makey pat tulo...!









 


 



Cepat Place Order Japanese Pudding!!

Cepat Place Order Japanese Pudding!!



JAPANESE PUDDS.
Sedak berdok owh. Dey bare sedak gak semeta jah habihnyoh.
Kelih2 dale peti licin. Haha. Satu set ada 10bekas yg bharga Rm28.
Tuwe hok jung buat plok comei sungguh, putih melepokkk!! Kalau @dyna_lycyouze buat gapo2 makanan wojik beli sebabnya dia pandai promote atau meme bare dio jadi? Hahaha.. JADI!

Tera la weh odar itupun kalu “available” lg. Full sokmo.
Contact : 012 949 5775(Dynna)
Taman Al Furqan Part 2

Taman Al Furqan Part 2



Taman Memorial Keamanan, bersebelahan Taman Al-Fursan Padang Tembak, Pengkalan Chepa. Taman ini adalah hasil sumbangan Rohw Wako. Dengan terbinanya Taman ini, ia InsyaAllah akan menjadi suatu destinasi yang menarik dan santai untuk penduduk sekitar dari semua kalangan usia sebagai pelengkap kepada taman yang sedia ada iaitu Taman Al-Fursan. Perasmian Taman ini pada hari ini (4/7/2019) disempurnakan oleh Timbalan Menteri Besar Kerajaan Negeri Kelantan.







I luv evrything about ..... © . Designed by MaisarahSidi.com